Автоджамбази правят двойник на лимузина или джип за около 5000 лв. Толкова струва само клонирането или в превод - пренабиване на рамата и изготвянето на новия комплект документи, пише „Телеграф“, позовавайки се на информация от МВР.

Ако возилото е последен модел от тази година и е все още по-рядко срещано, правенето на двойник може да стигне и 10 000 лв. Само преди броени дни бившият финансов министър Владислав Горанов беше спрян на Калотина и даде обяснения, тъй като джипът му „Тойота Лендкрузер“ се оказа издирван от Интерпол, защото имал клонинг в Русия.

„Двойници на коли в момента се правят рядко, и то на скъпи автомобили, които веднага се изкарват в арабския свят или бившите руски републики. Целта е да не са в държави от Европейския съюз, защото веднага ги засичат.

Допреди 10 г. почти 20% от возилата у нас бяха двойници, сега не е така. Бизнесът е много специфичен и не всеки може да го направи“, обясниха криминалисти, разследващи автокражби.

Те разказаха, че схемите за клонинги са две. При първата клиентът посочва каква марка, модел и цвят кола иска. Предварително е наясно, че ще бъде крадена. Тук вече настъпват джамбазите.

От сайтове в Нова Зеландия, Австралия, бивши руски републики, скандинавски държави се взимат данните на точно такива автомобили – номер на двигател, рама и т.н. След това се пренабиват върху крадения автомобил. Хакери променят и софтуера, защото при всяка проверка ще излизат реалните данни.

В зависимост от връзките, които имат автокрадците, сумата за тези интервенции и направата на документите е от 5 до 10 бона. Ако джипът или лимузината се карат у нас, трябва да минат през каналите в КАТ.

„Там се плаща рушвет, иначе експертите засичат интервенциите. Парите са 2000 лв.“, обясниха разследващи.

По думите им обаче в 99% от случаите возилата тръгват към Близкия изток или бившите руски републики. „Ако двойник на наша кола се кара в Грузия, човекът там може и никога да не разбере за измамата“, смятат експертите.

Втората схема, която прилагат бандитите, е да взимат „самоличност“ от тотал щета автомобили, които се внасят масово у нас от Германия и Италия. В чуждите сайтове никъде не пише, че возилото е катастрофирало и не е в движение. Контролът върху този сегмент от престъпния бизнес обаче е засилен и се хващат повече такива.

По оперативни данни в Шенгенската информационна система излизали най-много двойници в Русия и бившите републики. Братушките действали по следния начин. Набелязвали някоя скъпа лимузина в автокъща. Звънели, обяснявали, че ще я закупят, но за да си направят проверка по уж свои канали, искали номера на двигателя и рамата. Служители ги предоставяли, след което кандидатите мистериозно се изпарявали.

МВР е засякло, че у нас двама мастити бандити се занимават с коли двойници. Това са Косара от Варна и Бойса от Свиленград. Първият поддържал сериозни връзки с подземни босове от бившите руски републики, а Бойса пък имал канал към Турция и арабския свят. И двамата са били разследвани за тази дейност, но нямат ефективни присъди за клониране на джипове и лимузини.

НАП започва проверки на купувачите на лизинг

Националната агенция за приходите започва проверки на лизингополучатели на леки автомобили. В хода на кампанията ще се извърши анализ на вида на леките автомобили, предоставени на лизинг, размера на заплатените лизингови вноски и на доходите на лизингополучателите, обясниха от приходната агенция.

Заедно с тези мерки НАП ще продължи наблюдението на лица, закупили автомобили от висок ценови клас. Действията са предприети, след като през уикенда автомобил на лизинг, закупен от „Мото Пфое“ от Владислав Горанов, беше обявен за клониран и издирван от Интерпол. Шефът на „Мото Пфое“ Фурнаджиев още в събота обясни, че става въпрос за схема на автомафията. Въпросният джип на Горанов бил закупен от Германия и след това докаран тук.

Печелят по 50 бона от клонинг

Автоджамбазите печелят по около 50 000 лв. от кола двойник.

„Ако вземем пример с джип „Роувър“, който в суров вид се продава за около 20 000 лв., нищо че реалната му цена е над 120 000 лв. Крадците го взимат и го дават нататък по веригата за тези 20 бона. След това се прибавят още 10 бона за документи и пренабиване, както и рушвет в КАТ, за да се регистрира и изнесе след това през граница. Така цената на крадения клонинг излиза около 40 000 лв.

Джамбазите го продават за около 90 000 лв. в този вече окомплектован вид на двойник. За тях остава печалба от 50 бона“, изчислиха криминалисти, които разследват този вид престъпления.