Етиен Леви: Омръзна ми 58 години да бъда възпитан!
"Бъркали са ме с Петко Трамвая, с Развигор Попов и с Кирил Маричков"
Финалът на най-популярното шоу в българския телевизионен ефир „Като две капки вода” е факт! Откровенията за жури и участници в него обаче, ще продължат и след това. Разговаряме с Етиен Леви, който в типичния си откровен и директен тон, подаде факти както от кухнята на шоуто, така и от живота на участниците, и на гилдията изобщо.
<br /> <strong>- Етиен, мисля, че вече се чувстваш като у дома си в „Като две капки вода” и разликата е само в различните участници, които се сменят. Какви са изводите в този сезон?</strong><br /> - До този момент в „Като две капки вода” слаб сезон не е имало. Още от първия формат, когато го направихме, беше страшно силен. Хората усетиха, че има нещо ново и го чакаха всеки сезон с нетърпение. И този невероятен интерес не е спрял и досега. Имало е случай, в който са ме спирали на улицата:” Да ви поздравим, шоуто е страхотно, продуцентът Маги е страхотен, екипът – жесток!”… <br /> <br /> <strong>- А критики не е ли имало?</strong><br /> - Към предаването – не. Имало е изказване на мнение за определен участник. Защо този, а не друг, след като този не може да пее добре… Казвам винаги: „Хора, бъдете благодарни за позитивността на това предаване, защото няма друго такова до този момент. Излезе и още едно наскоро – „И аз го мога”, което е пак на същия продуцент – на Маги Халваджиян. Ами има усет този човек!” Защо му се получава? – Ами той е основно човек, но и голям артист, и чак след това продуцент. Учил е и разбира артистичната душа, душата на музиканта, на цирковия артист, на всеки един. Затова и прави тези успешни неща. Ако се направи само от продуцент, който е грандоман - крещи, вика и нарежда, няма как да стане! А Маги подхожда невероятно човешки към всички. И да ти кажа, аз толкова много съм се слял с този формат, че го чувствам изключително свой. Радва ме. Прави ме щастлив. Чувствам се необходим, което е много важно за един творец.<br /> <br /> <strong>- А чувстваш ли на моменти безсилие – в ситуациите, когато трябва да предадеш някакво знание на човек, който няма ресурс, с който да го поеме – нито гласов, нито актьорски?</strong><br /> - Имало е такива случаи на колебание в мен, но хората, които ме познават, знаят, че колебанието е много временно. Може би изглеждам разколебан, но в същото време събирам сили и енергия, за да постигна, каквото съм решил. И дори и за хора, за които казват „Добре бе, защо сте ги взели, та те не могат да пеят!” Тук не е важно само да пееш, а да имаш цялостен образ. Безспорно, важно е пеенето, за който го има, но тук имаме и образи, които трябва да се имитират. <br /> <strong><br /> - Интересна тенденция се получава в този сезон на шоуто – актьори доминират пред певци, дори са фаворити! Голямата изненада безспорно се оказа Ненчо Балабанов!..</strong><br /> - Веднага ще обясня… Защото тези хора просто не са обременени от изграждането на свой собствен певчески образ. Певците, които участват, са много добри – една Жана например, носителка на втория сезон на „X Factor” – формат, който аз познавам много добре, защото заедно с доц. Алис Боварян сме от създателите му. Та Жана е изключителен глас – и тя на няколко пъти показва, че стига най-високо, и хората очакват да е на първо място, а не е. <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>Но това, че не е на първо място, не я прави по-малко добър изпълнител </strong></span><br /> <br /> Просто при певците е друго – певецът вече тембрално е познаваем, очакват от него на сцената да прави това, което хората познават. А изведнъж той трябва да си преправя гласа, което не е присъщо за певците. Това е глас! Иначе, абсолютно съм съгласен с теб за Ненчо Балабанов…<br /> <strong><br /> - Не знам дали е по-добър като певец или като актьор, при положение че с еднаква лекота и майсторлък се справя и с двете?!</strong><br /> - Малко хора знаят, че Ненчо от малък се занимава с пеене и с музика. Ненчо е типичен представител на изпълнителите, които не са само артисти, певци или танцьори, а имат и умението да се движат по сцената. А който има едновременно и танцувалните, и пластичните умения, вече става една бродуейска фигура! На Бродуей певците не са само певци, но и актьори. <br /> <strong><br /> - Преди „Като две капки вода” обаче Ненчо Балабанов май не е имал толкова пряка възможност да се изяви певчески… И хората по-често го асоциират с „гласа на премиера Бойко Борисов”!</strong><br /> - Всъщност се е изявявал – на сцената на Музикалния театър „Стефан Македонски”. Играе в постановката „Аладин”. Но този формат има уникална популярност, друго е наистина. А за гласа – факт, невероятен е просто, звучи едно към едно. Има си дарбата, а каквото Господ е дал, никой не може да отнеме. <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>Невероятно трудно е да имитираш до съвършенство друг човек</strong></span><br /> <br /> Знаеш ли, когато се запознахме с Ненчо, още преди да станем колеги, да работим заедно, той ми припомни как преди доста години – през 2002-/и 3 година, когато бях поканен за член на международно жури в Добрич – на поп-рок конкурса „Сарандев”, сме седели на една маса, пили сме кафе, как аз съм се отнесъл с младите изпълнители, и колко той е бил впечатлен. И каза така: „Етиен, и дойде време аз да избирам дали да кандидатствам в Музикалната академия, или в НАТФИЗ. Натежаха везните към НАТФИЗ, след като една моя колежка ми каза „Винаги ще можеш да пееш, а тук, като кукловод, ще ти бъде от полза пеенето”. И виждаме сега как при него се припокриват и взаимно се допълват двата таланта. Страхотно е просто! За съжаление такива изпълнители като него, които няма кой да покаже, остават непознати. Ако не беше тоя формат, кой щеше да знае Ненчо в тази светлина?! Това ме боли за младите хора! На тях просто не им се дава възможност да напреднат, да се покажат.<br /> <br /> <strong>- В последните няколко лайфа на шоуто Жана пя със сериозни гласови проблеми. Какво й е?</strong><br /> - Много съм близко до всички тях и им знам всичките проблеми. Пращам ги при конкретен лекар, който е фониатър. Жана имаше кръвоизлив на гласна връзка!<br /> <strong><br /> - О, Боже! И как изобщо продължава да пее?</strong><br /> - Много трудно… Да се пее с кръвоизлив на гласна връзка на първо място е страшно опасно, защото човек може да си загуби гласа – дори, опазил Господ, и завинаги! Но Жана прояви мъжество! Каза: „Аз няма да спра да го правя!” Помолих я поне на репетиции да си щади гласа.<br /> <br /> <strong>- Как е получила този кръвоизлив?</strong><br /> - Получава се от пренапрежение – когато има рокаджийски песни, които се правят с повече ефекти на гърлото, при така наречения дрезгав вокал. Оттам, когато гласовият ти апарат не е подготвен да пееш този тип песни, а имаш принципно друг тип глас, в момента на интервенцията на гласни връзки от нов тип пеене, става едно пренапрежение. То на свой ред води до едно отпускане на гласните връзки и до кръвоизливи, удебеляване на така наречените възли… Може да стане много неприятно и затова трябва да се почива много. Хората отстрани винаги си мислят, че човек трябва да е винаги готов. Ще кажа само едно – натягаш една струна на китара, за да я настроиш, и тя изведнъж се къса! Какво правим тогава? Сменяме струната. Но при нас не може да се сменя… Трябва да се почива.<br /> <br /> <strong>- При Нона Йотова май също имаше някакъв здравословен проблем, макар и от друго естество?</strong><br /> - Да, и още не е изчистен. Имаше вирус, който беше разпространен още когато започваше формата. При нея го откриха по-късно, тя започна лечение, но си остана като пост ефект. И й пречеше много, защото образува хрипове. А хората трябва да знаят, че най-големият бич на певеца, това са хриповете, секретите, които се отделят, прекъсват въздуха и могат да нанесат невероятни повреди. Трудно се изкарват тонове така, защото се получава един недостиг на въздух… Има много неща, които пречат, но хората не го знаят. Те мислят, че ние се забавляваме, а това е сериозна професия.<br /> <br /> <strong>- Кажи ми какво мислиш за отношението на Димитър Ковачев-Фънки, който е член на журито във формата, към Деляна Маринова-Джуджи? Чухме всякакви реакции, от типа „Идваше ми да те гръмна!”, дори доловима нецензурна реплика… Хайде, Джуджи го отигра от сцената с усмивка, но едва ли й е станало много приятно?!<br /> </strong>- Първо искам да кажа, че Джуджи е едно голямо сърце! В този формат тя е носителка на една изключително позитивна и чиста енергия. Изключително позитивна! Тя до такава степен се забавлява, че в забавлението си дори не усеща кога полага старание, за да може да го направи. <br /> <span style="color: #800000"><strong><br /> Тя много добре знае, че не е нито актриса, нито певица, но тя се забавлява </strong></span><br /> <br /> И е естествена. Колкото до реакциите на Фънки – тя не само го отигра прекрасно, но даже продължи тази игра. Ще ти кажа обаче, че това, което виждат хората във Фънки няма нищо общо с онова, което е той в действителност. Той е добър човек с голямо сърце.<br /> <br /> <strong>- Играе го „лошото ченге” малко!</strong><br /> - Да, така е, защото той има определен вкус в музиката, и е безкрайно категоричен. И в много от случаите, когато не е съгласен с нещо, или просто не вижда хубавото, е безпардонен. <br /> <br /> <strong>- Означава ли това, че зад кадър Фънки би бил склонен да се извини за конкретна своя реакция в ефир?</strong><br /> - Да, разбира се. Категоричен съм, че Фънки няма абсолютно никакво лошо отношение към Джуджи, ама никакво. Просто неговата позиция е, че той е жури и трябва да каже това, което мисли и чува в момента – пък начина, по който го прави, си е „негов”.<br /> <br /> <strong>- Допреди участието си в „Като две капки вода”, съм чувала много противоречиви мнения за вокалните качества на Криско…</strong><br /> - Защото хората са свикнали, че той е представител на една част от хип-хоп културата, тоест рапа. Като рапър – доста от неговите текстове не се приемат, защото някои ги считат за цинични, за вулгарни. Обаче, дайте да си кажем истината – рапът е улично изкуство и има за цел да осмее и да покаже това, което е в живота! И не може да кажем „тази музика е мръсна”. Може да има вулгарен и циничен текст, но не музиката е мръсна. А нашият живот не е ли вулгарен и циничен?! <br /> <br /> <strong>- Преди няколко месеца Силвия Кацарова се изказа доста остро срещу рапърите, по-конкретно срещу Криско и Лора Караджова, най-вече заради текстовете на песните им. И че – най-вероятно наркомафията финансира песните им!</strong><br /> - Не ми се вярва, но ще ти кажа само едно – Силвия е една от най-добрите представителки, като глас, като поведение, на поколението си. Дори е наложила една мода с изпълненията си. И страшно много я харесвам. Изказала е едно нейно си мнение, защото предполага, че е така. Допуска… Ето, бяхме свикнали, че Криско е рапър, и изведнъж той започва да показва едни много сериозни образи, зад които на всичкото отгоре си личи, че е вложен и изключително сериозен труд, много професионална дисциплина и чувство за отговорност. Да не ти обяснявам, когато трябваше да изпълни и да влезе в образа на Емил Димитров, колко съм му разказвал за Емил. За да може той да добие представа не само за изпълнителя, но и за човека Емил Димитров – за да може да го „направи”. А той ми отвърна след това: „Етиен, за мен е огромно удоволствие, че мога да запозная моите фенове с Краля на поп музиката в България! Не могат да не знаят кой е!” С Криско бяхме и легло до легло в „Музикална академия”, като в казармата – и много сме си говорили. Малко хора знаят, че неговите родители са завършили факултета поп и джаз изкуство на Музикалната академия, и са музиканти. Генът си е ген – крушата не пада по-далеч от дървото!<br /> <br /> <strong>- А каква поредна изненада се оказа Азис? Той съвмести на сцената почти всички музикални крайности, влезе дори в образа на рокаджия…</strong><br /> - Аз съм много недоволен от факта, че имаше хора, които в началото заявиха:”Е, как пък решиха сега да поканят точно този човек от поп фолка!” Слушайте хора, това разделение в обществото ни прави лоши един към друг и това е началото на края на нашата нация! Чухте ли как Азис изпя „Душа” на „Диана Експрес” – потресаващо! Азис може да продължи да си бъде Краля на поп фолка, да си прави концерти, където и когато си поиска. Това не му пречи да даде не малка част от своето сърце дори и на рока.<br /> <br /> <strong>- Сериозна ли беше заявката му, че ще прави и изцяло рок албум?</strong><br /> - Абсолютно сериозна. Реално го мисли, не е на емоция. <br /> <br /> <strong>- А как си обясняваш факта, че за младите изпълнители у нас възможностите за изява са сведени до нула? Говорих наскоро и с твои колеги – с Мими Иванова, с Марги Хранова, които пък се оплакват, че се чувстват тотално забравени, въпреки че не спират да творят...<br /> </strong>- Ще си го кажа директно, без да се вълнувам дали на някой вече няма да съм му симпатичен, дали ще ме намрази… Защото ми омръзна 58 години аз да бъда възпитан – с хубаво отношение, благородство и аристократизъм да се отнасям, а останалите да си правят, каквото си поискат. Това идва от идиотското отношение на управляващите! Болшинството от тях, които нямат първите 7 години или са дошли от места, които ги няма на картата –съвсем не говоря за географски понятия, а за манталитет, си мислят, че ние сме тези, забавляващите ги – които, като щракнат с пръсти и веднага могат да се отзоват. И всеки да те пощипне по бузата, или да те напляска, или издърпа ухото. Това трябва да го забравят моментално като отношение! Веднага ти давам един пример – откъде накъде един принц на Монако с такова уважение се отнася към цирковото изкуство и седи винаги отпред и аплодира всеки един номер, а тук някакви партийни велможи ще се държат по този начин с нас, и ще ни карат да стигаме до някакво ниво, в което, едва ли не, да трябва да се просим пенсии?! Откъде накъде! Дай Боже да съм жив и здрав и да работя до последния си дъх! <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>Аз не им искам пенсията</strong></span><br /> <br /> Ето, казвам го пред теб – аз не желая на тази държава, пенсията! Защото моята родина, България, няма нищо общо с тази държава! Казвам го без страх. <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>Какво ще ми направят?! - Ще ми забранят да пея ли?! </strong></span><br /> <br /> Че те досега какво правят?! С липсата на покани за участия какво правят?! - Същото! Бита карта съм уж, нали! А когато не гласуваме, какво – обидени, огорчени, започват да ни наказват с увеличаване на ток, на парно, на какво ли не. И какво, ние не можем да се обиждаме, защото сме хора на изкуството, някакви шутове там, които подскачат на сцената, а вие, понеже сте адски сериозни, може да си позволите това?!<br /> <br /> <strong>- Онзи ден, на 22 май пък, Борис Гуджунов имаше рожден ден. Но знаеш ли, тъжното е, че него вече нищо не може да го зарадва, духът му е много, много паднал…</strong><br /> - Да е жив и здрав! Борето Гуджунов е един изпълнител и човек, когото аз много обичам. Но не съм се чувал отдавна с него. Наред с професионалните ми ангажименти, имам и доста лични, които трябва да оправям. Хора като него са изпълнители от голяма класа. Имаме една невероятна пропаст между поколенията и това е най-тежкото, което се случи в България, и което беше направено изкуствено. Нарочно! За да разделят. Разделяй и владей! <br /> <br /> <strong>- От кого е направено?</strong><br /> - Аз тези хора ги наричам емисарите на злото. Емисарите на злото не спират да дълбаят! Това са хора, които ходят и непрекъснато правят интриги между поколенията. :Абе, вие знаете ли какво казаха ония, старите, за вас – че нищо не можете, не сте талантливи и само ви подбутват по изкуствен начин?!” А те отвръщат: „Кой бе, ония мухали от естрадата ли?!” Ето това се говори – и това се прави нарочно! Защо Боре страда и е паднал духом… Защото всеки един артист, и певец, и музикант, има до последния си дъх желание да се чувствам полезен, необходим. Ако дори няма тази физическа възможност да прави концертна програма, то поне да чува песните си.<br /> <br /> <strong>- Песни, които не се пускат! Веселин Маринов ми каза наскоро, че песните му не звучат от 2000 г. по радиата…<br /> </strong>- След като Веселин Маринов, който е изключително актуален и хората го харесват, започва да се оплаква, тогава какво би трябвало да кажа аз, който изобщо и една песен своя не съм чул?! Нито една песен от „Трик” – нито дуета ми с Нели, нито самостоятелните песни, нищо. Такива иронии и подигравки съм чувал, че сигурно си мислят, че лапам мухите. <br /> <br /> <strong>- Ти имаш навремето една-единствена забранена песен „Електронното куче”...</strong><br /> - Още бяхме с група „Трик”, да, с Диана Дафова, когато я забраниха по Националното радио. Защото било подигравка с българската електроника. А текстът не е на кого да е, а на големия Георги Константинов! Но текстът „електронното нека си лае, пък нашето лае и хапе”, било подигравка с българската електроника. И я спряха! Успя да излезе само на плоча в „Балкантон”. <br /> <br /> <strong>- Случвало ли ти се е да те сбъркат „като две капки вода” с някой друг?<br /> </strong>- Често на улицата, докато си вървя, чувам „Еее, „Трамвай № 5”, какво правиш?”, объркаха ме с Петко, колегата ми от „Трамвай № 5”, който обаче е доста по-нисък. Случва се заради носа и мустаците. Обърквали са ме и с Развигор Попов – заради бялата коса и мустаците. На него пък са му казвали: „Г-н Леви, как сте?”, а на мен „Еее, какво прави съпругът на Мими Иванова?”, отвръщам: „Сигурно е добре!”, а те ме гледат озадачени - какво искам да кажа?.. Накрая става ясно, че не съм Развигор Попов. Има и още един човек, с когото са ме бъркали, и това е Кирил Маричков – заради опашката и мустаците. <br /> <br /> <strong>- А видяхме колко си труден за имитация на сцената на „Като две капки вода”..</strong><br /> - Така се оказа, да. Затова и Маги Халваджиян после каза, че се учудва на успешната имитация на Нона, пък Хилда Казасян й каза, че й се отдават повече мъжките образи. А на мен тогава ми забраниха да я виждам – след грима! Не съм го казвал досега. Аз казах, че искам да я видя, да я чуя, да й пожелая успех, но категорично ми отказаха. После режисьорът Кико дойде при мен и каза: „Видя я, нали?! Влезе!…”, отвърнах „Не, Етиен като даде дума, няма нужда да подписва договор!”<br /> <br /> <br /> <br /> <strong>ДОСИЕ:</strong><br /> <br /> Етиен Леви, който стана популярен през 80-те с група „Трик“, се превърна в един от най-търсените вокални педагози у нас. Под негово ръководство са школували гласовите си данни бъдещите звезди на „Мюзик айдъл“ и „Х фактор“, както и участниците в шоуто „Като две капки вода“. Самият Етиен има солидна подготовка зад гърба си - завършил е пиано в Музикалното училище в София, а след това и Консерваторията с естрадно пеене и пиано. С групата си „Трик“ и с дуета „Етиен и Нели“ той има серия от успешни турнета не само у нас, но и в чужбина, като е печелил и много награди от международни конкурси. Най-престижното му отличие е третото място на „Евровизия“ с група „Трик“ през 1985 година. За личния си живот Етиен предпочита да не говори много, но издава, че жените са голямата му слабост.<br /> <br /> <strong><br /> Едно интервю на Анелия ПОПОВА</strong><br /> <br />