Експерт обяви какво е състоянието на автопарка в България
Дори и в Германия има много стари автомобили, които са в движение
Не само в България, но и във всяка държава има счупени автомобили - в южната ни съседка Гърция например автопаркът е доста по-стар, отколкото в у нас.
Дори и в Германия има много стари автомобили, които са в движение. A разликата между автомобилите с проблеми в България и Германия е, че когато те са счупени не могат да се движат по германските пътища, каза съоснователят на "АвтоИконом" Емил Ставрев в предаването Money.bg по телевизия Bulgaria On Air.
Вместо това, той може да пристигне в държави като нашата. Обикновено на такива коли им се приписват красиви истории, само за да може да се продадат тук.
"Основната превантивна мярка относно качеството на автомобилите е контролът върху състоянието им", каза Ставрев. "Колите от Западна Европа вече са амортизирани. Сервизирането е нещо, което е в нашите ръце, за да предпазим автомобила от счупване. Всеки един компромис с поддръжката на автомобила излага на риск не само шофьора, но и всички на пътя."
Тези коли се обезценяват най-много след първата година
Как да познаем добрия сервиз?
Добрата поддръжка на автомобила обаче започва с намирането на добър сервиз. "Това, което АвтоИконом иска да направи, е да осигури прозрачност и възможност на всеки да види колко качествен е един сервиз", каза Ставрев.
"Няма как да направим преценка на 100%, но благодарение на технологиите, интернет и дигиталното пространство всеки човек може да види рейтинга на дадения сервиз."
99% от колите минават успешно годишния технически преглед
Почти 99% от колите у нас минават успешно технически преглед. Според Ставрев, това, което може да се промени, е затягането на контрола, но не е необходимо той да се упражнява от държавата. Тя има регулаторна рамка, но не може да контролира всички пунктове, които извършват технически преглед.
"Когато обаче се намесва друг паралелен бизнес, който също е участник в автомобилната индустрия, като застрахователите, тогава контролните органи стават два", каза той. "Когато техническото състояние на автомобила е обвързано и със застраховката например, тогава няма само държавата да поема ролята на контрол, но и ще има и втора контролираща институция."
Освен застрахователната индустрия има и неправителствени огранизации, в лицето на Института за пътна безопасност, които са намесени в процеса на осигуряване на сигурни автомобили и пътища.
"Те имат експерти, които могат да генерират обективно мнение, без това да е мотивирано от фактори като работодател, държава. На база на този независим контрол може да се повиши и качеството на преминаване на технически преглед."
Добри примери може да вземем от Англия и Германия. "Когато колата трябва да мине технически преглед, трябва да има предписания какво да бъде отстранено", каза Ставрев.
"Предвид културата и икономиката в България обаче се проявява съчувствие и някои автомобили не се спират от движение. Но положителната тенденция е, че през последните години самосъзнанието по отношение на движението по пътищата и вниманието на обществеността се повишават много и трябва да забелязваме дори малките промени."