Скандални разкрития за шофьорите-убийци, които почерниха България

Представители от бранша остават по-скоро скептични към акция "луксозна кола"

Собствениците на луксозни автомобили с нарушения на пътя ще трябва да докажат произхода на средствата си, с които са закупили колите. Акцията на МВР, прокуратурата и НАП стартира след катастрофата в събота, при която загина Ферарио Спасов.

Тя беше причинена от Начо Пантелеев, който шофирал именно бърз и скъп автомобил, за който има сериозни съмнения с какви пари е закупен.

Голям ли е броят на притежателите на такъв тип коли у нас и какъв ще бъде ефектът от тази акция?

След жестоката катастрофа, при която загина Ферарио Спасов, държавата отново започва акция срещу системните нарушители на пътя с луксозни автомобили. Освен доходи ще се проверяват и стари нарушения.

"За да се разясни в хода на разследването по тях кой какви автомобили управлява, с какви доходи ги е закупил, а и какви санкции имат тези водачи на МПС-та година назад във времето", заяви Валентин Вълков, окръжен прокурор на Ловеч.

През последната година и половина у нас станаха редица фатални инциденти със системни нарушители, шофиращи луксозни автомобили. Георги Семерджиев, който има десетки нарушения на пътя, отне живота на две момичета в центъра на София.

Френски гражданин загина на Околовръстното шосе при удар със спортна кола, управлявана от шофьор с 35 фиша за превишена скорост, седнал зад волана под въздействието на алкохол и наркотици.

Данните на "Пътна полиция" показват, че в България интересът към скъпите коли не е стихнал, като през миналата година автопаркът е бил попълнен дори и с няколко машини, които струват от порядъка на няколко милиона лева. Практиката в бранша показва, че луксозните коли у нас се купуват основно на лизинг.

"Основно такъв тип автомобили се продават през лизингови компании", коментира Емил Николов, управител на автокъща.

Лизинговата компания прави проверка откъде са сумите на първоначалните вноски, какъв му е доходът, за да го допусне за изплащане.

Представители от бранша остават по-скоро скептични към акция "луксозна кола".

"За да се сдобиеш в автомобил, който е 500 хиляди лева ти трябва да имаш доказани доходи. Много се съмнявам, че има хора, които са закупили такъв автомобил без да имат тези финансови възможности. Превенцията е една единствена. Разумно шофиране", добави Емил Николов.

Според пътни експерти обаче подобна мярка е наложителна.

"В съда се оказва, че тези хора са неработещи и никога не са работещи, а в същото време управляват автомобили за колосални суми. Държавата трябва да следи откъде им идват приходите", заяви Кирил Драганов, Европейски център за транспортни политики.

За да се избегнат тежките катастрофи с мощни коли съществува и законодателно предложение първите две години след взимане на книжка да се кара превозно средство до 100 конски сили.

Подобен клас нов джип може да се окаже сериозна изкушение за нов шофьор. Под капака има над 600 конски сили. Максималната скорост е близо 350 километра в час.

В Швейцария например любителите на скъпи и мощни коли могат да останат без тях за сериозно превишение на скоростта.

"Ако превишиш скоростта на магистралата с над 50 километра ти се конфискува автомобила. Има един кантон на границата с Италия, където Ферарита, Ламборгинита се конфискуват и се предоставят на "Пътна полиция", заяви Владимир Тодоров, Българска асоциация на пострадали при катастрофи.

"Във Франция, Словения, Белгия пътя от нарушението до санкционирането е много кратък , който според нас е тайната за справяне с такъв проблем", допълни Кирил Драганов, Европейски център за транспортни политики.

Във Франция например на новите шофьори е забранено да карат кабриолети.

"Кабриолетът е автомобил, който при преобръщане загиват всички, които са вътре", каза още Владимир Тодоров, Българска асоциация на пострадали при катастрофи.

Дали поредната акция ще намали броя на тежките катастрофи предстои да разберем.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук