Внимание, шофьори! Прокуратурата посочи опасните тунели в България, ето ги

По повод тежкото произшествие в тунел „Ечемишка“ на АМ „Хемус“, от 05.02.2017 г., Върховна административна прокуратура (ВАП) е извършила проверка по реда на надзора за законност за установяване на състоянието на тунелите в страната, част от републиканската пътна инфраструктура. В хода на проверката за спазване на законността е възложено на председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ да организира инспекции за установяване състоянието на тунелите в страната.

Отделно от това, чрез съответните окръжни прокуратури е възложено на кметовете на общини извършването на проверки по отношение на състоянието на тунелите по общинските пътища в съответствие със задълженията и компетентността на местните органи на власт. В изпълнение на разпорежданията на ВАП, Агенция „Пътна инфраструктура“ е предприела действия като са издадени заповед от 07.02.2017 г. за спешна проверка и оценка за състоянието на тунелите по републиканските пътища; заповед от 15.02.2017 г. за назначаване на специализирано звено от представители на АПИ, МТИТС, МВР, УАСГ за проверка и експертна оценка на състоянието на тунелите по републиканските пътища, които съвпадат с трансевропейската пътна мрежа на територията на РБ и предложения за краткосрочни и дългосрочни мерки за подобряване на технико-експлоатационното им състояние, съгласно изискванията на Наредбата и заповед от 15.02.2017 г., на чиято основа директорите на съответните ОПУ да назначат комисии /с участие на представители на местните структури на МВР, ПБЗН, ИААА, КИИП, служител по безопасност/ за проверка и експертна оценка на състоянието на тунелите по републиканските пътища извън трансевропейската пътна мрежа и предложения за краткосрочни и дългосрочни мерки за подобряване на технико-експлоатационното им състояние.

В резултат на извършените множество проверки е установен броят на тунелите, нуждаещи се от ремонт и са определени краткосрочни и дългосрочни мерки за подобряване технико-експлоатационните качества на съоръженията. Извършено е и преструктуриране на бюджета на съответния държавен орган, определен за проектиране и текущ ремонт и поддържане на републиканската пътна мрежа.

От основен ремонт се нуждаят шест тунела от трансевропейската пътна мрежа, а именно: тунел „Витиня“ при км 32+230 на АМ Хемус - лява тръба; тунел „Топли дол“ при км 39+562 на АМ Хемус - две тръби; тунел „Ечемишка“ при км 41+922 на АМ Хемус-лява тръба; тунел „Правешки ханове“ при км 54+686 на АМ Хемус- две тръби; тунел „Траянови врата“ при км 53+297 на АМ Тракия - две тръби; тунел „Големо Бучино“ при км 14+680 на АМ Люлин - две тръби и осем тунела от републиканската пътна мрежа, а именно: тунели на път I-1 „Видин – Кулата“ на км 370+430, км 383+604 и км 388+897; тунели на път I-5 „Русе – Маказа“ на км 103+524, км 103+814, км 133+387, км 150+814; полутунел на път III 197 „Гоце Делчев –Девин“ на км 83+488. След намесата на ВАП от оправомощения орган – АПИ са организирани и са поети ангажименти за действия съобразно компетентността, а от териториалните прокуратури са реализирани съответните правомощия.