Близо 200 000 коли всеки ден нахлуват в столицата от други градове. Не е ясно колко от тях остават в София и колко преминават транзитно, но спомагат за увеличения трафик. По данни на КАТ в столицата се движат 1 млн. автомобила. Над половината са от категории евро 1 и евро 2 и са около или над 20-годишни.

Основно прииждащите в София са автомобили с регистрации от шест области – СО, РК, КН, М, Е и ВР. Останалият брой е от водачи от другите 22 области на страната. Голям е и броят на служебните автомобили, регистрирани в Пловдив или Варна, които обаче основно пътуват из столичните улици.

До края на март в столицата са регистрирани 835 000 возила

Отново делът на по-старите автомобили е по-висок, но в сравнение с провинцията новите коли, получили първа регистрация, са повече. Вcякa гoдинa aвтoмoбилитe oт cтрaнaтa в cтoлицaтa ce увeличaвaт, тъй кaтo прeмecтвaщитe ce дa живeят в Coфия прeдпoчитaт дa плaщaт пo-мaлки данъци зa тях пo рoднитe cи мecтa, къдeтo и oбcлужвaнeтo в КAТ e пo-бързo зaрaди пo-мaлкoтo oпaшки.

Никoй oбaчe нe мoжe дa кaжe c тoчнocт кoлкo ca, тъй като различните институции, които водят статистиката, имат разминаващи се данни.

За последните 10 години броят на регистрираните коли в София се е увеличил двойно. Според експерти, цитирани от "Монитор" това се дължи на факта, че вече много семейства притежават по два, а често и по три автомобила.

Бумът е и поради факта, че притежаването на стар автомобил в София и големите градове излиза доста по-евтино в сравнение с други европейски държави. Освен размера на данъците, правото на паркиране в двете платени зони, както и ниските цени на застраховките и годишните прегледи, стимулират покупката на автомобил.

В кварталите, където все още паркирането е безплатно, пък цари пълен безпорядък. Във Facebook дори се появиха групи, които заснемат такива нагло паркирани коли върху тротоари, велоалеи, тревни площи и детски площадки.

Едва през есента на миналата година общината направи стъпка, за да реши този проблем - възложи на Центъра за градска мобилност да налага глоби за неправилно паркиране дори в отсъствието на шофьора. Ефектът обаче е минимален. Въпреки въвеждането на нискоемисионни зони, в които замърсяващи автомобили няма да могат да влизат – главно в центъра на София, продължава масовото закупуване на замърсяващи автомобили с нисък екоклас.

Бум на регистрираните МПС се наблюдава и в Пловдив

Справка от пловдивската полиция показва, че през 2020 г. в Пловдивска област са регистрирани над 45 000 МПС-та. Над 80% от тях са втора ръка. По-голямата част от въпросните автомобили са регистрирани в областния център. Причина за това е бумът на строителството и повишената миграция в Пловдив.

Новите мастодонти привличат все повече хора от различни краища на България - респективно това води и до пререгистрация с номер РВ на съответните МПС-та. Общо за последните 10 години – от 2010 до 2020, в Пловдив са регистрирани 370 356 превозни средства.

Осезаемият ръст на автомобилите в Пловдив води след себе си и редица негативи. Освен задръстванията, които все повече наподобяват тези в София, трафикът малко по-малко замърсява въздуха в Града под тепетата.