3 години след катастрофата край Своге още няма виновни
През май тази година Софийският апелативен съд върна на прокурата делото за доразследване с мотива, че по него са ясни обвиненията само за шофьора Григор Григоров
Три години след тежката катастрофа край Своге все още няма произнесени присъди. Това заявяват от Европейския център за транспортни политики по повод тъжната годишнина.
Те напомнят, че през май тази година Софийският апелативен съд върна на прокурата делото за доразследване с мотива, че по него са ясни обвиненията само за шофьора Григор Григоров.
Според ЕЦТП има реална възможност той да остане единственият обвиняем, въпреки, че допреди три месеца подсъдимите са били петима - всички, отговорни за качеството ремонта на пътя, за който пътни експерти са доказали, че не е отговарял на стандартите и е една от причините за тежкия инцидент.
Петимата обвинени бяха изпълнителният директор на "Трейс София" Бисер Иванов, техническият ръководител на ремонта Иван Иванов, началникът на асфалтовата база в Костинброд Светослав Трифонов, строителният инженер от фирмата за надзор Михаела Томова и Стела Попниколова, началник на дирекция в агенция "Пътна инфраструктура" по време на ремонта.
От ЕЦТП са на мнение, че размисъл предизвиква и фактът, че преди месец е било прекратено разследването срещу тогавашните шефове в АПИ - Светослав Глосов и Дончо Атанасов.
"Благодарение на активността и професионалната работа на експерти по пътна безопасност се появи надежда, че подходът при разследване на пътни инциденти ще се промени така, че да може да се установява до каква степен състоянието на инфраструктурата има съучастие в даден инцидент. А не по навик вината да се прехвърля единствено върху водача. За съжаление на този етап резултат от усилията на тези независими експерти няма, както няма утеха и справедливост за близките на загиналите", посочва се в позицията на центъра.
Според тях е силно притеснително, че три години след катастрофата все още няма цялостен анализ на състоянието на пътната безопасност нито дори намерение да се изготви такъв. Липсва и оценка на риска по българските пътища. Това било въпрос на политическа воля.
От центъра изразяват надежда, че управляващите няма да чакат поредната трагедия, за да предприемат епизодични действия.
Припомняме, жестоката катастрофа стана на 25 август 2018 г. и при нея загинаха 20 души.
Заради съмнения, че при ремонтирането на пътя не е използван качествен асфалт, на 27 август следователи влязоха в сградата на "Трейс Груп Холд" АД, която е сред основните изпълнители на ремонта на пътния участък край Своге.
Властите започнаха проверка и във фирмата "Мега-инвест холд ЕООД" в Дупница, която е партньор на "Трейс груп".
Катастрофата и състоянието на пътя станаха повод за оставки и обвинения в корупция - оставки подадоха Валентин Радев, Николай Нанков и Ивайло Московски, съответно министри на вътрешните работи, на регионалното развитие и благоустройството и на транспорта.
Сам ден преди инцидента от неправителствена организация бяха публикували становище, че тази пътна отсечка не е в добро състояние въпреки ремонта за почти 23 млн. евро.