Магистралата Русе - Велико Търново - новата икономическа ос в България
„Водоснабдяване и канализация“ ООД гр.-Русе подаде предсрочно проектното си предложение за финансиране по Оперативна програма „Околна среда 2014-2020“. Общият размер на инвестицията възлиза на 112 млн. лв. без ДДС. Това съобщи в Русе зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, който участва в дискусията „Европа в нашия дом“.
Освен ВиК- Русе, за финансиране по ОПОС ще кандидатстват още 13 оператора, които в момента подготвят проектните си предложения на база извършените прединвестиционни проучвания за обособените територии. Всички те трябва да бъдат подадени в Министерството на околната среда и водите до 23 април 2019 г. Проектът за агломерация Русе предвижда разходи в размер на 50,4 млн. лв. за модернизация на водоснабдяването и 38 млн. лв. за отвеждане и пречистване на отпадъчните води. С тези средства ще се подменят чугунени водопроводи, ще се реконструират канализационни колектори, главни и второстепенни водопроводни клонове и съществуващи довеждащи водопроводи. Ще се доизгради ВиК мрежата в кварталите „Средна Кула“ и „Долапите“, ще се изгради отвеждащ колектор и ще се реконструира прилежаща ВиК мрежа. Очаква се през тази година да се проведат обществените поръчки и да започне реалното изпълнение, така че до две години проблемите с водоснабдяването и канализацията за двата жилищни квартала да бъдат решени, коментира зам.-министър Нанков.
На територията на област Русе се изпълняват и ключови инвестиционни проекти в областта на пътната инфраструктура, посочи още той.
Най-важният от тях е магистралата „Русе - Велико Търново“, с която са тясно свързани проектът за нов мост на р. Дунав край Русе и тунелът под връх Шипка. Това е новата икономическа ос в България, новият коридор за бизнес по линията Свиленград - Хасково - Стара Загора - Габрово - Русе - Букурещ.
Проектът за магистралата „Русе - Велико Търново“ все още е в плен на съдебните процедури, тъй като решението за ОВОС се обжалва. На 30 ноември ВАС отхвърли внесените жалби. На 30 януари 2019 г. обаче постъпи касационна жалба, като в законоустановения срок АПИ депозира отговор пред 5-членния състав на ВАС. Очаква се решението на съда.
Програмата на АПИ предвижда през 2019 г. да стартират обществените поръчки за избор на изпълнител на строително-монтажните работи и на строителния надзор при проектирането и строителството на участъка от магистралата от Русе до Бяла и обходния път на града. Дължината на трасето е 76,2 км, а индикативната стойност за двата проекта е около 670 млн. лв. без ДДС, информира Нанков. През тази година ще завърши рехабилитацията на републиканския път Русе – Бяла, по който в момента преминават по около 5000 тежкотоварни превозни средства ежедневно и ще бъде алтернативен на магистралата, коментира още зам.- министър Нанков. До месец ще приключи разширяването на пътя Русе – Мартен, на входа за Дунав мост. През тази година ще бъде направен и проект за основен ремонт на Дунав мост. Предстои да стартират обществени поръчки за рехабилитация на общо 40 км от пътя Русе – Кубрат, която ще се финансира от Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020.
Община Русе е един от отличниците при изпълнението на финансираните от програмата проекти за градска и образователна среда, градски транспорт и други. Те са едни от най-видимите, защото осигуряват уюта и комфорта на хората, коментира регионалният заместник-министър и отчете, че в област Русе се изпълняват най-много проекти по Програма Интеррег „Румъния – България“.