По стъпките на Язон в търсене на златното руно

Първият преход на регатата следва пътя, според легендата, на Язон и аргонавтите в търсене на Златното руно от Волос, Гърция (9-12 май), през Дарданелите в Черно море. Във Варна бе даден стартът на състезателна гонка до Истанбул, Турция (27-30 май), където регатата ще бъде основно събитие в мероприятията на града, обявен за Европейска столица на културата за 2010 година. Оттам флотилията ще се отправи за Лаврион, Гърция (4-7 юни), град, разположен недалеко от Атина и средище на богати исторически и културни традиции от региона на Атика.

Когато през 1869 г. корабостроителницата "Скот и Линтън" в шотландския град Дъмбъртън пуснала на вода клипера "Къти Сарк" (Cutty Sark), никой не предполагал, че той ще влезе в историята. Днес ветроходът е единственият класически клипер, оцелял на сухия док в лондонското предградие Гринуич. В годините на славата си той редовно печелел състезанията за доставка на новата реколта чай от Китай до Лондон и затова век по-късно дал името си на най-престижната надпревара за ветроходни кораби в света. По-късно тя била преименувана на "Тол шипс".
Част от нейната легенда стана и Варна. Близо 100 яхти и 14 ветрохода, осем от които в най-атрактивния клас А на "големите" морски вълци, акостираха във Варна на 21 май.
Варна е първото и единствено пристанище в Черно море, което посрещна екипажите на "Тол шипс". Участието на града като домакин е белязано и от исторически факт – тази година регатата влиза за пръв път след основаването си през 1956 г. в акваторията на Източното Средиземноморие и Черно море.

Примата на българския флот “Калиакра” се състезава в клас А

Сред най-големите на стартовете в клас А се нареди и примата на българския флот – баркентината "Калиакра". Тя е построена през 1982 г. в гданската корабостроителница и до момента е участвала в 24 издания на регатата.  Историята на ветрохода "Калиакра" датира от 1975/1976 г., когато БМФ го купува за 4 млн. рубли с протекция от руското военно министерство. Корабът е построен в Гданската корабостроителница и е пуснат на вода през 1984 г., като е използван за учебни плавания на курсанти от Висшето военноморско училище "Никола Вапцаров". По това време Полша е поела поръчка за изработването на 11 подобни баркентини за нуждите на съветския флот.
Годишната издръжка на уникалния съд възлиза на около 300 000 щ. д., но сумата си струва, имайки предвид, че с такъв кораб разполагат малцина. България няма възможности да строи още свои ветроходи, тъй като един от тях би струвал поне 1 млн. щ. д.
Най-големите конкуренти на "Калиакра" досега са били руската "Мир", норвежките яхти, холандската "Ендрахт" и платноходът на оманския емир.
През миналогодишното издание на "Къти Сарк" нашият ветроход се състезава и с една от бившите яхти на Хитлер, превърната в американския учебен кораб "Ийгъл"Качествата на родния плавателен съд са били оценени от самата английска кралица Елизабет II. Тя се качила на борда му през 1988 г., а вместо марш курсантите от военноморското училище запели "Лиляно моме". Друга коронована особа, разглеждала баркентината, е шведският крал Густав, който посетил ветрохода преди 5 години. Тогава "Калиакра" спечелила първо място по време на гонката Сантандер - Гьотеборг.

Инвалиди вдигат платната на най-големия дървен кораб в света

Британският 54-метров кораб "Тинейшъс" е може би най-интересният ветроход сред пристигналите във Варна участници в регатата "Тол шипс - Исторически морета".
Не защото е най-големият дървен кораб от този тип в света, не и защото е строен с помощта на повече от 1500 доброволци, не само от Обединеното кралство, в продължение на близо 5 години. "Тинейшъс" е най-категоричният отговор на въпроса достъпно ли е ветроходството за хора с увреждания. Корабът, направен от ламинат и епоксидна смола, е с достатъчно широка палуба и лифтове, позволяващи в екипажа му да бъдат включени дори хора в инвалидни колички.
С мисъл за пълноценното участие в управлението на ветрохода на хора с различни увреждания е и уникалното му оборудване - то включва говорещ компас за незрящи и вибрационни аларми за моряците с увреден слух. Корабът плава от 2000 г., а в строежа му, започнат през 1996 г., също са участвали хора с увреждания.

”Старецът” на регатата е строен през 1874 г.

Най-старият кораб на варненското пристанище, е 30-метровият "Фар Барселона". Той е построен през 1874 г., но поради пределната му възраст по-късно е бил основно ремонтиран в гръцка корабостроителница.
За да бъдат събрани парите за възстановяването на "стареца", се наложило финансовото съдействие на испанската столица, правителството на Каталуня и Съвета на провинция Барселона.

Танкер блъснал 104-годишната баркентина “Александър фон Хумболд”

Малко по-млада по стандартите на ветроходството е немската баркентина “Alexander von Humboldt”. Тя е пусната на вода още през 1906 г. и има наистина драматична история. В продължение на години корабът е бил използван като плаващ фар, закотвен край бреговете на Северно море под името "Кийл" (Kiel). През 1986 г. той бил купен от Учебно-ветроходната асоциация на Германия. Съдбата му обаче претърпяла истински обрат след сблъсък с 20 000-тонен танкер. Това наложило корабът да бъде преместен в пристанището на Бремерхафен и напълно преустроен. Така започнала и поредицата на най-славните му плавания.

По 200 моряци вдигат платната на близнаците ”Мир” и “Дар млоджиежи”

Най-голямата атракция във Варна обаче са корабите от Русия и Полша – "Мир" (Mir) и "Дар млоджиежи" (Dar Mlodziezy). И двата ветрохода са дълги точно 108,8 метра. Това, разбира се, не е случайно. "Близнаците", които в момента са сред най-атрактивните в света, са тримачтови и са строени по един и същ проект в корабостроителницата на Гданск.
"Дар млоджиежи" дебютира в регатата веднага след построяването му още през 1982 г. и оттогава е редовен участник в нея. Шест години по-късно той прави и околосветско плаване, което му осигурява място в историята на ветроходството. Славата на кораба става причина по същия проект да бъдат построени още няколко ветрохода, сред които и "Мир". Всеки един от корабите има 26 платна, които се обслужват от 200 моряци.

Тол шипс сити

Както всеки град по света, през който преминава, флотилията на "Тол шипс" преобрази Варна. Край кейовете са разположени сцените, бийч баровете, павилионите на участниците и временните дискотеки.
Градчето, което изникна на варненския бряг за трите дни на регатата, си има дори име – Тол шипс сити.
Сред задължителните моменти бяха капитанска вечеря и грандиозен карнавал на екипажите, който премина по централните улици на града привечер на 22 май. Емблематичните кораби вдигат платна за парада на ветрилата днес в 13 часа, за да преминат триумфално през залива на Варна.
Каре:

Корабите
Баркентина - (шхуна-барк) — три- до петмачтов ветроходен кораб с трапецовидни платна.
Каравела - лек и бързоходен ветроход. Има само една палуба, 3 мачти, а кърмата е плоска.
Клипер - много бърз многомачтов ветроход от XIX век. Корабите от този тип са тесни за дължината си и ограничени в товароносимостта си. Клиперите имат голяма относителна площ на платната.
Шхуна - бърз и маневрен кораб, конструиран през XVII век, с две мачти и две големи трапецовидни платна. Шхуните се използвали основно за развлечение и търговия и никога за военни цели.
Спортната програма
Спортната програма включва състезания по плажен волейбол, плажен футбол, гребане, плуване и дърпане на въже за екипажите. Специално внимание ще бъде обърнато на седемте практиканти в инвалидни колички на борда на британския 3-мачтов барк „Tenacious“ (“Упорит“). Те бяха посрещнати от вицеолимпийската шампионка на гюле от Параолимпийските игри в Пекин ‘08 Стела Енева, която ги запознае с фитнес центъра за хора с увреждания във Варна. За тях бяха предвидени надпревари по спортна стрелба, плуване, петанка и др.
Върхът на ветроходната регата е в Деня на българската просвета и култура и на славянската писменост.
Стартът на етапа Варна - Истанбул ще бъде даден в 16.00 ч.
Патрон на регата „Исторически морета“ е премиерът Бойко Борисов, председател на организационния комитет - кметът на Варна Кирил Йорданов.
ПАУЛИНА БОЯНОВА