На днешното си заседание правителството разгледа важни въпроси, свързани с назначения и освобождавания и отпусна пари за средното образование. Отразени в Правилника бяха и промените, направени в Закона за обществените поръчки (ЗОП).
<u><strong>Определени са датите на религиозните празници през 2015 г. на вероизповеданията, различни от православното</strong></u><br /> <br /> Правителството определи дните на религиозните празници през 2015 г. на вероизповеданията, различни от православното. Датите са съгласувани с ръководствата на религиозните общности в България. Съгласно Кодекса на труда служителите и работниците от тези вероизповедания могат да ползват по свой избор част от платения си годишен или неплатен отпуск за религиозните празници.<br /> Празниците на Католическата църква у нас са 6 април &ndash; вторият ден от Великден, 29 юни &ndash; &bdquo;Св. Апостоли Петър и Павел&rdquo;, 1 ноември &ndash; &bdquo;Вси Светии&rdquo;, и 8 декември &ndash; Непорочното зачатие на Света Богородица.<br /> Мюсюлманското вероизповедание ще отбележи Рамазан байрам на 16, 17 и 18 юли и Курбан байрам на 23, 24 и 25 септември.<br /> За религиозната общност на евреите празниците са на 4 април &ndash; Песах, 14 септември &ndash; Рош Ашана, 23 септември &ndash; Йом Кипур, и Сукот &ndash; на 28 септември.<br /> Арменската апостолическа православна църква ще празнува Рождество Христово на 6 януари и Свети Вартананц на 12 февруари и ще отбележи Задушница на Възкресение Христово на 6 април, Възнесение Господне на 14 май и Задушница на Кръстовден на 14 септември.<br /> Празничните и почивните дни за обществото &bdquo;Бяло братство&rdquo; са 22 март &ndash; Ден на пролетното равноденствие, Рождението на Учителя Петър Дънов &ndash; 12 юли, Съборните дни &ndash; 19-21 август, и Денят на кончината на Учителя &ndash; 27 декември.<br /> Последователите на Църквите на адвентистите от Седмия ден имат на разположение четири съботни дни, ако според трудовия им или служебен договор са задължени да работят в тези дни.<br /> Празници за Бахайската общност са 21 март &ndash; &bdquo;Ноу-Руз&rdquo; (Бахайска Нова година), &bdquo;Резван&rdquo; на 21 април, Обявяване мисията на Баб на 24 май, Възнесението на Бахаулла на 29 май, Мъченическата смърт на Баб на 10 юли и Рождението на Бахаулла &ndash; на 14 ноември.<br /> Обществото за Кришна съзнание отбелязва Гаура Пурнима на 5 март, Рама Навами на 28 март, Нарасимха Чатурдаши на 2 май, Баларама Пурнима на 29 август, Кришна Джанмаштами на 5 септември и Ратха Ятра на 18 септември.<br /> Последователите на Диамантен път на будизма &ndash; България, ще празнуват на 2 юни Весак &ndash; ден на раждането, просветлението и паранирваната на Буда Шакямуни. Свидетелите на Йехова в България отбелязват Възпоминанието за смъртта на Исус Христос на 3 април и Конгресните дни на 24-26 юли, а Евангелските църкви &ndash; Деня на реформацията на 31 октомври.<br /> Празниците на Будистката общност в България са на 4 май &ndash; Денят на Буда, 19 февруари &ndash; Нова година, 2 юли &ndash; Денят Дхарма, и 8 декември &ndash; Денят Бодхи.<br /> <br /> <br /> <u><strong>300 хил. лв. са осигурени за научно-приложни разработки в областта на планинското и полупланинското животновъдство и земеделие</strong></u><br /> <br /> Правителството одобри допълнителни разходи в размер на 300 000 лв. по бюджета на Министерството на земеделието и храните. Средствата, които ще бъдат отпуснати на Селскостопанската академия и са планирани в централния бюджет, са за научно-приложни разработки в областта на планинското и полупланинското животновъдство и земеделие. Целта е да се опази и съхрани генофондът, който е концентриран в тези райони.<br /> С друго постановление по бюджета на Министерството на правосъдието бяха одобрени допълнителни разходи в размер на 11 740 лв. Те са за изплащане на обезщетение съгласно решение на МС от 2013 г. за одобряване на едностранна декларация относно нарушени права по Европейската конвенция за защита на правата и основните свободи. Обезщетенията се изплащат след постановяване на решение на ЕСПЧ, което в конкретния случай беше направено година по-късно &ndash; през 2014 г.<br /> <br /> <br /> <u><strong>Предоставени са допълнителни средства за насърчаване на спортната дейност в средните и висшите училища</strong></u><br /> <br /> Министерският съвет одобри допълнителни трансфери по бюджетите на общини в размер на 32 940 лв. за изплащане на стипендии на учениците за постигнати успехи в областта на спорта. Средствата са предвидени в централния бюджет като част от Програмата на мерките за закрила на деца с изявени дарби и с тях ще бъдат осигурени 42 стипендии<br /> Програмата беше приета през м. април т. г. Тя предвижда насърчаване на творческите, научните и спортните заложби и потребности на деца с изявени дарби, заели призови класирания в национални и международни конкурси, състезания и олимпиади, чрез еднократно финансово подпомагане и едногодишни стипендии.<br /> Реализирането на предвидените мерки ще позволи ранно откриване, насочване и осигуряване на закрила на деца с изявени спортни заложни и създаване на спортен резерв, насърчаване и подпомагане участието и достойното им представяне в състезания от държавния и международния спортен календар, създаване на мотивация и положителна нагласа в децата за системни занимания с физически упражнения и спорт и стимул за постигане на спортни резултати.<br /> С друго постановление Министерският съвет одобри допълнителни разходи и трансфери в размер на 513 714 лв. за изплащане на минималните диференцирани размери на паричните средства за физическо възпитание и спорт във висшите училища. Средствата се предоставят във връзка с изпълнение на политиките в областта на студентския спорт и се осигуряват ежегодно със Закона за държавния бюджет, като се разходват на базата на представени разчети за броя на студентите и курсантите във висшите училища.<br /> По бюджета на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията са одобрени допълнителни разходи в размер на 1 007 262 лв. Средствата се предоставят целево на &bdquo;Авиоотряд 28&rdquo; за текущи разходи. Те се осигуряват за сметка на резерва за непредвидени и/или неотложни разходи в държавния бюджет.<br /> <br /> <u><strong><br /> Утвърдени са вътрешнокомпенсирани промени по бюджетите на четири министерства</strong></u><br /> <br /> Правителството одобри вътрешнокомпенсирани промени на утвърдените разходи по области на политики/бюджетни програми по бюджетите на три министерства &ndash; на външните работи, на околната среда и водите, на финансите и на правосъдието.<br /> Целта на преразпределението на средствата по бюджета на МВнР е да се осигурят необходимите средства за заплати и възнаграждения на персонала и на задължителните осигурителни вноски от работодателя за Дипломатическия институт и Държавния културен институт.<br /> С промените в бюджета на МОСВ ще бъде компенсиран недостигът на средства по отделните политики и програми, недопускане на просрочени задължения и правилно уточнен план на разходите по области на политики и бюджетна програма &bdquo;Администрация&rdquo;.<br /> Вътрешнокомпенсираните промени по бюджета на МФ са резултат от извършен анализ на разходите и недостига на средства по политиката в областта на защитата на обществото и икономиката от финансови измами, контрабанда на стоки, изпиране на пари и др.<br /> Промените по бюджета на МП ще компенсират очаквания недостиг на средства за затворите. Очакваната икономия е по бюджетната програма &bdquo;Инвестиции на органите на съдебната власт&rdquo;.<br /> <br /> <br /> <u><strong>На общините ще бъдат предоставени допълнителни средства за пътни разходи на правоимащи болни</strong></u><br /> <br /> Правителството одобри допълнителни трансфери в размер на 40 789 лв. за бюджетите на общини за 2014 г. Средствата са предвидени по централния бюджет.<br /> Част от тях се разпределят за пътни разходи на правоимащите болни. Списъкът на заболяванията и състоянията, за които се предоставят средствата, както и прогнозният брой на правоимащите пациенти, са определени от министъра на здравеопазването. За четвъртото тримесечие на годината за тази цел общините ще получат 27 194 лв.<br /> С постановлението се разпределят и средства за командироване на експертите от териториалните експертни лекарски комисии (ТЕЛК) от една община в друга за освидетелстване на лица. Разчетените за това средства за октомври-декември 2014 г. са 13 595 лв.<br /> <br /> <u><strong><br /> Общинските училища получават над 6,6 млн. лв.<br /> за изпълнението на националните програми в средното образование<br /> </strong></u><br /> Правителството прие три постановления, с които одобри над 6,6 млн. лв. допълнителни трансфери по бюджетите на общините за образователни дейности в училищата.<br /> Общо 4 989 792 лв. са определени за дейности, изпълнявани от общинските училища по две от националните програми за развитие на средното образование. Средствата, които се предоставят по НП &bdquo;Оптимизация на училищната мрежа&ldquo; с модул &bdquo;Оптимизиране на вътрешната структура на училищата и самостоятелните общежития&ldquo; са в размер на 4 963 806 лв., а по НП &bdquo;Модернизация на материалната база в училище&ldquo; с модул &bdquo;Подобряване на училищната среда&ldquo; &ndash; 25 986 лв. за купуване на оборудване и обзавеждане. Финансирането се осигурява за сметка на предвидените в централния бюджет и за сметка на намаляване на утвърдените разходи по бюджета на МОН.<br /> Със друго постановление кабинетът одобри трансфери по бюджетите на общини в размер на 234 699 лв. за изпълнение на НП &bdquo;На училище без отсъствия&ldquo;, мярка &bdquo;Без свободен час&ldquo;. Средствата са за изплащане на реално взети учебни часове от заместващи учители и възпитатели с цел непропускане на учебно съдържание и възможности за достатъчно време за усвояването му.<br /> Отпуснати бяха и 1 431 512 лв. за допълнително финансиране на обхванатите ученици в целодневна организация на учебния ден и за защитени училища за учебната 2014/2015 година. Близо 1,4 млн. лв. се предоставят за включване на учениците от V клас в целодневната организация на учебния ден. За промените в списъка на защитените и средищните училища се отпускат допълнително 50 439 лв.<br /> Средствата по последните две постановления са заложени в бюджета на МОН.<br /> <br /> <u><strong><br /> Споразумение ще хармонизира търговския режим между ЕС и региона на Западна Африка</strong></u><br /> <br /> Министерският съвет одобри предложението за решение на Съвета за сключване, подписване и временно прилагане на Споразумението за икономическо партньорство (СИП) между държавите от Западна Африка, Икономическата общност на западно-африканските държави (CEDEAO) и Западноафриканския икономически и паричен съюз (UEMOA), от една страна, и Европейския съюз и неговите държави-членки, от друга. Документът е парафиран на 30 юни 2014 г. в Уагадугу, Буркина Фасо.<br /> Споразумението ще замени двете съществуващи временни СИП в региона. С влизането му в сила ще се осигури хармонизиран търговски режим между Европейския съюз и региона на Западна Африка, като по този начин ще се подкрепи регионалната интеграция и прилагането на Общата външна тарифа на CEDEAO.<br /> СИП съдържа разпоредби относно търговията със стоки, улесняването на митническите процедури и търговията, санитарните и фитосанитарните мерки, селското стопанство и рибарството. Освен това ,в разпоредбите относно сътрудничеството, свързано с различните аспекти на развитието, са посочени приоритетните области на действие по прилагането на СИП.<br /> <br /> <br /> <u><strong>Одобрени са резултатите от два Съвета на Европейския съюз<br /> </strong></u><br /> Правителството одобри резултатите от заседанието на Съвета на Европейския съюз &bdquo;Външни работи/Търговия&rdquo;, проведено на 21 ноември 2014 г. в Брюксел.<br /> От българска страна участие в него взе министърът на икономиката Божидар Лукарски. Той подкрепи предложения от ЕК проект на регламент, който ревизира действащото законодателство в случаите на нелоялни търговски практики по вноса на стоки. Министър Лукарски подкрепи позицията, че следва да се засилят механизмите за отчитане и коригиране на ценови изкривявания на суровините при внос на дъмпингови или субсидирани стоки от трети страни.<br /> Перспективите за икономически растеж в ЕС бяха обсъдени от Съвета и в контекста на преговорите по Споразумението за трансатлантическо търговско и инвестиционно партньортство (ТТИП) между ЕС и САЩ. Министрите подкрепиха продължаването на преговорите по споразумението, което ще създаде нови възможности за бизнеса в общността. Министър Лукарски посочи засилването на диалога с бизнеса и прозрачността на преговорите като ключов приоритет за постигане на споразумение за ТТИП. Той насочи вниманието на колегите си от Съвета към необходимостта от навременно разясняване на малките и средни предприятия на новите възможности от бъдещото споразумение. Постави приоритет и на въпросите, свързани с енергийните суровини, защитата на географските означения и намаляване на нетарифните и регулаторни ограничения, при запазване на прилаганите високи стандарти и изисквания в ЕС.<br /> В рамките на заседанието бяха обсъдени още предложението за регламент, осигуряващ достъп на европейските производители до пазарите за обществени поръчки на трети страни и търговските преговори с Япония и Виетнам, чието успешно приключване се очаква още през следващата година.<br /> Правителството одобри и доклад на министъра на финансите за резултатите от заседанието на Съвета на ЕС по икономически и финансови въпроси/Бюджет, проведено на 14 ноември в Брюксел в рамките на Помирителната процедура между Съвета и Европейския парламент по проекта на бюджет на ЕС за 2015 г.<br /> Съветът и Парламентът не постигнаха съгласие по бюджета за следващата година в рамките на 21-дневния срок на помирителната процедура. Различията в позициите им са свързани с елементите, които следва да включва компромисното предложение по бюджета, с финансирането на специалните инструменти, както и с размера на мобилизирането на средствата от резерва за непредвидени обстоятелства за покриване на недостига на средства за плащанията по бюджет 2014.<br /> След изтичането на помирителния период, съгласно Лисабонския договор, ЕК трябва да предложи нов проект на бюджет за 2015 г., който да бъде обсъден от Съвета и ЕП. В случай че двете институции не постигнат съгласие по предложението на ЕК до края на 2014 г., в първите месеци на 2015 г. разходите по всяка глава на бюджета ще бъдат в размер до 1/12 от бюджетните кредити, вписани в съответната глава в бюджета за 2014 г. до приемането на бюджет за 2015 г.<br /> <br /> <u><strong><br /> Приет е доклад за изпълнението на Плана за действие за 2014 г. с мерките, произтичащи от членството на България в ЕС</strong></u><br /> <br /> Правителството одобри доклад за изпълнението на Плана за действие за 2014 г. с мерките, произтичащи от членството на България в ЕС. Документът обхваща периода до 30 ноември.<br /> Планът включва 219 мерки, от които 189 са със срок на изпълнение до 30 ноември 2014 г. От тях 52 не са изпълнени в срок, което е 27,5% неизпълнение. За сравнение, процентът неизпълнени мерки в края на първото тримесечие на годината е 50,5, за второто тримесечие &ndash; 39,6, а за третото &ndash; 28. Въпреки предсрочното разпускане на 42-ото Народно събрание, процентът на неизпълнение намалява през третото тримесечие поради ускореното приемане на мерки, които са с подзаконов нормативен характер. Независимо от постигнатия напредък обаче, загриженост предизвиква обстоятелството, че 19 от неизпълнените мерки са законопроекти, които са внесени, но не са приети от парламента, като 11 тях са свързани със стартирали процедури за нарушения. Въпреки конституирането на 43-ото Народно събрание, за повечето от тези законопроекти няма планиран график за повторното им внасяне в НС. Докладът отчита необходимостта от спешни действия от страна на отговорните министерства за внасянето им във възможно най-кратки срокове в НС.<br /> Неизпълнените мерки от Плана за действие до края на 2014 г. ще бъдат прехвърлени в Плана за действие за 2015 г. със срок за изпълнение до 31 януари 2015 г.<br /> Табло №30 с директивите в областта на вътрешния пазар (Single Market Scoreboard), което отразява степента, в която държавите членки са въвели директивите на ЕС в областта на вътрешния пазар, ще отчете броя нетранспонирани директиви с краен срок до 31 октомври 2014 г. За България невъведени към момента остават 11 директиви от общо 1246 &ndash; т. е. дефицитът ни по въвеждането е 0,9 на сто.<br /> Въвежда се практиката Министерският съвет да се информира ежемесечно за изпълнението на Плана, което се очаква да има положителен резултат върху навременното изпълнение на заложените мерки и да допринесе за подобряване на планирането на работата и междуведомствената координация.<br /> <br /> <u><strong><br /> Одобрени са позициите на България за три Съвета на ЕС</strong></u><br /> <br /> Правителството одобри българските позиции за предстоящите Съвети на Европейския съюз по заетост, социална политика, здравеопазване и потребителски въпроси, по образование, младеж, култура и спорт и по земеделие и рибарство.<br /> На заседанието на Съвета на ЕС по заетост, социална политика, здравеопазване и потребителски въпроси, което ще се проведе на 11 декември в Брюксел, предстои министрите да обсъдят редица важни законодателни предложения с дискусионен и чувствителен характер. Сред тях са предложенията за директиви относно подобряването на баланса между половете сред директорите на дружествата, допуснати до борсовата търговия, и свързаните с това мерки; за прилагане на принципа на равно третиране на лицата без оглед на религиозна принадлежност или убеждения, увреждане, възраст или сексуална ориентация; на директива, изменяща Директива 92/85/ЕИО за въвеждане на мерки за насърчаване на подобрения на безопасността и здравето при работа на бременни работнички, работнички-родилки или кърмачки и др. Министрите ще обменят мнения по Годишния обзор на растежа 2015 г., публикуван от Европейската комисия на 28 ноември т. г., както и по мерките за гарантиране на младежката заетост.<br /> По време на заседанието на Съвета по образование, младеж, култура и спорт на ЕС, което ще се проведе на 12 декември в Брюксел, в част &bdquo;Образование&ldquo; ще бъдат приети заключения относно предприемачеството в образованието и обучението. Предприемачеството в образованието и обучението подобрява пригодността за заетост и самозаетост, стимулира активното гражданско поведение, както и развива адаптивността на институциите в системата на образованието и обучението. Ще се проведе ориентационен дебат на тема &bdquo;Образованието и обучението в икономически план в контекста на средносрочния преглед на стратегията &bdquo;Европа 2020&ldquo;. Съветът в част &bdquo;Младеж&ldquo; се предвижда да приеме заключения относно насърчаване на достъпа на младите хора до права с цел засилване на самостоятелността им и на участието им в гражданското общество. Темата на дебата е &bdquo;Хоризонталният подход към младежката политика като средство за по-добро адресиране на социално-икономическите предизвикателства и за по-добри целеви политики за младите хора&rdquo;. Предвидено е представяне на проекта &bdquo;Млада Европа &ndash; преосмисляне на демокрацията&rdquo; и на работната програма на Латвийското председателство на Съвета на ЕС за периода януари &ndash; юни 2015 г.<br /> Съветът на министрите по земеделие и рибарство през декември ще обсъжда квотата за улов на калкан в Черно море. Това ще стане на 15 и 16 декември в Брюксел. Предложението предвижда България и Румъния да намалят за пореден път количествата си на улов от калкан, като от общо 86,4 тона ги сведат до 73,44 тона. Комисията предлага количеството да бъде разпределено по равно между двете страни. Това означава, че ако на Съвета не настъпят промени, българските рибари ще могат да разчитат на улови, които не трябва да надхвърлят 36,72 тона. България ще настоява за запазване на нивото на квотата за калкан. Страната ни ще подчертае необходимостта от създаването на условия за равнопоставеност между всички черноморски страни и изграждане на модел за управление на рибарството в Черно море, който да се прилага и спазва от всички. Към момента страната ни усвоява устойчиво запаса на калкан и прилага далеч по-рестриктивни мерки от третите страни, опериращи в Черно море, но налаганите ограничения само от наша страна не повлияват в положителна посока състоянието му. Калканът продължава да е обект на свръхулов. В позицията си България ще изрази безпокойството си и относно констатациите за високото ниво на незаконни, нерегулирани и недекларирани риболовни дейности, които се отнасят към дейностите в международен аспект. По отношение на трицоната няма намаление на квотата спрямо нивата от 2014 г. &ndash; за България 8032,5 т и за Румъния 3442,5 тона. България ще подкрепи предложението на Комисията за запазване на риболовните възможности за 2015 г. за запаса от цаца.<br /> По време на заседанието ще бъде разгледано и предложение за регламент относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти, за изменение на Регламента относно официалния контрол и за отмяна на Регламент (ЕО) 834/2007 по отношение на смесените стопанства, условията за използване на дерогации и обхвата на предложението. Целта на ЕК е да се премахнат пречките пред развитието на биологичното производство в ЕС, да се гарантира лоялна конкуренция за земеделските производители и оператори, както и да се подобри доверието на потребителите в биологичните продукти. България подкрепя приемането на &bdquo;частичен общ подход&ldquo; и по-конкретно възможността за разширяване на продуктовия обхват с цел развитие на сектора, въвеждането на дерогация по отношение на &bdquo;смесените стопанства&rdquo;, на &bdquo;декларация от продавача&rdquo; за гарантиране на липсата на ГМО в биологични продукти и храни, както и предложените промени за въвеждане на небиологично произведен растителен репродуктивен материал, животни за разплод и зарибителен материал от аквакултурни животни. Считаме обаче, че е необходим допълнителен анализ на текстовете относно обхвата на критериите за определяне на ситуациите като бедствия и правилата за справяне с тях.<br /> Предвид предстоящия край на програмния период 2007-2013 и след направения анализ на възможностите за изразходване на средствата, Полша предлага Съветът да разгледа възможността за удължаване с шест месеца &ndash; до 30 юни 2016 г., на срока за плащане на средствата към бенефициентите. От прилагането на съответната законодателна промяна на ниво ЕС ще могат да се възползват всички държави-членки. България подкрепя полското предложение, тъй като то е целесъобразно и ще предостави възможност за по-ефективно и ефикасно усвояване на средствата от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, особено що се касае до проекти със сключени през 2013 г. и 2014 г. договори.<br /> Делегацията на Полша ще представи и искане относно въвеждане на допълнителни мерки за пазара на плодове и зеленчуци. Земеделските производители в България също понасят загуби от наложената от Русия забрана за внос на земеделски продукти от ЕС. В тази връзка България счита, че Комисията трябва да изготви допълнителен анализ на актуалната ситуация на пазара, въз основа на който да се вземат решения за следващи мерки с цел неговото стабилизиране.<br /> <br /> <u><strong><br /> Последните промени в ЗОП са разписани в правилника за прилагането му</strong></u><br /> <br /> Министерският съвет прие постановление за изменение и допълнение на Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП). То отразява влезлите в сила в средата на годината промени в ЗОП, като доразвива и детайлизира правната уредба в областта на обществените поръчки.<br /> В съответствие с промените в ЗОП се налага създаването на изцяло нов списък на външни експерти, които възложителите са длъжни да използват при изработването на техническите спецификации и на методиката за оценка на офертите, а при конкурс за проект &ndash; на конкурсните програми. За целта в правилника са разписани редът за поддържане на списъка и изискванията за вписване на външните експерти в него.<br /> Уредени са условията за провеждане на жребия за избор на външен експерт, който възложителят следва да включи като член на комисията за провеждане на процедура при поръчки за строителство над определена стойност. Предвидено е жребият да се извършва автоматизирано от упълномощен потребител на възложителя, чрез използване на специализиран модул, свободно достъпен чрез Портала за обществени поръчки.<br /> В чл. 47а, ал. 1 ППЗОП е регламентирано минималното съдържание на договора за обществени поръчки, което включва предмет, цена, ред и срокове за разплащане, данни за страните, размер и условия на гаранциите и други общоприложими реквизити. В съответствие с изисквания на ЗОП е подготвен примерен образец на договор за обществена поръчка, който е част от приложенията към правилника.<br /> Уредени са въпросите, свързани с възможността за представяне на техническите предложения към офертата на участника под формата на електронен каталог. Предвидено е възложителят да определи формат за представяне и организиране на информацията, валиден за всички участници. С оглед осигуряване на равнопоставеност между участниците, възложителите са длъжни да посочат в документацията за участие цялата необходима информация относно формата, използваното електронно оборудване, условията за осъществяване на техническото свързване, организацията на процеса за подаване и оценка на каталозите.<br /> В съответствие със ЗИД на ЗОП са направени промени, свързани с начина на изпращане до агенцията на документите, подлежащи на контрол, както и за изпращане на нейното становище и окончателния доклад за законосъобразност. С оглед преодоляване на някои негативни практики на възложителите е изрично регламентирано еднократно провеждане на всеки от двата етапа. В тази връзка процедури, открити без да е осъществен първи етап на контрол, не подлежат на последваща проверка.<br /> С измененията в правилника се предлага промяна и в правилата за осъществяване на предварителния контрол на процедурите на договаряне без обявление. За целите на контрола е предвидено, че доказателствата за избора на процедурите се изпращат само по електронна поща с използване на електронен подпис. Становището от предварителния контрол се публикува на профила на купувача на възложителя.<br /> Към правилника са приложени препоръчителните образци на документи, които могат да се ползват при възлагане на поръчките.<br /> <br /> <u><strong><br /> Военноинвалидите и военнопострадалите ще имат право на рехабилитация два пъти годишно</strong></u><br /> <br /> Военноинвалидите и военнопострадалите ще могат да ползват полагащите им се 30 дни за профилактика и рехабилитация два пъти в годината, а не както беше досега &ndash; веднъж годишно. Това предвижда промяна в Правилника за прилагане на Закона за военноинвалидите и военнопострадалите, одобрени от правителството днес.<br /> Промяната се налага от влязло в сила от 1 юли изменение в Закона.<br /> <br /> <u><strong><br /> Бизнес съвет ще подпомага Съвета за електронно управление</strong></u><br /> <br /> Вицепремиерът по коалиционна политика и държавна администрация ще ръководи Съвета за електронно управление. Към Съвета ще бъде създаден и Бизнес съвет от представители на организации от сектора на ИКТ, който ще подпомага работата му, предвиждат одобрени от правителството промени в ПМС 268/2011, с което е създаден консултативният орган.<br /> Останалите промени в постановлението са свързани с актуализиране състава на Съвета съобразно новата структура на правителството, определяне на дирекция &bdquo;Информационни технологии и електронно управление&rdquo; в МТИТС за секретариат на СЕУ, прецизиране на функциите на Съвета, на секретаря и на секретариата му. Целта им е да се осигури ефективно функциониране на СЕУ.<br /> <br /> <u><strong><br /> 13 хил. лв. се предоставят за стипендии на ученици с изявени дарби</strong></u><br /> <br /> Правителството одобри допълнителни разходи по бюджета на Министерството на културата и трансфери по бюджетите на общини в размер на 13 635 лв. Средствата са за изплащане на стипендии на учениците от общинските училища, както и за стипендии или еднократно финансово подпомагане на учениците от държавните училища по изкуствата. Те са предвидени в централния бюджет като част от Програмата на мерките за закрила на деца с изявени дарби.<br /> Правителството прие и постановление, с което измени годишната програма за закрила на децата с изявени дарби. Актуализацията отразява вътрешно преразпределение на мерки и средства въз основа на постъпили предложения от министрите на образованието и науката, на земеделието и храните, на младежта и спорта и на културата.<br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <u><strong>За ратификация е предложено споразумение между икономическите министерства<br /> на България и Германия</strong></u><br /> <br /> Правителството предлага на Народното събрание да ратифицира подписаните през декември т. г. споразумения между Министерството на икономиката на България и Федералното министерство на икономиката и енергетиката на Германия, както и между българското МИ и &bdquo;Kl&ouml;sters Beteiligungsgesellschaft mbH&ldquo;, Кемпен, Германия, за решаване по взаимно съгласие на щетата по казуса &bdquo;Цемеко ООД&ldquo;. За изпълнение на договореностите на Министерството на икономиката ще бъдат преведени 4 094 240 лв., осигурени за сметка на преразпределение на разходите по централния бюджет.<br /> Разрешаването на казуса &bdquo;Кльостерс&rdquo; ще даде право на българската страна да изиска възстановяване на издаването на инвестиционни гаранции от федералното правителство за реализиране на проекти в България. Това ще създаде реални предпоставки за подобряване на имиджа на България сред германските ни партньори, за запазване на положителните тенденции в двустранната търговия, привличане на нови инвестиции и разширяване на присъствието на германския бизнес у нас.<br /> <u><strong><br /> <br /> Приет е устройствен правилник на МРРБ</strong></u><br /> <br /> Правителството прие Устройствен правилник на МРРБ. Министерството беше създадено с решението на Народното събрание от 7 ноември т. г. за определяне на нова структура и за избиране на състав на правителството.<br /> С устройствения правилник се оптимизира досегашната структура и численост на административните звена във ведомството, прецизират се техните функционални характеристики като се избягват дублиращи функции. Дейностите на административните звена са преразгледани основно, систематизирани и по-добре дефинирани, а новата им регламентация съответства на функционалната компетентност на министъра на регионалното развитие и благоустройство.<br /> Администрацията на МРРБ е със 651 щата и е структурирана в четири главни дирекции, 16 дирекции и инспекторат. Второстепенни разпоредители с бюджет към министъра на регионалното развитие и благоустройство са Агенция &bdquo;Пътна инфраструктура&ldquo;, Агенцията по геодезия, картография и кадастър и Дирекцията за национален строителен контрол.<br /> С постановлението на МС се определя и комисия за извършване на ликвидацията на закритото Министерство на инвестиционното проектиране с председател &ndash; главният секретар на МРРБ. Ликвидационната комисия ще уреди въпросите, свързани с имуществото, правата и задълженията на министерството, довършването на откритите процедури по Закона за обществените поръчки, ще изготви начален и краен ликвидационен баланс, ще изготви протокол-описи за предаване и/или бракуване на дълготрайните материални активи на закритото министерство и ще организира предаването им, ще предаде архива на министерството съгласно Закона за Националния архивен фонд, ще закрие ползваните от министерството банкови сметки, ще оформи счетоводните документи, свързани с разходите на закритото министерство, ще уреди служебните и трудовите правоотношения със служителите, както и други необходими дейности, свързани с ликвидацията.<br /> Одобрени бяха и промени в Устройствения правилник на Министерството на земеделието и храните. С тях се постига оптимизиране на структурата на административните звена на министерството с цел качествено подпомагане на министъра при осъществяване на функциите му във връзка с прилагането на държавната политика в областта на земеделието, селските райони, горите, рибното стопанство, аквакултурите и безопасността на храните. В рамките на съществуващия щат се създават дирекция &bdquo;Морско дело и рибарство&rdquo;, дирекция &bdquo;Развитие на горския сектор&rdquo; и дирекция &bdquo;Пазарни мерки и организации на производители&rdquo;. Извършва се и вътрешно преструктуриране и оптимизиране на съществуващите дирекции, в резултат на което се променят наименованията на отделни дирекции, като се прецизират и част от функциите им. Във функциите на други дирекции се регламентират нови задължения.<br /> <br /> <u><strong><br /> Държавата ще отпуска безлихвени заеми на общини по още две мерки от ПРСР</strong></u><br /> <br /> Правителството прие постановление, с което се разширява обхватът на действие на ПМС №59 от 2011 г. за условията и реда за отпускане на безлихвени заеми на общини от централния бюджет за финансиране на разходи за окончателни плащания по одобрени проекти по Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г. и за тяхното възстановяване. Постановлението ще се прилага и за общини с одобрен проект по още две мерки на ПРСР &ndash; 122 &bdquo;Подобряване на икономическата стойност на горите&rdquo; и 41 &bdquo;Прилагане на стратегиите за местно развитие&rdquo;.<br /> Разширяването на обхвата на ПМС 59 е продиктувано от обстоятелството, че общините, ползватели на безвъзмездна финансова помощ по мерки 122 и 41, са с малък бюджет и приходи и са силно затруднени да набавят средства за осигуряване на финалните плащания към изпълнителите по съответните проекти.<br /> Останалите промени, които се правят с приетото постановление, са свързани с привеждане в съответствие с разпоредбите на Закона за публичните финанси на правните основания, въз основа на които са издадени ПМС 59/2011 г. и ПМС 29/2013 г. за условията и реда за отпускане на безлихвени заеми на общини от централния бюджет за финансиране на разходи за окончателни плащания по одобрени проекти на Оперативната програма за развитие на сектор &bdquo;Рибарство&rdquo; 2007-2013 г. и за тяхното възстановяване. Това ще позволи двата нормативни акта да се прилагат и през 2015 г.<br /> <br /> <u><strong><br /> Към МВнР се създава междуведомствена работна група за координиране на антитерористични мерки</strong></u><br /> <br /> Правителството прие решение, с което към министъра на външните работи се създава междуведомствена работна група със задача да анализира мерките и дейностите, предвидени в Резолюция 2178 (2014) на Съвета за сигурност на ООН от септември т. г. и в Стратегията за борба с тероризма в Сирия и Ирак, приета на 20 октомври от Съвет &bdquo;Външни работи&ldquo;. В резултат на анализа работната група трябва да формулира конкретни предложения за предприемане на стъпки на национално ниво, включително промени в нормативната уредба, административни и организационни мерки.<br /> С решението се предвиждат и практически мерки, свързани с адресиране на заплахата от действията на терористичната групировка &bdquo;Ислямска държава&rdquo; и феномена &bdquo;чуждестранни бойци&rdquo;.<br /> <br /> <u><strong><br /> Елеонора Николова временно ще оглави БОРКОР</strong></u><br /> <br /> Правителството освободи Бойко Великов като директор на Центъра за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност към Министерския съвет по негова молба и определи досегашния заместник-директор Елеонора Николова за временно изпълняващ функциите на директор.<br /> Центърът БОРКОР беше създаден в средата на 2010 г. като специализирана административна структура с аналитични функции за изпълнение на държавната политика в областта на превенцията и противодействието на корупцията и организираната престъпност.<br /> <br />