Ето къде в България е най-вероятно да загинете или пострадате в катастрофа КАРТА

Според директора на Института за пътна безопасност, оценката на риска ще ни даде възможност да харчим правилно и ефективно нашите пари за пътища.

Над 400 сигнала сме подали в Столична община, свързани с пътната безопасност, заяви в предаването „Тази сутрин“ Богдан Милчев - директор на Института за пътна безопасност.

От Института за пътна безопасност са направили оценка на риска за пътно транспортни произшествия на цяла България и посочват най-рисковите отсечки и „черните точки“ на пътната карта на страната. 

В Северозападна България има най-висока опасност от пътнотранспортни произшествия, отбеляза в телевизионно интервю Богдан Милчев - директор на Института.

Той обясни, че оценката на риска е направена по швейцарски стандарт.

„Информацията, която сме взели е от гаранционния фонд на Асоциацията на българските застрахователи, тъй като се оказа, че данните, с които разполагат държавните институции не са коректни.

МВР води 90 точки в цялата страна за опасни, а в същото време на 3 януари гръцкият премиер представи тяхната оценка на риска със 7000 опасни места.

Швейцария имат 4000. Излиза, че България има най-безопасната инфраструктура, което е невярно и нелепо“, обясни Милчев. 

Според директора на Института за пътна безопасност, оценката на риска ще ни даде възможност да харчим правилно и ефективно нашите пари за пътища. 

„В Северозападна България има най-висок риск да катастрофираме, там пътищата са най-лоши. Източната част е със среден риск и най-безопасно е в южната част на България“, отбеляза Богдан Милчев. 

По думите му при разпределението по области, най-висок е рискът в София-област, а Видин и Плевен са със среден риск. 

„Средата, в която се извършва транспортът в България, е нестабилна. Тя се характеризира с това, че имаме дефицитите в законодателството, дефицити на ресурси и недостатъчен контрол“, обясни Богдан Милчев.  

„Предлагаме АПИ да бъде изведена от МРРБ и да стане едно с Агенцията за пътна безопасност, която беше създадена, за да контролира риска. Това са абсолютно съчетаеми структури. Европейският опит показва, че всеки ремонт трябва да мине одит на безопасност“, обясни той.   

 


 

авсякъде ли в България рискът да попаднете в катастрофа е еднакъв?

Отговорът е НЕ!

Както се вижда от карта №1 вероятността да загинеш от ПТП в някоя от областите е различна от тази да попаднеш в  леко ПТП. От картата се вижда, че в Софийска област е най-вероятно да загинеш от ПТП. Веднага до нея се нареждат градовете Ловеч, Русе, Варна и Пловдив. Най малка вероятност от смърт при ПТП има в градовете Перник, Търговище, Ямбол, Шумен и Габрово.

След като се идентифицира риска в отделните области на България е необходимо да се установят и така наречените черни точки /места, на които стават най-често ПТП с ранени и загинали/. Със съдействието на АБЗ  Институтът за пътна безопасност идентифицира и най-опасните места в отделните областни градове. Идентифицирането на дефицити в транспортната ни система ще ни даде възможност да ги отстраняваме преди настъпването на тежки ПТП.

Има ли кой да управлява риска от ПТП в България?

Отговорът е НЕ!

От ИПБ дават пример с решаването на проблема в Гърция. 

На 01.02.2019 г. с постановление №21 на МС е създадена Държавна агенция за безопасност на движението по пътищата, която трябваше да управлява риска от ПТП. За тези две години от нейното създаване Агенцията няма правомощия за управление на риска от ПТП. Не е изготвила и оценка на риска от ПТП.  В същото време на 03.02.2021 г  гръцкият премиер Мицотакис представи оценка на риска от ПТП в Гърция, както и екшън план за отстраняване на 7000 черни точки в цялата страна, като програмата от 450 милиона евро ще бъде финансирана от Европейската инвестиционна банка.

След преглед на международните стандарти за управление на риска се установи, че за да управляваш риска би следвало и да си собственик на същия. Нормативно този въпрос не е уреден в България. Собственик на инфраструктурата би следвало и да е собственик на риска, което изключва ДАБДП да управлява същия. За това от Института за пътна безопасност предлагаме да се извършат структурни промени и АПИ да се обедини с ДАБДП.

Изваждането на АПИ от МРРБ и превръщането му в държавна агенция, пряко подчинена на МС, ще приоритизира изграждането на безопасна инфраструктура и ще направи по-прозрачно харченето на пари при ремонт/изграждане на пътища, коментират още от ИПБ.

Най-опасните места в гр. София