90 хиляди лева допълнителни възнаграждения за миналата година е взела Емилия Фачева - директор на дирекция „Концесии и контрол върху дейността на търговските дружества и държавните предприятия” към министерството на транспорта. Колосалните бонуси са за концесията на Централната жп гара в Пловдив. Това обяви на пресконференция червеният депутат Петър Мутафчиев. Сделката не защитава държавните интереси, каза още Мутафчиев по повод първите действия на концесионера по започналото разрушаване на сгради около жп гарата.
Събарянето на сградите на бившата транспортна болница е направено в нарушение на договора, категоричен бе Мутафчиев. Кой от министерството е дал това разрешенние за разрушаване на сгради, които се водят актив на НК Железопътна инфраструктура и все още не са изключени от баланса му? Във връзка с това и с други факти от концесионния договор Петър Мутафчиев е задал актуален въпрос &bdquo;Целесъобразен ли е договора за концесиониране на Централна гара Пловдив и защитава ли той държавните интереси&rdquo; на министъра на транспорта.<br /> <br /> Концесията е подписана в кратки срокове от отиващото си правителство на ГЕРБ, без съобразяване нито с НК &bdquo;ЖИ&rdquo;, които са собственици, нито с община Пловдив, нито с направения преди седем години и избран с конкурс проект за реконструкция на ж.п. гарата и на гаровото пространство. Безумие е в концесионните условия да е залегнало изграждането на автогара, когато в съседство има две действащи, категоричен е народният представител. Още по-абсурдна е и стойността на договора &ndash; за 35 години концесионерът ще даде на държавата едва 11 милиона лева, което разхвърляно по месеци прави около 70 000 лева месечно. В същото време концесионерът ще консумира парите от експлоатацията на сега съществуващите постройки и тези пари ще се изплащат само с наемите на част от магазинчетата. <br /> <br /> В подписания договор са залегнали строеж на автогара, хотел, търговски сгради, но едва на четвъртата година е предвиден ремонт на приемното здание. Иначе казано, сградата на Централна гара, която е и паметник на културата и за чийто ремонт четири години не е даден нито лев ще чака още четири години, за да реши концесионера да я приведе във вид, който да е удобен за пътуващите, а нали това е основния продукт, риторично попита Мутафчиев. Това все пак е гара, а не търговски център. Условията на концесията отварят вратички на концесионера да &bdquo;извива ръцете&rdquo; и на националните компании НК &bdquo;Железопътна инфраструктура&rdquo; както и на БДЖ, която експлоатира гарата и които ще предоставят услугата, включително и да им вдига наемите.<br /> <br /> Пълна проверка на подготовката на концесионния договор, спазен ли е интересът на държавата , както и отговорност от лицата, допуснали нарушаването на договора ще поиска Мутафчиев. Ако се докаже, че договорът е нарушен , а аз съм почти сигурен, че това е така то тази концесия трябва да бъда прекратена и да бъдат защитени държавните интереси, категоричен бе народния представител от левицата.<br /> <br /> <strong>Кристина ИВАНОВА, БЛИЦ&nbsp;</strong>