Неземен автолукс кръстосва родните пътища, но и старите коли са повечко
Расте броят на скъпите луксозни лимузини у нас, които могат да си позволят само заможни бизнесмени. По улиците на България се движат 56 "Ролс Ройс"-а, като 22 от тях са нови – на възраст до 5 години, сочат данните на КАТ за регистрираните в страната автомобили към 1 юни 2018 г., цитирани от "Труд".
Нов Rolls-Royce Cullinan може да се купи за около 800 хил. лв., а на старо Rolls-Royce Ghost на три години струва около 400 хил. лв.
Това обаче не са най-скъпите автомобили, които можете да засечете по родните улици. В КАТ са регистрирани 56 спортни коли с марката "Ламборгини", но само 9 са нови или под 5 години. Най-много са тези на възраст между 11 и 15 години – 35 броя. Това се обяснява с високата цена на автомобилите от тази марка. Новите модели Ламборгини може да надхвърлят цената от 1 млн. лв. Например Lamborghini Aventador 6.5 V12 LP700-4 Roadster на четири години с двигател със 700 к.с. може да се намери за 800 хил. лв.
Доста по-малко са почитателите на "Астон Мартин" - само 26. Цената на тази марка също надхвърля 300 бона.
При спортните автомобили се оказва, че цената не е решаваща при избор на марката. В страната има и 76 автомобила Ферари, от които 18 са почти нови. Цената на новите модели Ферари също може да надхвърли 1 млн. лв.
От спортните автомобили, в България най-разпространената марка е "Порше". В страната има 3272 "Порше"-та, като 666 от тях са на възраст до 5 години, сочат данните на КАТ. Тяхната цена се движи от 110 хил. до 490 хил. лв. Порше изпреварва "Ягуар" по фенове в страната. В България са регистрирани 2354 автомобила "Ягуар", от които само при 171 са минали по-малко от 5 години от първата им регистрация.
В групата на луксозните лимузини "Мазерати" изпревари "Бентли". В България са регистрирани 200 автомобила Мазерати, от които 112 са на възраст до 5 години, сочат данните на КАТ към 1 юни 2018 г. В същото време в страната има 191 "Бентли"-та, от които само 49 са произведени преди по-малко от 5 години. Оказва се, че и в луксозния сегмент от пазара, българите карат предимно по-стари модели. Бентли на година – година и половина може да се купи за около 300 хил. лв.
В България много се тачи и грубата сила. В страната са регистрирани 220 автомобила Хамър, но от тях няма нито един, който да е нов. Най-много са тези между 11 и 15 години – 167 броя.
Фенове на ретрото
В България има и доста ретро коли. В регистрите са записани 30 автомобила "Олдсмобил", които са на над 20 години, има и 59 автомобила Чайка, които са сред соц гордостта. Все още се водят, че са в движение и 2183 Трабанта.
В страната има и 67 ретро автомобила с марката "Булгаррено", сглобявани в Пловдив в средата на 60-те години на миналия век. В страната са направени около 4000 автомобила от тази марка, но производството им е спряло през 1970 г.
Нови коли
Под 5% от колите в страната са на възраст под 5 години, сочат данните на КАТ. Общият брой на регистрираните в страната леки автомобили, мотоциклети, камиони и тежка техника е 3,645 млн. Като от тях само при 178,5 хил. автомобила са изминали под 5 години от датата на първата им регистрация. През първите пет месеца на годината в страната са продадени 14496 нови леки коли, сочат данните на Европейската асоциация на производителите на автомобили. Това е ръст с 25,6% спрямо същия период на миналата година. По ръст на продажбите България дели третото място с Литва, като първите две места са за Румъния (+29,3%) и Унгария (+28,6%).
По брой на продажбите на нови коли на човек от населението обаче сме на едно от последните места. У нас на 491 души е продадена една нова кола през първите пет месеца на годината. А в Германия една нова кола е продадена на всеки 55 души.