Фандъкова с голяма новина за София, иска спешна среща с Кирил Петков
Сметката за ток на софийското метро за октомври е 3,1 млн. лева, докато през същия месец на миналата година тази сума е била 1,1 млн. лв
Разговарях със Сдружението на общините. Ще поискаме специална среща с министър-председателя Кирил Петков да коментираме компенсации за градския транспорт. Това заяви кметът на София Йорданка Фандъкова.
По думите ѝ ситуацията с градския транспорт остава тревожна заради високите цени на енергията и спада на пътниците заради пандемията. Тя даде пример със софийското метро, чийто разходи за ток през октомври са 3,1 млн. лева, докато през същия месец на миналата година тази сума е била 1,1 млн. лева. През ноември сметката за електроенергия на метрото е набъбнала още – до 3,5 млн. лева. Получените компенсации пък са 665 млн. лева, които са недостатъчни да покрият повишената цена.
В същото време приходите на градския транспорт са намалели 50 млн. лева заради спада на броя на пътниците в пандемията.
Компенсирали сме транспорта със 166 млн. лева от общинския бюджет, но очакваме повече от държавата, посочи Фандъкова. По думите ѝ във всички големи европейски градове правителствата подпомагат обществения транспорт.
Столичният кмет коментира и анонсът на КЕВР за чувствително поскъпване на цената на природния газ. До момента “Столичен Автотранспорт” е натрупал 8 млн. лв. загуби от тази разлика, а “Топлофикация София” - 164 млн. лв.
“Нуждаем се от бързо решение на национално ниво, защото каквито и да са общинските бюджети, няма как да компенсират тези разлики”, каза Фандъкова.
До края на януари ще бъдат внесени документите за ОВОС за новите инсталации, предвидени в плана за модернизация на “Топлофикация София”.
Фандъкова коментира и искането на омбудсмана Диана Ковачева за отмяна на екостикерите на автомобилите, тъй като те нямали ефект върху чистотата на въздуха.
“Настоявахме да бъде решен въпросът с възможността общините да контролират влизането на най-замърсяващите автомобили в определени зони на градовете. На финала сме на наредбата за правилата за нискоемисионните зони.
Важно е да имаме механизъм, който да прилагаме в дни със замърсяване на въздуха и до края на 2022 г. трябва да сме готови. Тези ограничения са практика в цяла Европа”, коментира столичният кмет Йорданка Фандъкова.
Напролет, вероятно през март, ще стартира строителството на още 3 метростанции от третата метролиния - до квартал “Левски Г”. През 2022 г. ще продължи разширението на булевардите “Т. Каблешков” и “Ф. Кутев”, ще стартира това на “Ломско шосе”, проектира се и Източната тангента.
Строителството на детски градини, училища и по-чист въздух също ще са приоритет през 2022 г. Това съобщи още Йорданка Фандъкова.