Японски учени доказаха предимствата на старите коли пред електрическите
Изненадващото ново проучване разкрива, че замяната на старата ви кола за чисто нов електрически автомобил всъщност може да причини повече вреда на околната среда
Старите автомобили вече имат лоша репутация на Запад, но у нас, поради финансовото състояние на средностатистическия българин, те се ползват с доста голяма популярност. Разни псевдо еколози обаче продължават да твърдят, че именно старите коли влошават глобалното затопляне.
Изненадващо ново проучване обаче разкрива, че замяната на старата ви кола за чисто нов електрически автомобил всъщност може да причини повече вреда на околната среда, отколкото полза, съобщава Факти.бг. Изследователи в Япония твърдят, че изборът да запазите и управлявате по-старата си кола с бензинов двигател води до по-малко вредни емисии, в глобален мащаб.
Екип от университета в Кюшу е на мнение, че по -голямата част от дебата за бензиновите и електрическите автомобили се фокусира върху горивната ефективност и емисиите CO2, които произвеждат. И ако електричеството и водородът са доказано по-чисти енергийни източници, проучването установява, че все още за производството на електромобили се хаби много енергия.
По-конкретно, изследователите установяват, че старите бензинови коли, които са в добро техническо състояние, намаляват емисиите на CO2 значително повече, отколкото новите електромобили.
„Колкото по-бързо сменяте кола, толкова повече CO2 се отделя в атмосферата. Когато търсенето на нови автомобили се увеличава, това увеличава производствените емисии“, казва Шигеми Кагава, професор в Икономическия факултет на университета Кюшу.
Животът на една кола е твърде кратък
В Япония производството и подмяната на автомобили е потресаващо бърз процес. Изследователите установяват, че средният живот на един автомобил, от производствения цех до базите за скрап, е само 13 години. Освен това чисто новите автомобили остават при първия си собственик само седем години.
Този бърз оборот означава, че фабриките непрекъснато бълват все повече вредни емисии, тъй като все повече автомобили (дори електрически) слизат от поточната линия. Екипът добавя, че в Япония масовото потребление и скъпата система за инспекция на превозните средства също допринасят за тази екологична дилема.
„Въглеродният отпечатък на една кола не се свежда само до горивото, което използва. За да произвеждате автомобили с алтернативно гориво, предназначени за намаляване на емисиите от шофиране, се нуждаете от желязо, гайки и болтове и т.н., заводи за сглобяване и мегаконтейнери за транспорт. Всички тези точки във веригата на доставки произвеждат CO2. "
Когато се разглежда производството на парникови газове в Япония, автомобилите допринасят за около девет процента от общите емисии. 40 процента от това количество е поради изгарянето на бензин от шофиране на автомобила и 24 процента от производствения процес на тези превозни средства.
„Нашата хипотеза е, че шофирането на настоящи превозни средства с двигатели с вътрешно горене малко по-дълго е жизнено важна стратегия за подпомагане на околната среда“, обяснява Кагава.
Колко дълго трябва да държите колата си?
Екипът използва икономическа статистика, за да изследва населението на Япония както на новорегистрирани, така и на употребявани автомобили, произведени през периода 1990 - 2016 г. Данните позволяват да се моделира факта: как влияе въглеродния отпечатък при смяна на старата кола с новата.
Резултатите разкриват, че ако собствениците на автомобили задържат превозните си средства на пътя 10 процента по-дълго, преди да ги изпратят за скрап, общият въглероден отпечатък на колите ще намалее с 30,7 милиона тона. Това е еквивалент на еднопроцентно намаляване на емисиите на CO2 в световен мащаб.
Изследователите казват, че причината за това е, че производството на нови превозни средства всъщност произвежда повече парникови газове, отколкото продължаването на шофирането на съществуващи автомобили - дори ако те използват бензин.
Околната среда също би имала полза, ако собствениците на чисто нови автомобили задържат превозните си средства по-дълго, преди да ги продадат. „Това означава, че можем да намалим емисиите на CO2 само като поддържаме и шофираме автомобилите си по-дълго“, заключава Кагава.
В крайна сметка излиза, че ако колата, която поддържаме, е сравнително нова и икономична, ефектът за околната среда е по-голям. Така че следващия път, когато мислите да си купите нова кола, може би ще помислете дали в сегашната ви кола има още километри пробег или пък ако няма, то можете да си купите по-нова, но вече произведена кола.