Отлага се адът по родните пътища и на "Калотина", скоро обаче...

До края на август е ад, хиляди гастарбайтери се прибират, пикът ще е от понеделник

Километричните опашки от прибиращи се от Западна Европа към Турция гастарбайтери тази година се забавиха с около седмица, а причината е европейското първенство по футбол. На ГКПП Калотина, където традиционно по това време на годината стават километрични опашки, сега все още е поносимо. Чакането трае не повече от 1 час, показа проверка, пише „Телеграф“. 

Няма да е така обаче още от идния понеделник, тъй като финалът на Евро '24 е в неделя. Очаква се след това всички гастарбайтери, които все още са ангажирани с работа в Германия и са отложили отпуските си, вкупом да се юрнат да се прибират към родината си. Тази година обаче ГКПП Калотина е изцяло ремонтиран, отворени са повече и нови съоръжения за гранична митническа проверка.

Блокада

Независимо от това в пиковите дни се очаква през ГКПП Калотина-Градина да преминават повече от 50 000 автомобила за денонощие. От сръбска страна работят до 6 гишета, а от българска има възможност за отваряне на до 12, което облекчава преминаването.

Проверките също са по-облекчени, но въпреки това няма да се мине без опашки. Още тази седмица в делничните дни се образуваше колона от близо 1 км от чакащи в 4 ленти автомобили. Има отделно трасе за автобуси, както и такова за тежкотоварните камиони.

„Всяка година е ад, от юли до края на август. Колкото и да се разшири капацитетът на пункта, просто автомобилите на гастарбайтерите са много.

Трафикът е огромен и преминаването им блокира пътуванията на хората, които ходят до Сърбия или други държави на Западна Европа с цел екскурзии и туризъм“, коментираха митничарите от пункта.

Огромният трафик от гастарбайтери създава проблеми и на българската общност в Цариброд.

Повечето са с български паспорти и работят в България, но заради потока от прибиращи се от Западна Европа им се налага да минават границата пеша, за да не закъсняват за работа.

Хората оставят колите си на пункта, а от другата страна ги чака маршрутка, с която стигат до работните си места. 

Трасе

Местните българи настояват да се открие отделно трасе, което да се ползва от преминаващите през граничния пункт Калотина с цел работа. Идеята е такова трасе да се изгради при шосето за граничното село Бачево.

„Обещават политиците и от сръбска, и от българска страна да го отворят това трасе, но си оставаме само с обещанията“, коментира Владо от Цариброд, който работи в склад на голяма фирма в Божурище. Хората обясняват, че по време на ковид пандемията е имало вариант за преминаване на работници, и искат нещо подобно да се случи и сега.

„Все още се минава лесно. Европейското ги забави, защото повечето работят в сферата на услугите в Германия. Много от турците са заети с почистването на стадионите. Други имат бизнес.

Продажбата на дюнери е на свръхпечалба покрай мачовете. Но свърши ли първенството, ще тръгнат. Сега, ако се чака 1 час, след седмица чакането ще е минимум 3 часа.

Докато ремонтираха пункта, имаше и рекорди по 6 часа“, обясниха още хора, преминаващи всекидневно между България и Сърбия. 

Софри

Макар и опашката все още да не е толкова голяма, турските гастарбайтери не са се отказали от навиците си да разпъват софри и да се хранят, докато чакат на границата. След реконструкцията са им осигурени и достатъчно чешми, където често могат да се видят хора, които си мият краката, може да се каже, че направо си правят по една баня, преди да продължат към родината си.

„Тук винаги се редим на опашка. Идвам от Нидерландия, минах през цяла Европа, никъде го няма това чакане, само тук. Редим се на Калотина, след това на Капитан Андреево.

През България преминаването е с времетраене колкото да минеш половин Европа. Трябва да се вземат мерки“, коментира Сабри, който се прибира при близките си в Измир.

Мнозинството от турците имат европейски паспорти и също настояват да им се осигури отделно трасе както в шенгенската зона, за да не се бавят с проверки. 

Сърбия вдигна таксите на магистралата 

Сърбия увеличи пътните такси за ползващите автомагистралите й. С решение на сръбското правителство от 10 юли бе дадена зелена светлина на новия ценоразпис на държавната компания „Путеви Сърбие“. Новите цени на пътните такси вече се прилагат.  Цените са повишени с около 10 на сто

Така ползване на магистралата от Белград до Димитровград (Цариброд) струва 1670 динара (около 14 евро), а предишната беше 1510 динара, за магистралата Белград - Ниш таксата става 1130 динара, докато досега беше 1020 динара, за Белград – Суботица новата цена е 800 динара (стара 730 динара), за Белград – Шид таксата ще бъде е 500 динара (досега - 450 динара).

Шофьорите на далавера, не връчват честитки от КАТ

Практиката, която се въведе от края на миналата година, граничните полицаи да връчват глоби от КАТ на провинилите се шофьори сега не се прилага.

Причината е, че това допълнително затруднява преминаването на ГКПП Калотина и увеличава опашките. Досега шофьори и пътници бяха проверявани в системата на Пътна полиция и ако имаха невръчени фишове от камерите за скорост, граничните полицаи им ги връчваха.

Същият служител обработва данните, извършва паспортен контрол и това води до забавяне и образуване на опашки.

Прозорецът обаче ще важи само за юли и август, след което с изключение на събота и неделя граничните полицаи отново ще започнат да връчват фишове за глоби, ако се появят в системата, че има невръчени такива.