Сериозен удар за собствениците на тези автомобили
Хората карат стари коли, не защото ги предпочитат, а защото нямат пари за покупката на нови
Данъците за старите автомобили ще бъдат увеличени. В страната ни ще бъде въведено прогресивно данъчно облагане, насърчаващо използването на енергийно ефективни превозни средства с ниски емисии на вредни газове.
Това е записано в проекта на Интегриран план в областта на енергетиката и климата, който е подготвен от последния редовен кабинет с премиер Николай Денков и е изпратен за одобрение в Европейската комисия, пише "Труд".
В разработения от Министерството на иновациите проект на Закон за насърчаване на електрическата мобилност е предвидено увеличение на данъците за старите автомобили с до 78 на сто.
С мотива така да бъде ограничено използването на стари коли. Реално обаче вдигането на данъците ще има обратен ефект. Хората карат стари коли, не защото ги предпочитат, а защото нямат пари за покупката на нови. При евентуално увеличение на данъците, хората ще купуват още по-стари коли, за да платят по-ниска цена и така да им останат пари за плащане на данъците.
В проект на Интегриран план в областта на енергетиката и климата са посочени още редица възможни мерки за насърчаване навлизането на електрически превозни средства. Например въвеждане на таван на емисиите вредни газове не само при първоначална регистрация на превозни средства, а и при последваща продажба/регистрация на автомобили.
Така най-старите автомобили няма да може да бъдат регистрирани и продавани в страната. Друга възможна мярка е въвеждане на зони за достъп (особено в централните градски части) само с енергийно ефективни превозни средства с ниски емисии на вредни газове.
През изминалата зима в София вече действаше забрана за влизане в центъра на града на най-старите дизелови автомобили. Като е предвидено с годините правилата за достъп до центъра на столицата през зимните месеци да бъдат затегнати.
Другите възможни мерки включват предоставяне на директни субсидии за покупка на нови превозни средства с нулеви емисии, тоест на електромобили, които да бъдат валидни само за ограничено време или за покупката на определен брой автомобили, тоест до достигане на минимален брой такива превозни средства.
Има и идея за данъчни облекчения за покупка и използване на превозни средства с нулеви емисии, които също да бъдат в сила за ограничено време или до регистриране в страната на определен брой електрически превозни средства. Друга възможна промяна е осигуряване на достъп на електромобилите до бус лентите. Има идея да бъде насърчено и предлагането на превозни средства с нулеви емисии за съвместно използване от гражданите.
В България все повече се разпространяват споделените услуги за мобилност. В Интегрирания план в областта на енергетиката и климата е записано, че развитието на тези услуги може напълно да промени модела на притежание и използване на превозното средство, от притежаване на продукт (автомобил) до използване на услуга (мобилност).
Тоест ще бъде насърчено хората да не купуват коли, а да използват под наел електромобили, когато са им необходими. В документа, изпратен в Европейската комисия, е посочено, че възможност за наемане на електрически автомобили вече има в София и Пловдив.
В специално приложение хората могат да видят както зоните, в които електрически автомобил може да бъде нает и освободен, така и всички свободни да бъдат наети около 1000 електрически коли. В България се развиват и услуги за споделяне на велосипеди и е-скутери, пише в Интегрирания план в областта на енергетиката и климата.