Това е истината за "военния Шенген" между България, Румъния и Гърция

Запрянов посочи, че облекчаването на граничните и митнически процедури става с промени в националното законодателство, които са направени

"Военният Шенген" не касае транспортната инфраструктура, която се изгражда и се финансира от Европейския съюз (ЕС), а граничните процедури при преминаваме на съюзни войски през наша територия и облекчаването на тези гранични и митнически процедури.

Това каза служебният министър на отбраната Атанас Запрянов, който бе изслушан от народните представители в пленарната зала във връзка с писмото за намерения за създаване на коридор за военна мобилност, което Румъния и България подписаха заедно с Гърция на срещата на върха на НАТО във Вашингтон, наричано военен Шенген. 

По думите му, споразумението касае модернизиране и изграждане на железопътни (жп) линии, транспортни артерии по направление Кулата – Видин, Александруполис – Русе – Силистра. 

От военните се иска да зададат параметрите, които да бъдат взети предвид при проектирането на тези транспортни коридори и жп коридори, които да могат да поемат и превоза на войски и тонажи на отбраната.

България влиза в своеобразен Шенген, ето кои държави са вътре

"Придвижването на товари и персонал следва да бъде осигурено чрез хармонизиране, още в мирно време, на условията за използване на определените в отбранителните планове коридори за развръщане на силите", каза Запрянов.

По думите му като основни фактори, затрудняващи придвижването на личен състав и техника в Европа, могат да се посочат сложните и различните национални правила за преминаване на границите, условията за обмен на информация, липсата или недостатъчно развитата транспортна инфраструктура. 

Запрянов посочи, че облекчаването на граничните и митнически процедури става с промени в националното законодателство, които са направени. 

Служебният министър посочи, че военната мобилност като инициатива на ЕС има за цел да осигури бързото придвижване на военни подразделения и техника както в мирно време, така и по време на кризи и конфликти във всички стратегически направления и при всички видове транспорт. Тя се изпълнява под егидата на Европейската агенция за отбрана като се използва и от механизма за свързване на Европа.

Този механизъм работи чрез целенасочени инвестиции в транспортна инфраструктура. Запрянов заяви, че 1,69 млрд. евро е финансирането на проекти за транспортна инфраструктура с двойно предназначение и обясни, че финансирането от ЕК е до 50%, а за държавите по кохезионната политика на ЕС може да достигне до 85%.

Атанас Запрянов посочи, че подписаният меморандум между България, Гърция и Румъния няма статут на международен договор съгласно Виенската конвенция и представлява правно необвързващ документ, който цели да изрази готовността на трите държави да работят за създаването на хармонизиран коридор за военна мобилност.