Нова ключова и задължителна промяна за шофьорите над 65-годишна възраст!
Пенсионерите, които имат шофьорски книжки и са над 65-годишни, ще се явяват през две години на медицински прегледи. Едва тогава ще могат да си презаверяват свидетелствата за правоуправление. Това предвиждат промените в Закона за движение по пътищата, които все още не са гласувани, но приемането им се очаква в края на годината, съобщава "Монитор".
Към момента законодателят е предвидил, че на всеки десет години те трябва да минават прегледи при личния лекар, а с документа, който им се издава, ще могат да си получават новите книжки.
Заради зачестилите инциденти с възрастни хора обаче вече се обмисля нов вариант, в който пенсионерите ще трябва да представят пълни изследвания, за да получат отново свидетелствата си. Те, както досега, ще струват 10 лева и ще се издават от личния лекар.
„Не може книжката да е безсрочна. С всяка изминала година след тази възраст хората получават различни заболявания, сетивата им се притъпяват, а освен това много болести се обострят“, обясниха от МВР. От там подкрепиха думите си и със статистика, според която загиналите при катастрофи възрастни хора са 179, а ранените за последната отчетна година са 1297. Като водачи смъртта си са намерили 53-ма души. Само за няколко дни двама пенсионери пометоха пешеходци, а друг пък едва не уби 6-годишно дете, което в момента е с опасност за живота.
„Крайно тежко остава състоянието на 6-годишното дете, което беше блъснато на тротоар от автомобил в Сандански. За момента детето е стабилизирано, но опасност за живота му има“, съобщиха вчера на извънреден брифинг в „Пирогов", където детето е настанено.
Момченцето беше блъснато от автомобил на тротоар в Сандански вчера сутринта. Шофьорът на колата бил 73-годишен мъж, който при катастрофата ударил и два паркирани автомобила.
Въпреки че улицата е била затворена за ремонт, водачът не се съобразил със забраната и подкарал по наклонената отсечка с висока скорост.
Детето беше транспортирано в болницата в Сандански в тежко състояние и му бе направена спешна операция. Вчера то бе транспортирано в столичната болница „Пирогов“.
Състоянието му изисква непрекъснато наблюдение, реанимационни мероприятия и лечение. Има реална опасност за живота му. Момченцето е било оперирано, изваден му е далакът. „Плаках като малко дете, когато научих. Момченцето е много жизнено, постоянно си играе. Моля се на Господ да се оправи, само това искам“, заяви местен жител на Сандански, който познава и възрастния човек зад волана на колата.
Пенсионерът е пуснат под гаранция от 1200 лева.
„С жена му заедно сме израснали. Той е свестен човек. Беше инженер, началник в завода", посочи той. „Момченцето лежеше в локва кръв. Имаше много кръв. Семейството е добро. Майката е много грижовна“, заяви за Нова тв свидетелка на тежкия инцидент.
„През последните години населението във всички индустриално развити страни по света постепенно застарява. България не е изключение от този процес. В следващите години делът на възрастните водачи ще се увеличава пропорционално на дела им в общия брой на населението. Затова те, като особени участници в движението, на които трябва да се обърне специално внимание, е нужно да знаят някои най-основни неща, за да бъдат безопасни участници в движението“, обясниха от МВР.
Тестове за пригодност на водачи на автомобили над 65-годишна възраст искат лекари. Това е належащо, като се има предвид войната по пътищата. За любителите шофьори никога не се е изисквал преглед или тест от психиатър предвид тяхната психологична и психическа устойчивост, реакции и възможност за шофиране, коментира за „Монитор“ психиатърът д-р Цветеслава Гълъбова, директор на Специализираната психиатрична болница „Св. Иван Рилски“, известна повече като „Курило“. Такова изискване има само за професионалните водачи, уточни тя.
Според нея такива проверки на психичното състояние и поведенческите реакции трябва да се въведе и за любителите като неизменно изискване при подновяване на шофьорските им книжки, които сега се сменят на всеки десет години.
В България липсата на толерантност и уважение на пътя са издигнати почти в култ. Много хора си избиват комплексите, щом седнат зад волана. Дали са обикновени хора или овластени, всеки решава, че на асфалта може да прави каквото си иска.
Всички сме свидетели, че дори полицейски автомобили без пуснат буркан не спазват Закона за движение по пътищата, но го отнасят обикновените граждани, коментира още д-р Цветеслава Гълъбова. Ето затова е необходимо затягане на контрола, мотивира се психиатърката.