Bloomberg: Експертите са категорични, песента на дизела е изпята!

Дизеловото задвижване вече губи доминиращата си позиция в Европа и навлиза в необратим спад, прогнозират група аналитици от водещи консултантски компании, предава „Блумбърг”, цитирана от investor.bg. Това ще се отрази драматично и на приходите на производителите, и на работните места в автомобилната индустрия.

Според Хосе Асуменди от JP Morgan Chase делът на дизеловите мотори на европейския пазар през следващите три години ще падне от сегашните малко над 50% до едва 30% - най-рязката промяна на пазара от десетилетия.
Това ще има две последствия – рязък бум на инвестициите в хибридни и други алтернативни технологии, но и забележим спад в печалбата на водещите европейски производители именно заради нуждата от тези нови инвестиции. Според преобладаващото мнение на анализаторите печалбата на германските компании например ще спадне с около 5%.

Очаква се и чувствително поевтиняване на дизеловите автомобили на пазара втора ръка - сериозна заплаха за България, където в момента се отчита най-високото ниво на замърсяване на въздуха в Европа и на практика нулеви пречки за вноса на стари автомобили.

Изоставянето на дизела в Западна Европа всъщност започна още преди Дизелгейт, коментира Томас Шлик от консултантската компания Roland Berger. „Все по-строгите екологични норми започнаха да правят дизеловата технология чувствително по-скъпа“, обяснява той. Скандалът с „Фолксваген” обаче ускори силно процеса и накара много правителства и местни власти, които преди приветстваха дизела заради по-ниските му парникови емисии, да премислят и да решат, че вредите надвишават ползите.

Шлик подчертава и друго: че изоставянето на дизела и масовото преминаване към електрическо задвижване може да означава закриване на много работни места в автомобилната индустрия. В момента около една трета от заетите в нея се занимават с производство на двигатели с вътрешно горене.

“Дизелът няма да изчезне от днес за утре“, каза еврокомисарят по промишлеността Елжбиета Биенковска при приемането на новите, по-строги правила на ЕС за емисиите. „Но след последната година усилена работа съм сигурна, че ще изчезне много по-бързо, отколкото можем да си представим“.