Голяма опасност дебне в най-голямата туристическа атракция в Пловдив
Сцената на Античния е опасна, комисия обследва залите в града - били в окаяно състояние
Сцената на Античния театър е опасна за изпълнителите. Причината е, че при ремонта дървената конструкция е покрита с материал, който се пързаля, което пък поставя в риск участниците в балетни спектакли. Проблемът е поставен от директора на Държавна опера-Пловдив пред екипа на "Пловдив 2019" във връзка с обследването на сцените в града под тепетата, което Управителният съвет на общинската фондация инициира.
Доц. Нина Найденова е разказала пред членове на УС, че макар и да изглежда добре и да предпазва сцената, покритието е опасно не само за танцьорите, но и за всички артисти и музиканти. Хлъзгавата повърхност не позволява да бъдат укрепени добре и тежките декори, особено за оперните спектакли.
Вариантите пред трупите били само два - да заложат на по-лека сценография или да укрепят допълнително декорите, което излизало скъпо.
Проблемът със сцената на Античния театър е поставен на едно от последните заседания на Управителния съвет на "Пловдив 2019" от Манол Пейков. Той е споделил, че общото състояние на залите в Пловдив е критично, и е настоял на следващото заседание на УС да бъде включено като точка от дневния ред обсъждането на локациите за културни събития. Неговите колеги Пенка Калинкова и Любозар Фратев са предложили да се сформира комисия, която да направи пълна инвентаризация на сцените под тепетата.
Обществената поръчка, обявена от общината, е с предмет "Реставрация, консервация, експониране на подземни археологически структури и пространства под Орхестрата, крепостна от юг. Благоустройване на южната площадка - подход към подземни пространства, и цялостна подмяна на настилка на сцената на Античния театър". Тя бе спечелена от обединение на няколко фирми "Одеон" ДЗЗД с водещ партньор "Рестстрой". Другите участници са "Рест-Димитров" ЕООД и "Реставрация" ЕАД. Проектът е подготвен от арх. Румяна Пройкова и е съгласуван с Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН).
Според заданието на ремонта с прогнозна цена 200 000 лв. е предвидено изграждането на нова настилка за сцената, тъй като старата от дърво е силно компрометирана. При ремонта е заложено запазването само на съществуващата метална конструкция.
В техническите изисквания е посочен и материалът, с който да се реализира настилката - дърволекс, а срокът е 7 месеца.
Чувал съм за недоволството, тяхно право е да имат особено мнение, но всичко е изпълнено по проект и в момента настилката на сцената е в много по-добро състояние, отколкото беше старата, с изгнили и опасни дъски, контрира Минко Кафтански, директор на Общинския институт "Старинен Пловдив". Той подчерта, че Античният театър е национален паметник на културата, а не опера.
Лично и без да отлагам, ще се запозная с ремонта на Античния театър. Веднага ще възложа проверка и ще разговарям с ръководството на Държавна опера - Пловдив, заяви новият зам.-кмет по култура в общината Александър Държиков.
Бар и инфоцентър при последния ремонт
Античният театър на Филипопол е реставриран и експониран през 1981 г. Десет години по-късно - в периода 1991-93 г., е извършена пълна консервация на всички експонирани части на паметника без подземната галерия под орхестрата. През 1994 г. е изградена метална ажурна ограда, която осигурява опазването на културно-историческата ценност. През 2008 г. е извършена частична реконсервация на скенето и западния парадос.
През 2010-2011 г. е реставриран и експониран северният подход (тунел), а зоната наоколо е благоустроена и озеленена. За обекта е осигурен достъп на хора в неравностойно положение чрез специална платформа.
През 2012 г. по програма „Красива България" беше извършен ремонт на помещенията зад проскения - подмяна на дюшемето на сцената с дърволекс, отвеждане на течовете в проскения, подмяна на настилката над западния парадос. Ремонтно-реставрационните работи бяха извършени от „Реставрация“ ЕАД с методически ръководител арх. Румяна Пройкова.
През 2015 г. отново по програма „Красива България" се изпълни преустройство на съществуващи помещения в кафе бар и информационен център. Изпълнено бе вътрешно преустройство без конструктивна намеса в призема, където е проектиран малък бар за 15 души, санитарен възел, включително за инвалиди, складови площи, помещение за охраната и помещение за електрически табла. На ниво покрив-тераси на съществуващия обем, с директен достъп от ул. "Хемус", бе създаден и Информационен център. В първото помещение могат да се разгледат и закупят информационни материали, литература, сувенири, а във второто има малка зала за прожекции за 20 души. Оттам се излиза на панорамна площадка. Изграден бе и павилион за обслужване на осветлението непосредствено до сградата на университета.
Павилионът за билети бе поставен до основния вход на театъра.
Изпълнителят на ремонта: Настилката не гори, не гние и не се хлъзга
Константин КОНСТАНТИНОВ, управител на фирма "Рестстрой"
Във връзка с ремонта на сцената на Античния театър преди около един месец имаше среща с представителите на различните състави, на фондация "Пловдив 2019", с тогавашния зам.-кмет по култура Амелия Гешева. За реконструкцията има проект и документация, които бяха прегледани и с чиито параметри сме се съобразили. На тази среща нямаше възражения.
Сцената няма как да е хлъзгава. Настилката е на пловдивски производител, с гаранция 10 години и специфични характеристики, които изрично бяха заложени в изискванията по проекта. Не трябваше да гние и да гори. Ако има забележки, те не бива да се отправят към нас, а към доставчика и този, който е приел обекта след ремонта.
Вярно е, че декорите не могат да се закрепват, тъй като Античният театър е паметник на културата, точно с това е ценен и там не може да се коват пирони. Артистите трябва да се съобразяват с това, въпреки че след някои концерти остава впечатлението, че по трибуните са вилнели вандали. Тази сцена не е стандартна. Старата настилка беше от обикновен чам, опасна, с изгнили дъски. Стоманената конструкция отдолу беше ръждясала. Гредите под настилката не бяха подменяни с години. Ние ги сменихме. Настилката е от дърволекс, специален материал за сцени на открито, и считам, че сме си свършили добре работата. Всички това струва 140 000 лева без ДДС.
Източник: marica.bg