Голяма промяна в един от най-обичаните и посещавани градове у нас
Велинград въвежда родопско меню в ресторантите
СПА курортът Велинград първи в България въвежда местно родопско меню, заяви за TravelNews Златко Златанов, председател на Сдружението на хотелиерите и ресторантьорите “Велинград и Западни Родопи” и собственик на хотел “Рич” и таверна „Омар“ в града.
„На този етап родопската кухня от региона ще присъства в традиционните български ресторанти във Велинград. Предстои обсъждането и въвеждането на подобни менюта и в хотелите“, заяви Златанов. Целта е да рекламираме нашите ястия от Западните Родопи и туристите като идват да знаят, че само тук могат да ги опитат и да са приготвени по традиционна рецепта, допълни той. Освен това да бъдат приготвени по един и същи начин.
В инициативата на този етап се включват шест ресторанта – таверна „Омар“, „Чинарите“, „Том и Нези класик“, „Милениум“, „Родопско село“ и „Луковица“.
В родопското меню на Велинград влизат следните местни ястия – салата „Софенка“, родопска капама, боб с манатарки, боб с пушен джолан, боб с шилешка пастърма (помашко известно ястие), сарми по родопски с кървавица, чуфки с кокал, гюведже по родопски и др. Самият Златанов посочи, че лично е патентовал боб с манатарки.
Вицепремиерът и министър на туризма Марияна Николова инициара въвеждането на българско национално меню в хотелите и ресторантите в България. „Подкрепяме идеята и първи в страната реагирахме на нея“, каза Златко Златанов. Работната група за изготвянето на национално меню вече предложи обозначаването на ресторантите и хотелите със стикер "Национално меню".
Брандът ще се поставя само на местата, които имат специализираните ястия. Целта е чуждите туристи да се ориентират по-лесно и да търсят българската кухня, обясниха от работната група. Проектът, по който работи групата се нарича „Професионална селекция от традиционни български ястия и вина, обединени в Национално меню“ и се ръководи от Университета по хранителни технологии в Пловдив.
В работната група влизат експерти от Министерството на туризма, браншовите организации – Национален борд по туризъм, Българска асоциация на заведенията, Асоциация на сомелиерите в България, Българска хотелиерска ресторантьорска асоциация, Съвет по туризъм Пловдив, Кулинарна лаборатория-Пловдив, Българска асоциация на професионалните готвачи, представителите на Регионалните управления но образование към МОН, бизнес партньори, преподаватели от УХТ, представители на професионалните гимназии по "Туризъм" от цялата страна.
Проектът „Национално меню“ е съвместна инициатива на Министерството на туризма и УХТ и обединява усилията за превръщане на традиционната българска храна в разпознаваем бранд на туристическия продукт. Идеята възникна спорадично при посещението на вицепремиера и министър на туризма Марияна Николова с екип в УХТ през август, каза ректорът проф. д-р Пламен Моллов.
Целта е да обединим усилията на научните среди и бизнеса, които оперират с тази материя и да се признае от най-широк кръг от хора, заяви Моллов. Според него това е първа стъпка в изграждането на атрактивен национален туристически продукт, който ще участва заедно с останалите забележителности на страната в рекламата ѝ по света.
Според вицепремиера и министър на туризма Марияна Николова, България има уникален потенциал за развитие на винено-културния туризъм. Туристите в глобален мащаб заявяват в проучване, че храната и напитките са фактор при избора на дестинация. По-младите хора, от поколението Z, са още по-мотивирани от възрастните, да посетят определена дестинация заради местната кухня.