Мистерия! Покриха с боя монументална творба в Пловдив
Отново вандалско отношение към културно наследство в Пловдив. Керамично пано на Енчо Пиронков в пловдивски подлез бе замазано с боя. Скулпторът Иван Тотев е подал сигнал, след като видял на място бригада, която полага върху паното слоеве фасадна мазилка. От районната администрация са категорични, че боядисването на подлеза не е тяхна инициатива, съобщава БНТ.
Паното на Енчо Пиронков е обект на вандалски набези отдавна.
„Това пано като магнит привличаше графитаджиите, арт артисти ли са, обикновени вандали ли са, не знам. Но по някакъв начин всичко останало е имало моменти, в които е било недокоснато, това пано им действа като магнит“, обясни скулпторът Иван Тотев.
Тъкмо за да види състоянието на произведението, Иван Тотев е решил да влезе в подлеза до училище „Пейо Яворов”. „Обаче се натъкнах на бригада, която боядисва подлеза, виждате, всичко е боядисано“, обясни той.
Тази бригада не е поръчана от районната администрацията, категоричен бе кметът на район Северен Ральо Ралев.
„Не, не сме ние. Нямаме пари в бюджета даже, за да го замажем. Аз съм назначил проверка ,към проверката нямаше никой, който да маже ,затова не мога да ви отговоря кой го е мазал и по каква причина“, обясни Ральо Ралев, кмет на район „Северен” в Пловдив.
Пари за ремонт на този и още два подлеза са поискани миналата година. Скоро в общинския съвет бяха гласувани необходимите 85 хиляди лева.
„Средствата, като ги имаме за ремонта, ще предвидим и възстановяването на тези плочи“, каза Ралев.
„Една типично по енчопиронковски разточителна живопис. Върху керамични блокчета. И отгоре дебело глазирани. Което дори с една пароструйка, а може би и с почистващ препарат, мисля ,че няма да е почти никакъв проблем да бъде почистено“, посочи Тотев.
Това обаче няма да реши проблема, смята Иван Тотев. Графитните „артисти” веднага ще видят отново предизвикателство да интерпретират върху монументалната творба. Затова, според него, единственият вариант за оцеляване на творбата е преместването ѝ на по-подходящо място.