Няма да повярвате какво искат гърците от България на фона на К-19

Депутатът от СИРИЗА Димитрис Хариту настоява София и Атина да започнат преговори за изграждане на ж. п. линия между Подкова и Комотини

Властите в провинция Родопи в Северна Гърция се надяват през лятото на 2021-ва през граничният пункт „Маказа – Нимфея“ да преминават автобуси, а депутатът от СИРИЗА Димитрис Хариту настоява София и Атина да започнат преговори за изграждане на ж. п. линия между Подкова и Комотини, пише 24Родопи.

Това е новината от разговорите на Хариту с председателя на парламентарната Междупартийна комисия за развитие на Западна Тракия Костас Караманлис и министъра на околната среда и енергетиката Костис Хацидакис.

Припомняме, че темата „влакове през Маказа“ е на дневен ред и в България. Ако се реализира, големият проект „Дунав-Егея“ ще сбъдне и мечтата на поколения нашенци за продължаване на жп линията от Подкова до Комотини.

Железопътното трасе е част от мегапроекта „Дунав – Егея“, който включва и скоростната магистрала свързваща „Дунав мост“ - Русе с прохода "Маказа".

Голям логистичен център с гара дълга около 4 км включва проекта на жп линията с високоскоростни влакове "Южно Северен поток".

Железопътната линията ще свързва двете пристанища "Мароня" и "Констанца", твърди Румен Марков от проектантската компания „Лардж Инфрастръкчър Проджектс“.

Предвидено е магистралата да започва от Дунав мост при Русе и да завършва при бъдещето пристанище на Мароня. Ще има 38 пътни възли, 33 тунела, 56,6 км мостове и виадукти и т.н.

Проектантите обясниха, че е заложена реконструкция на ГКПП „Дунав мост“ и изграждане на две нови ГКПП на „Маказа“ от българска и гръцка страна.



По линията ще се движат влакове с дължина на композицията 1800 м. Скоростта с която е предвидена да се движат товарните влакове е 200 км/ч, а пътническите влакове с до 250 км/ч.
 


Основно линията ще бъде предназначена за товари, но по нея ще пътуват и пътници. Трасето е предвидено да минава източно от Комотини, след това влиза в тунел дълъг 11 км, който излиза над Кирково, след това преминава покрай Момчилград.

Гарата в Момчилград е предвидена да се ремонтира и да се превърне в голям логистичен център. Тя ще бъде дълга около 4 км, за да може да приема товарните влакове.

Следващата жп гара по трасето ще бъде при хасковското село Сираково, след това Чирпан, казанлъшкото село Копринка, Габрово, Павликени между Белене и Свищов жп трасето ще напуска България и отива в Румъния.

През 80-те години на миналия век български експерти също предлагат изграждането на маршрут Димитровград - Подкова - Комотини - Кавала/Александруполис, с изграждане на жп линия през прохода Маказа. И тогава, и днес обаче се отчита, че мегапроектът е прекалено скъп.

В последните години бизнесът в Северна Гърция настоява Атина да поиска финансиране от Брюксел за железница под „Маказа“.

Припомняме, че за реализацията на мегапроекта първо трябва да има решение на двете правителства – българското и гръцкото, за изграждане на АМ „Дунав – Егея“.

Плановете на проектантите са това да се случи през пролетта на 2020 г, а до края на 2021 г. обектът да е с издадено разрешително за строеж. Прогнозният срок за строителството е 3 г.

АМ „Дунав – Егея“ ще се изгражда чрез публично-частно партньорство. Моделът е концесия срещу строителство, без да се разходват средства от бюджета.