КПКОНПИ отхвърли новия ред за налагане на санкции от катаджии на водачите на МПС
Връчването на фиш може да генерира корупция, смятат от комисията
Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество, ръководена от бившия главен прокурор Сотир Цацаров, отхвърли основни текстове, предложени за промяна в Закона за движение по пътищата. Той бе пуснат за обществено обсъждане на 22 май, пише Dnes.bg
Законопроектът предвижда нов ред за налагане на санкции на водачите на МПС. За извършени нарушения (с изключение на движение без винетка), длъжностните лица на службите за контрол издават направо фишове, с които едновременно установяват нарушението на ЗДвП и налагат наказанието – глоба, имуществена санкция, и лишаване от право да се управлява МПС.
С фиша могат да отнемат и контролни точки. Съставеният фиш може да бъде обжалван в 14-дневен срок от неговото връчване чрез органа, който го е издал, пред съответния районен съд.
Според комисията, която трябва да дава оценки за риска от корупция на всеки законопроект, се съсредоточават множество правомощия в един орган - полицейският патрул на КАТ на пътя.
А "свръхконцентрацията на власт поставя под съмнение ефективността на контролната и санкционната дейност на администрацията", сочи в решението си КПКОНПИ.
Едно от предложенията е да се опрости процедурата и предвижда пътният полицай да съставя само един фиш за установяване на административно нарушение и налагане на административно наказание, да взема книжката и да реже точки.
Предвидената в новата уредба възможност съставителят на фиша, едновременно да налага и административно наказание, като определя вида и размера му, създава условия за корупционни прояви, както от страна на наказващия орган (служител на МВР), така и от страна на наказваното лице (водач на МПС), с цел снижаване на наказанието или неналагането му, заключва КПКОНПИ.
Антикорупционната комисия отказва да съгласува четири главни текста.
Освен параграфът, даващ множество правомощия на контролния орган, те не приемат съставянето на фиша да става само пред един свидетел. Според КПКОНПИ това обстоятелство открива възможност процедурата да е легитимна при участието на втори служител в качеството на свидетел, който обичайно се явява другото лице от патрулния екип (първият действа като съставител на фиша), което крие сериозен корупционен риск.
Препоръчват също да се въведат правила за надлежно уведомяване на глобения и определят като "неефективен" предлагания способ "честитки" на КАТ да се лепят по автомобила, , когато е съставен за нарушение на правилата за паркиране. Липсата на каквито и да било правила за начин на закрепване по този ред и опасността от прояви на случайни природни събития, както и евентуална чужда намеса с цел отстраняване на фиша, правят предложения способ неефективен, смятат от КПКОНПИ.
Начинът глобата да се счита за връчена, ако е закачено съобщение на табло в полицейската служба пък е определен като "архаичен".