Ето с колко ще се бръкнем за абонамент, ако искаме да паркираме в зелена зона в София

На 16 януари ще се проведе обществено обсъждане, на което ще бъде представен проект за въвеждане на зелена зона между ключови булеварди в столицата

Проектът за въвеждане на зелена зона в жк „Гоце Делчев“ предвижда увеличаване на броя на регламентираните паркоместа, което означава повече места, където хората ще могат да паркират спокойно, без да се притесняват, че ще бъдат глобени или че ще ги вдигне паяк. По този начин ще имат по-голям комфорт и повече спокойствие на ежедневна база. Това каза кметът на столичния район „Триадица“ Димитър Божилов, цитиран от БГНЕС.
 
На 16 януари ще се проведе обществено обсъждане, на което ще бъде представен проектът за въвеждането на зелена зона между бул. „България“, бул. „Гоце Делчев“, бул. „П.Ю. Тодоров“, Перловската река (вкл. бл. 261) и бул. „Тодор Каблешков“.
 
Според Божилов обществените нагласи за въвеждането на платено паркиране в квартала са по-скоро положителни. „На ежедневна база комуникирам с граждани в целия район, включително и в „Гоце Делчев“, и знам техните обществени очаквания“, каза той.
 
Кметът подчерта, че е разработен и механизъм, по който около 30% от постъпленията от съответната подзона се инвестират обратно в пътна инфраструктура и паркоместа, в случая в жк „Гоце Делчев“. Освен това, по думите му, с една винетка човек ще може да паркира навсякъде в квартала.
 
„Зад нас виждате един христоматиен пример за нерегламентирани паркоместа“, посочи Божилов т.нар. кална точка и обясни, че това е било зелена площ, автомобилите минават през тротоара и паркират в калта. Той подчерта, че със сигурност на никой не му е приятно да си отвори вратата на колата и да стъпи в кал.
 
Ако проектът срещне подкрепа, тези „кални точки“ ще бъдат облагородени. „Ще се направят така, че да може да се паркира – както е буквално на 20 метра оттук, и тези места също ще бъдат включени в зоната за платено паркиране“, обясни районният кмет.

Божилов отбеляза, че навсякъде, където е въведен този режим, се постиган няколко ефекта. „На първо място, малко ред се внася в хаоса с паркирането. Местата за паркиране никога не стигат, независимо дали е платена, или не е платена зоната.

Разликата е там, че в местата с платено паркиране колите са по-малко, защото на първо място по-малко гости на квартала паркират, вече ползват градски транспорт.

На следващо място, домакинствата, които са с три и повече автомобила, които са доста по-малко от останалите домакинства с един автомобил или с две коли, съответно преместват повечето автомобили на други места“, каза още той и допълни, че ефектът, който се постига е, че има повече места за хората, които имат една или две коли.

Абонаментът за зелена зона за една година е 100 лв., или по 8,33 лв. на месец. „Всички знаем какви са цените на хранителните продукти и на някои други консумативи, които минават категорията на луксозните стоки – визирам алкохол, цигари. Даваме си сметка, че 8 лв. наистина е пренебрежително малка сума“, добави районният кмет.
 
Районният кмет поясни, че част от средствата, които ще бъдат събрани от абонамента, се инвестират в публичната инфраструктура, което означава, че те отиват за ремонт на паркоместа и даде пример отново с кв. „Иван Вазов“, където се ремонтираха налични паркинги или се обособиха нови паркоместа.
 
„Това е нещо доста съществено за целия процес – той е динамичен, не е статичен. Ние в момента предлагаме една схема, в която се предвиждат места на линеен тип, не са разграфени на квадратчета. Тези места, обаче, се разширяват.

В кв. „Иван Вазов“ започнахме от 900 места, станаха 1200, в момента са около 1500, което означава, че те не са бетонирани, не стоят на една бройка, а за няма и три години са се увеличил с 200 бройки“, добави Божилов и допълни, че същото ще се случи и в жк „Гоце Делчев“.

 

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук