Стана ясно какви ще ги върши шефът на „Еконт” в транспортното министерство
Усилията трябва да бъдат насочени към завършването, в максимално възможна степен, на основната Трансевропейска железопътна мрежа
Развитието на железопътния транспорт в България е основен приоритет на новото правителство.
Железопътният транспорт е най-екологичния вид транспорт, носи редица ползи за гражданите и бизнеса и е важно да се използват предимствата му, заявява министърът на транспорта Николай Събев, предаде БГНЕС.
„Като страна-членка на ЕС, България има ангажимент да изгради Трансевропейската транспортна мрежа на българска територия, съгласно стандартите и сроковете на Регламент 1315/2013 г.
В този смисъл усилията ни трябва да бъдат насочени към завършването, в максимално възможна степен, на основната Трансевропейска железопътна мрежа, чийто срок за изпълнение е 2030 г.“, подчертава транспортният министър в отговор на депутатски въпрос.
Това е и мрежата, за изграждането на която могат да се използват европейски средства. За периода 2021 - 2027 г. по европейските фондове са предложени за финансиране проекти по направленията: българо-сръбска граница - София - Пловдив (с което да се доизгради жп коридор от турската до сръбската граница), София - Радомир - Гюешево - граница със Северна Македония и Карнобат - Синдел (доизграждане на съоръженията).
„Планират се и проекти за внедряване на Европейската система за управление на железопътния трафик. Към момента обсъжданията с ЕК са на финален етап“, посочва още министър Събев.
След преценка на възможностите на държавния бюджет и при отпускане на допълнително национално финансиране за изграждане на железопътна инфраструктура, щели да се вземат решения и за изграждане на други линии.
Приоритетно е изграждането на направленията от Трансевропейската транспортна мрежа, с оглед на избягването на наказателни процедури след изтичане на заложените срокове - 2030 г. за основната мрежа и 2050 г. за разширената мрежа.
Ще има ли железница до Смолян?
Смолян единственият голям областен град в страната без железопътен транспорт. В началото на почти всяка година транспортните връзки с него стават жертва на зимните условия.
Министър Събев отбелязва, че към момента няма направено актуално проучване относно възможностите за построяване на железопътна линия, която да свърже градовете Асеновград и Смолян.
“Теренът в южната част на Родопите е изключително тежък. Практиката от работата по проекти в други планински райони на страната показва, че изграждането на нова инфраструктура (особено железопътна) с европейски стандарти, през толкова тежък планински релеф, предполага огромни инвестиции, които трудно биха могли да бъдат обосновани в анализите „разходи-ползи" и да се осигурят от наличните източници на финансиране, на фона на значителната нужда от средства за модернизиране на съществуващата жп мрежа и поддържането й“, заяви транспортният министър.
В одобреното коалиционно споразумение е залегнал приоритет — Анализ с предложение за подобряване на пътната връзка Пловдив-Смолян. Пътното трасе Пловдив - Асеновград - Смолян - Рудозем е част от разширената Трансевропейска пътна мрежа.
Трета жп линия до Гърция
До настоящия момент не е обсъждано изграждането на трета жп връзка с Гърция.
“Доколкото ни е известно, в Гърция няма изградена и не е планирано строителството на нова жп линия от гара Бук до границата с България. Усилията на гръцката страна са насочени към изграждането/модернизацията на жп линията Солун - Кавала - Александруполис, идентифицирана като липсваща жп връзка от коридор от основната TEN-T мрежа „Ориент/Източно-Средизсмноморски".
Посоченото направление е част от железопътен проект „Солун - Кавала - Александруполис - Бургас - Варна - Русе", по уточняването на чиито параметри работят през последните няколко години българската и гръцката страна“, заявява министър Николай Събев.