Опасна масова измама плъзна у нас
След проверки затварят всеки десети пункт за технически преглед, но те продължават да работят
От началото на годината ИА „Автомобилна администрация“ (бившата ДАИ) е затворила близо 100 пункта за техническа инспекция на автомобили или всеки десети от работещите. Проверка, направена от в. „Монитор“, и по данни на агенцията показва, че дни след като са им хлопнали кепенцитe отново работят.
Изкарват разрешителните и отново започват да извършват технически прегледи за отрицателно време.
Най-често провиненията са свързани с нереглементирано взимане на пари за преминаване на годишната проверка. Сред издънките са опити и за прекарване на ГТП-то на два автомобила с един и същ регистрационен номер.
„На камерите се вижда, че се докарва черен автомобил, а в талона е записано, че е кафяв“, коментира използваните трикове, зам.-шефът на бившата ДАИ Дамян Войновски.
Повечето опити за измами вече биват засичани от инспекцията заради компютърна връзка между агенцията и вътрешното министерство. Така вече и трудно може автомобил да бъде записан с преминат преглед, а изобщо да не се появи на подемника за проверка.
Елементарни грешки на комисиите също биват наказвани, защото при сгрешена цифра от регистрационния номер на колата в талона за извършен преглед води до спиране на автомобила от движение не само у нас, но и в чужбина.
Често измамници заради високи данъци на возилата си плащат на комисиите, за да им регистрират джиповете като линейки. Превозните средства за спешна помощ са освободени налози и са най-предпочитаният вариант за укриване на облагането.
Опитите за спиране на порочната практика със сигурността на автомобилния парк чрез свързани лица обаче са посрещани „на нож“ от бранша.
От ДАИ вече няколко пъти са предложили два варианта.
Единият е да ползваме италианския опит при хващане в крачка на пунктовете. На Ботуша собственик на веднъж затворен пункт няма право да е на същия адрес.
Другият вариант е преди отварянето на пункт да се представя банкова гаранция от 50 000 лева. Представители на бранша коментираха, че така се търси начин за регулиране и намеса на пазара чрез допълнителни рестрикции.