Безумна ситуация с винетка за 40 метра между два града у нас

До това се е стигнало след въвеждането на новата система, която вече използва електронни стикери

Жителите на Горна Оряховица и Лясковец, които ги разделят 40 метра тротоар, трябва да плащат винетки, за да пътуват между двата града, съобщава "Монитор"

До абсурдната ситуация се е стигнало след въвеждането на новата система, която вече използва електронни стикери. Кметове искат да се разгледа обхватът на винетната система, за да могат гражданите им да карат по тях без винетка и да се избегнат подобни казуси.

Темата стана актуална след спора между столичното кметство и Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) дали трябва да се изисква стикер за преминаване през Северната скоростна тангента в рамките на София.

Стигна се до намесата на премиера Бойко Борисов, който обяви, че жителите на северните столични квартали и близките села ще могат да ползват тангентата без винетка, но общината трябва да се погрижи за нейната поддръжка.

Между градовете Горна Оряховица и Лясковец, разделени с тротоар, разстоянието между табелите на двата града е под 40 крачки. Въпреки това обаче за да стигнат от единия до другия град хората трябва да си купуват винетка, тъй като тези 40 метра са част от второкласен път.

Доста абсурдно е положението и с живеещите в Лясковец, които работят във военния завод „Аркус”. В продължение на дълги години табелата за край на града беше изнесена чак след района на завода, който се намира на повече от километър след последните къщи на града.

След това обаче табелата бе преместена на стотина метра от града. По този начин всички лясковчани, работещи в завода, а те са над 70-80%, сега са принудени да си купуват винетки за да отидат на работа.

Във Велико Търново към този момент няма изменения на нормативната база, която урежда движението с винетка и заплащането на тол такса.

В началото на 2019 г. хората от някои от най-близките до областния център населени места - Дебелец, Самоводене, Арбанаси, Леденик и Малък чифлик, поискаха да бъдат направени промени и жителите на тези населени места да не плащат винетка, въпреки че за да стигнат до града им се налага да се движат по републиканските първокласни пътища.

Мотивът, които тогава бе изтъкнат, е че преобладаващата част от живеещите в петте селища, работят в града и им се налага ежедневно поне по веднъж да изминават разстоянието в двете посоки за да отидат на работа и да се приберат. Освен това повечето семейства имат и деца, които учат в града, но живеят в селищата извън него.

Затова те се обединиха и отправиха искане за тях да не важи задължението за винетки и тол такси за републиканските пътища. Желанието и предложение им обаче не беше изобщо разглеждано и дискутирано.

Подобна е ситуацията на пътуващите около 200 метра от пътя между Пловдив и близкото село Ягодово.

Участъкът се намира в непосредствена близост до пътния възел „Скобелева майка” след табелата за край на Пловдив. „От АПИ бяха сложили пътен знак за винетка, но още същата нощ някой го махна. Махат го хората, защото не си струва за 200 метра държавно шосе да си купуват винетки”, коментираха живеещи в Ягодово.

Според тях винетка до селото им е абсолютна безсмислица и защото до Катуница се движат автобуси по линия 22 от градския транспорт в община Пловдив. За околовръстния път на града под тепетата или шосето до Асеновград задължително се изисква винетен стикер.

Околовръстното на втория по големина български град се намира на територията на две общини - „Родопи” и „Марица”, а пътят към Асеновград пресича територията на три общини: Куклен, Асеновград и „Родопи”. Специфичното за община Пловдив е, че тя е „заключена” в рамките на града, няма села на своя територия и че след табелата за изход на областния център започва друга община.

От Областното пътно управление в Шумен пък са подали искане до регионалното министерство кварталите „Макак“ и „Мътница“, които се намират съответно на 7 и на 11 километра от областния център, да бъдат извадени от системата, съобщи за "Монитор" говорителят на областната администрация Милка Павлова.