1200 лева таван за Гражданската отговорност

Mалусите или големите суми за полици ще се плащат още следващата година, а за по-ниските суми ще са необходими години

След две години шофиране без наказания застраховката "Гражданска отговорност" ще поевтинява с 20 на сто.

Между 5 и 7 години шофьорите трябва да са напълно изрядни, за да може задължителната полица да струва най-малко след въвеждането на системата "бонус-малус".

Това обяви в студиото на bTV Бойко Атанасов, председател на Комисията за финансов надзор (КФН).

"Предложили сме да се разгледат два вида класа - 15 и 20 класа. Бонусът при първата скала ще бъде при пет години, при втората - 7 години.

Системата ще бъде справедлива, защото в момента добросъвестните плащат колкото недобросъветстните.

Гледайки скалата в първите две години се взимат 20 на сто бонус без нарушения. Справедливостта е, че продуктът не се оскъпява, системата е балансирана", обясни Атанасов.
 
Максималната цена на "Гражданската отговорност" ще бъде 1200 лева при голям брои нарушения.

Бонусът или никакви нарушения ще ни поощрят с ниска стойност на полицата - около 225-231 лева. Но малусите или големите суми за полици ще се плащат още следващата година, а за по-ниските суми ще са необходими години.
 
Атанасов коментира и казуса с вписването на водачи от собствениците в застрахователната полица, при който при нарушение на записания водач, всички ще бъдат наказвани с 50 на сто малус.

"Справедливостта идва от това всеки да носи своята лична отговорност. Собственикът ще носи единствено отговорност само тогава, ако позволи водач, който не е вписан в ГО да шофира автомобила", обясни шефът на регулатора.
 
При продажба на автомобила няма да има унаследяване на малусите, обясни още Атанасов.

При тежкотоварните автомобили и автобусите ще се търси диалог, за да бъде намерен компромис. Превозвачите се оплават, че сумите, които ще плащат за застраховка ще нарастнат с пъти.

Възможно е системата "бонус-малус" да бъде въведена и поетапно, в това време ще се търси компромисно решение. По думите на Атанасов вариант е първо системата да се заработи за леките автомобили, а после за тежкотоварните и автобусите.
 
Причината за въвеждането на системата е, за да изпълнят ангажимента на България за изпълнение на мерките "Европа 2020".

Страната ни е и единствената, която не е въвела системата, за която отговорни са три институции - КФН, транспортното и вътрешното министерство.

Очаква се до 15 януари да се финализира окончателния вариант на наредбата за новата система и да бъде качена за обществено обсъждане, обеща Атанасов.