Гилотина за пловдивчани - това са новите данъци в града! (ТАБЛИЦИ)
Община Пловдив публикува Наредба за определянето размера на местните данъци, с която ще се регулира новата методика за определяне на налозите за леки автомобили. Промените ще бъдат приети от Общинския съвет в края на януари, за да влязат новите изисквания в следващата данъчна кампания. Новата методика бе определена от Народното събрание, като общините имаха свобода да определят цената на кW, както и коефициента за екологичност, пише trafficnews.bg.
До този момента в Пловдив данъците се плащаха, като на цената на kW се умножаваше по коефициента на годината на производство. Отстъпки имаше за новите коли до 74 Kw, както тези с катализатор.
Новата формула обаче ще промени коренно начина на определяне на данъка на автомобила. От първи януари данъкът ще се изчислява по формула, която включва два компонента: имуществен и екологичен.
Имущественият компонент отчита мощността и годината на производство на автомобила, а екологичният компонент отчита екологичната категория на автомобила, респективно замърсяването, което причинява съответният автомобил.
Новите разпоредби променят и диапазоните на класа колите по мощност. Двете досегашни категории до 37 kW и до 55 kW се обединяват в един – до 55 kW, като се включват и два нови диапазона към съществуващите в закона размери по отношение на най-мощните автомобили, а именно: над 150 kW до 245 kW включително, и над 245 kW.
На практика Община Пловдив дори намаля стойностите на данъците, а ставките ще бъдат идентични с тези от миналата година.
За обединената най-ниска категория цената става 55 ст./kW. Досега до 37 kW се плащаше 48ст, а до 55 kW 61ст. Приетата стойност от 55 ст./kW е с 1 стотинка по-висока от минимално въведения праг от Народното събрание.
Намаление обаче има за най-масовите автомобили – от 55 kW до 74 kW. Досега собствениците на тези коли плащаха по 85 ст./kW, а сега цената ще бъде 77 ст./kW. Намаление има и за следващия клас автомобили от 74 kW до 110 kW – новата цена е 1,62 ст./kW, вместо досегашните 1,85 ст./kW.
Досега всички автомобили над 110 kW плащаха по 1,90 лева на киловат. Сега тази цена ще се плаща за всички автомобили с мощност до 245 kW, а над тези стойности е 2,10 лева на kW.
Всички стари цени на киловат се умножаваха с коефициенти според годината на производство. Те бяха разделени на три категории до 5 години, между 5 и 14 години, и над 14 години, а коефициентите бяха съответно 2,8; 1,5 и 1.
Новите коефициенти на т.нар. имущественият компонент са разделени на пет нови категории:
Брой на годините от годината на производство, включително годината на производство |
Коефициент |
Над 20 години |
1,1 |
Над 15 до 20 години включително |
1 |
Над 10 до 15 години включително |
1,3 |
Над 5 до 10 години включително |
1,5 |
До 5 години включително |
2,3 |
Произведението от сумата за киловат и имуществения коефициент ще се умножи по новия момент, който включва екологичния клас. Тук всяка община само определя него. Градските власти под тепетата са решили коефициентът на еко автомобилите да бъде следният:
Екологична категория |
Коефициент /граници/ по чл.55,ал.1,т.2 от ЗМДТ |
Коефициент за Община Пловдив |
без екологична категория, с екологични категории "Евро 1" и "Евро 2" |
1,10 – 1,40 |
1,10 |
„Евро 3" |
1,00 – 1,10 |
1,00 |
"Евро 4" |
0,80 – 1,00 |
0,90 |
"Евро 5" |
0,60 – 0,80 |
0,80 |
"Евро 6" и "ЕЕV" |
0,40 – 0,60 |
0,60 |
Прогнозата за новата регулация е очаквано тя да бъде проявена обобщено в два аспекта:
- за новите автомобили /до 5 г. от датата на производство/ и отговарящи на по-високи екологични категории /над „Евро 4”/ промяната ще се отрази в намаление на данъка върху превозните средства.
- за старите автомобили /над 15 г./, съответстващи на по-ниски от „Евро 4“ стандарти, данъкът ще се увеличи, което е свързано главно със занижените им екологични характеристики и съображението за евентуалните вреди върху околната среда от тяхното използване.
- Възможно най-голямото увеличение на данъка е за коли над 20-годишна възраст. Така ако имате автомобил, който е на 21 години, 54 kW e мощността му, е екологичният му клас е Евро 1 увеличението ще е с близо 20 %. Ако досега за тази кола се е плащало 29 лева, то новият данък ще е около 35 лева. Макар процентното увеличение да е голямо, на практика стойностите му са под 5 лева.