В света на автомобилостроенето има не малко така наречени „спящи” брандове. Те продължават да са собственост на големи действащи компании, които ги държат в резерва. И от време на време се случва да възстановят някоя от тях. Изданието Autoreview припомня подобни случаи.
На първо място това е Datsun, която принадлежи на Nissan. Още догодина под тази марка ще излезе първият нов модел, който ще се продава в Индия, Югоизточна Азия и Русия. От своя страна друг участник в концерна Renault-Nissan - френската компания Renault, готви да възроди Alpine &ndash; марка, чиито последен автомобил излиза през 1995 г.<br /> <br /> Концернът FIAT също е пратил &bdquo;в запаса&rdquo; цял отделен бранд - Autobianchi, който от 1955 до 1995 г. произвежда стилни компактни автомобили. В момента италианците сериозно обмислят възможността да възродят тази марка. И да започнат производството на евтини автомобили, които да се конкурират успешно с румънската Dacia.<br /> <br /> Концернът BMW е собственик и на две други британски марки (освен Rolls-Royce и MINI). Това са Triumph и Riley, които германците решиха да задържат за себе си, след като през 2000 г. продадоха Rover. Все по-често, най-вече във Великобритания, се чуват слухове, че Triumph може да се превърне в &bdquo;евтиното&rdquo; BMW.<br /> <br /> Има и други &ndash; Aston Martin е собственик на Lagonda, Talbot и Simca са на групата PSA Peugeot Citroen, а Imperial и Plymouth - на концерна Chrysler. Другите два големи концерна в САЩ - Ford и General Motors, също имат такива брандове. Ford е собственик на Mercury и Edsel, а GM на Pontiac, Oldsmobile и Geo.<br /> <br /> Volkswagen от своя страна държи правата върху няколко исторически марки - DKW, NSU и Auto Union. Освен това германският концерн разполага и с марката &bdquo;Москвич&rdquo;, която придобива през 90-те години на миналия век. Тогава заводът в Москва, който произвежда автомобили с това име, се задъхва от финансови проблеми и търси опити за сътрудничество с чужди компании. Руснаците дори правят модел с помощта на Renault, но в крайна сметка марката става собственост на Volkswagen.<br /> <br /> Други две легендарни марки от соц-времето - Trabant и Warburg, също не са напълно погребани. В момента правата върху собствеността на Trabant държи компанията за производството на играчки &ndash; Herpa. Неотдавна беше показан дори концепт на бъдещ Trabant с електрическо задвижване, който обаче така не стигна до поточните линии. При Wartburg нещата са малко по-различни &ndash; през 1991 г. заводът в Айзенах, където се произвежда автомобила, бе купен от Opel, който придоби и правата върху бранда. Твърдеше се дори, че германският производител ще възроди Wartburg, но икономическата криза сложи край на подобни слухове.<br /> <br />