Пловдив остава без градски транспорт?
Да обсъдим в сметките дали няма разминаване, настоява кметът Здравко Димитров
Градският транспорт в Пловдив спира утре, ако на срещата в Общината не постигнем разбирателство за покриване на загубите. Това заяви вчера за „Марица” управителят на фирма „Хеброс бус” инж. Веселин Дошков.
Същото решение са взели и останалите превозвачи - Петко Ангелов на „Автобусни превози - Пловдив”, инж. Димитър Чолаков на „Автотранс 2000” и Татяна Златанова на „КЗТ Златанови”. Транспортните фирми обслужват 29-те линии в Пловдив по договори с Общината.
Срещата между превозвачите и представителите на администрацията е насрочена в последния ден, преди да изтече срокът, който бяха определили от фирмите за ефективни протести. На нея ще присъства и кметът Здравко Димитров, който иска да се прецизират сметките за извършените курсове.
Преди две седмици превозвачите предупредиха с писмо, че настояват Общината да изплати парите, които им се полагат според договорите и европейския регламент, но не са дадени. Вместо договорените 1,90 лева за голям автобус от градския бюджет получаваме 1,40-1,50 лева, посочи инж. Дошков.
Той напомни, че регламентът на Европейския съюз, който е в сила и за България, изисква на превозвачите да се заплащат на сто процента извършените разходи на всеки километър пробег плюс печалба в разумни граници.
„Заради неизпълнението на договора загубите на нашата фирма за 2019-2020 г. са над 3,2 млн. лв., а за август - близо 260 000 лв. Тези загуби покриваме за наша сметка, но повече не можем да издържаме. Ако не се договорим, спираме”, заяви шефът на „Хеброс бус”. „Ще спрем автобусите! Дадохме достатъчно време на Общината да вземат решение”, потвърди и Петко Ангелов.
„Искаме да обсъдим сметките, защото документите, предоставени от фирмите, се разминават с тези, които се оформят в общинското предприятие „Организация и контрол на транспорта”, коментира ултиматума на превозвачите кметът Здравко Димитров.
„Ясно е, че COVID кризата се отрази негативно върху превозите, бяха въведени празнични разписания, в автобусите пътуват по-малко хора, а цените на билетите и картите не са вдигани от години. Във Варна, Бургас и София те са по-високи в сравнение с Пловдив. На нека да обсъдим в детайли разчетите и тогава да решаваме", призова кметът.
Той увери, че на този етап не се говори за увеличение на цените на градския транспорт.
Такситата се отказват от блокада,
но остават в стачна готовност
Такситата няма да блокират булевардите в Пловдив в знак на протест, за да не създават още по-големи неудобства на гражданите. Те обаче запазват стачната готовност с мотив, че Общината не желае да води диалог с представителите на бранша и да предприема мерки, посочени в официално внесеното писмо до администрацията.
Това става ясно от позицията на Националната асоциация за защита на превозвачите и таксиметровите водачи в Пловдив.
„Ще оставим автобусните превозвачи и Общината да се спазарят на спокойствие. Нашият бранш продължава да настоява за оставка на директора на ОП „Организация и контрол на транспорта “ инж. Пламен Вълков заради провал на безопасността на движението и организацията на трафика.
Искаме закриване на сивия сектор, за да няма съмнения за корупционни практики“, обясни за "Марица" съпредседателят на асоциацията Володя Домашенко.
Таксиметровите водачи поставят условие за намаляване на данъка, който преди няколко години беше приет от Общинския съвет в размер на 750 лева. По-голямата част от тази сума - 450 лв., се покрива от държавата като мярка в условията на пандемия.
Останалите 300 лева се плащат от превозвачите. Ако държавата спре да поема за своя сметка разликата, догодина пак ще дължим същия данък както и годината преди пандемията, уточни Домашенко.
Искането е годишният данък да бъде намален до 300 лева, както е в другите градове
От Националната асоциация считат, че проверките в бранша, които възнамерява да започне местната община за "лицензии и техническо състояние", са чист вид репресия срещу таксиметровите водачи.
Това е реакция на нашия протест и поставените наскоро искания, защото основните нарушения са документални и в Общината много добре знаят това, считат превозвачите.
„Фирмите от таксиметровия сектор, получили разрешение от Общината да упражняват дейността си в Пловдив, трябва да се проверяват и след това за промени", подчерта Володя Домашенко.
Таксиметровите водачи категорично не приемат твърдението на собственика на фирми от автобусния транспорт Петко Ангелов, че са „откраднали техния протест“.
Никой никога не си е позволявал да обвинява таксиметровите шофьори в "присвояване на протест"
Напротив, има достатъчно примери, когато представители на различни политически и икономически интереси са опитвали да се възползват от нашите протести“, заяви Володя Домашенко.
Автобусните превозвачи от Пловдив обявиха, че на 10 септември ще спрат превозите на територията на града поради икономически искания.
„Нашите искания не са икономически и докато закрилата на сивия сектор в таксиметровия превоз и съмненията за корупционни практики от страна на общината касаят само нашия бранш, то безопасността и организацията на движението са важни не само за шофьорите и пътниците на г-н Петко Ангелов, но и за всички пловдивчани и гости на града ни. Това беше причината да обединим двата протест", допълниха от ръководството на асоциацията.