Украинците спасяват икономиката на Бургас, харчат на поразия в мола СНИМКИ
Над 60 % от приходите във всички магазини на мол „Галерия“ вчера бяха реализирани благодарение на бягащите от войната
В неделя най-големият търговски център в Бургас – мол „Галерия“ отбеляза рекорден ръст от посетители и оборот за същия период през изминалите 2 години.
Точна съпоставка е невъзможно да се направи, предвид рестриктивните мерки срещу пандемията от Covid-19, които отпаднаха едва преди 2 месеца, но е факт, че в неделя, 8 май, между 14 и 20 часа магазините в мола буквално бяха щурмувани от млади хора, над 40 % от които украински граждани.
Проверка на Флагман.бг установила, че бягащите от войната в Украйна, които прекараха вчера почти половината от деня в пробните на известните марки, в заведенията за обществено хранене и хипермаркета за хранителни стоки, са направили и рекорден оборот – над 60 % от приходите във всички магазини.
Между 16 и 19 часа в кабините на дамския “Zara“ беше невъзможно да се пробва пролетна дреха, защото трябваше да се изчаква опашка повече от 30 минути. Магазинерите позволиха жени да ползват пробните на 2-ия им етаж.
На третия етаж, където са ресторантите, най-честите желаещи да купят сандвичи от известната за нас верига „Subway“, бяха украинските тийнейджъри.
„Някои от тях са по-претенциозни от нормалното, но пък купуват достатъчно много, има всякакви хора като манталитет, и те са като нас – българите“, коментираха продавачите зад щанда.
В Украйна брандът не е толкова популярен, както у нас и напливът на клиенти не се дължал само на марката. Колкото и странно да звучи, украинците са започнали да ходят и на кино. Влизат на прожекции с английски език и български субтитри, обяснявайки че така по-лесно учат езика.
В Lidl, на касите украинците бяха изравнени като брой с българите. Като цяло неделята бе използвана от намиращите се тук чужди граждани – за пазаруване, каквито били традициите и в Украйна.
В Бургаска област има около 46 хил. бежанци, като много голяма част от тях са заможни хора и не се нуждаят от помощи. Присъствието им дава не просто глътка въздух за местната икономика, а и буквално спасява търговците в тежката криза с инфлацията. Облеклото и хранителните стоки са поскъпнали с близо 1/3 в сравнение с миналата година, а заплатите на българите не са помръдвали от години.
Тъй като войната започна в края на февруари и прииждащите по Южното Черноморие пришълци са тук само със зимните си дрехи, това очевидно бе денят, в който да олекотят гардероба си.
Пред единственото чейндж бюро в мола опашката от около 2 месеца е обичайна гледка. Украинците не искат да напускат морския бряг след 31 май, надяват се да останат на почивка по българските плажове. За тях вече са отворили врати базата на Министерския съвет в Слънчев бряг и детският лагер в Равда. Но те са с ограничен капацитет и ще се наложи някои да бъдат прехвърляни към вътрешността на страната. В първите топли дни в края на април по плажовете на Южното Черноморие можеха да бъдат забелязани украинки по бански.
Вчера денят беше слънчев, но студен и ветровит, това е и една от основните причини молът в Бургас да се пръска буквално по шевовете като място за социални контакти.
Из кафенетата можеха да се чуят злобните коментари на млади бургаски жени срещу конкуренцията от Украйна, която наистина е сериозна, а и без украинките мъжката част от населението тук във фертилна възраст е недостатъчно задоволително за българките.
Заснетите кадри са пред хипермаркет Lidl, пред пункта за сандвичи „Subway“ и кафене „Jaro“, гарантираме, че говореха на украински.