Новото нормално: Как ще се осъществяват бизнес пътуванията след пандемията?
Заедно с неизвестните около ваксината, колко бързо ще е икономическото възстановяване и колко скоро страните ще отворят границите си, експертите се сблъскват с множество неясни въпроси
В момент, в който повечето хора работят отдалечено от своите офиси, пътуванията по командировка изглеждат като полет до Марс, пише BBC. Откакто коронавирусната пандемия удари, бизнес пътуванията са замразени.
Неотложните разговори се изместиха в Zoom, летищата останаха празни и хората се научиха как да общуват с колегите си по цял свят, без да им се налага да използват самолет.
Въпросът е обаче дали това ще бъде новото нормално, пише в анализ Bloomberg TV Bulgaria.
Кога бизнес пътуванията ще бъдат подновени?
Заедно с неизвестните около ваксината, колко бързо ще е икономическото възстановяване и колко скоро страните ще отворят границите си, експертите се сблъскват с множество неясни въпроси.
"Изпитваме затруднения да разберем колко бързо пътуванията могат да се възстановят, защото коронавирусната пандемия е безпрецедентна", посочва експерт на Phocuswright.
Възстановяването след скорошните събития, като атаката от 11 септември в САЩ и глобалната финансова криза, отне между две и три години, но тези събития не доведоха до подобни мерки, каквито имаше в разгара на пандемията.
Тревогата за здравето на хората също не е била факт по време на нито едно от тези събития, което затруднява прогнозите колко скоро пътуващите могат да се чувстват сигурни отново да се качат на самолетите.
"Тази криза е наистина нещо ново по отношение на силата на влиянието ѝ", посочва експерът на Phocuswright.
В изследване от юли, проведено сред над две хиляди членове на Глобалната асоциация за бизнес пътувания - 44-процентен дял посочват, че очакват вътрешните бизнес пътувания в САЩ да се възстановят през следващите два до три месеца.
Около една трета от членовете на асоциацията очакват това да се случи в рамките на между шест и осем месеца, докато 15% отговарят, че не могат да направят прогноза.
Авиокомпании като Qantas вече отмениха всички международни полети, докато затварянията на границите пречат на повечето от пътуващите да се движат свободно по света.
Новите коридори за пътувания - като тези, предложени между Виетнам и Южна Корея или Нова Зеландия и Австралия, могат да предоставят известна подкрепа за някои регионални бизнес пътувания.
Иска ли някой да пътува по работа?
Въпреки че Zoom може да замести много от възможностите на разговорите на живо, за някои хора нищо не е като срещите лице в лице, особено когато те изграждат отношения, договарят финални детайли по сделка или трябва да разберат как работи даден бизнес в дълбочина.
Изследване на Oxford Economics установява, че всеки долар, инвестиран за бизнес пътуване, увеличава печалбата на компанията с 12,50 долара. В Европа пътуващите обаче вече смениха самолетите за сметка на влакове, особено такива, които предлагат спално обслужване и индивидуални купета.
В САЩ ранните индикатори показват, че клиентите не се завръщат толкова бързо към самолетите, колкото би се искало на авиокомпаниите.
Според Международната асоциация за въздушен транспорт пътуванията няма да се възстановят до предпандемичните нива до 2024 г.
Как ще изглеждат пътуванията след пандемията?
От 2017 г. насам разходите за бизнес пътувания в световен мащаб надхвърлят по 1,3 трилиона долара всяка година, като Китай и САЩ са двата най-големи пазара. Може да отнеме години, докато секторът отново се възстанови до тези мащаби, ако изобщо някога го направи.
"Мисля, че бизнес пътуванията никога няма да се завърнат към това, което бяха преди”, коментира Сюзън Лихтенщайн, управляващ партньор в базираната в САЩ DigiTravel. Тя очаква, че търсенето може да се възстанови до около 75% от нивата през 2018 г. до 2022 г.
В дългосрочен план, според нея, може да се очаква пътуващите по работа да комбинират няколко срещи в рамките на едно пътуване, особено като се има предвид вероятното увеличение на разходите за билети.
След първоначалния ценови шок цените на билетите биха могли да се повишат с 54%, сочат оценки на Международната асоциация за въздушен транспорт.