Един видеоклип, качен в интернет вчера, събуди разпалена дискусия сред пациенти и лекари. Става дума за пациентка, на която й е отказана безплатна неотложна помощ. Видеоклипът е заснет от съпруга й, който търси сметка от лекаря, поискал съответната такса за услугата, съобщава БНТ.
Петък, малко след 16 ч. Жена с оплаквания отива в частно лечебно заведение. Личната й лекарка не е на смяна, затова тя се насочва към неотложната помощ. Докторът й отказва да я прегледа безплатно и след малко съпругът й се връща, с въпроси.<br /> <br /> Какво е било точното състояние на пациентката &ndash; не е документирано никъде, защото тя остава без преглед. По думите на съпруга й &ndash; тя отива със сърдечни болки и задух. По видимото й състояние обаче, записано от охранителните камерите, докторът отсъжда:<br /> <br /> &ldquo;Д-р Бoжков е преценил, че състоянието не е спешно, преценил го е като неотложна помощ и е преминал към процедура, която е разписана ясно като правила, както в държавата, така и в правилника за вътрешния ред на медицинския център. Ясно сме казали в раздела &ldquo;неотложна помощ&rdquo;, осъществява се в интервала 20 ч. &ndash; 8 ч., събота, неделя и празници &ndash; 24 ч. Извън това време пациентите по линия на НЗОК, обърнали се към центъра за неотложна помощ, се третират като частни&rdquo;, поясни д-р Диманов, изпълнителен директор на болницата.<br /> Този център за неотложна помощ работи с 93-ма лични лекари, включително този на конкретната пациентка. Оттук по думите на д-р Диманов минават около 40-50 хиляди пациенти годишно. Излиза, че жената се е оказала на правилното място, но в грешното време. А &ldquo;грешното време&rdquo; е онзи интервал от денонощието, в който ви става зле, личният ви лекар го няма, нямате направление или допълнително частно осигуряване и във времето между 8 сутринта и 8 вечерта се оказвате пред вратата на център за неотложна помощ. Тогава &ndash; ще трябва да заплатите.<br /> <br /> &ldquo;Когато се касае за спешна помощ, е ясно &ndash; всеки лекар я осигурява, трябва да се окаже първа помощ, да се викне линейка спешна помощ, която транспортира пациентите до съответните болници. Трудно е за пациента да прецени сам той, дали се касае за спешна или за неотложна помощ. Има случаи, когато, както в случая, пациентът изпада в паника. Тук какво трябва да се прави - или викате 112, или ако има в близост лечебно заведение, отивате там. И там вече лекарят разграничава от какво имате нужда &ndash; спешна или неотложна помощ. Д-р Божков е разстроен от случилото се, той е много добър специалист, помогнал е на хиляди пациенти, в т.ч. такива, които наистина се нуждаят от спешна помощ &ndash; паднали, припаднали&hellip; Тука има кръстовища около нас, на които постоянно стават катастрофи и тази агресия, която му е оказана, дълбоко го наранява. От друга страна &ndash; поставям се и на мястото на жената, изпаднала е в паника, искам да ви кажа, че в момента жената е жива и здрава и няма никакви оплаквания. Разбирам нейното състояние, разбирам и притеснението на нейния съпруг&hellip; Какво трябва да се направи -&nbsp; може би да се покачи здравната култура на населението, това е, което според мен куца в случая&rdquo;, допълни д-р Диманов.<br /> <br /> Авторът на клипа също се съгласи, че на пациентите масово не е ясна границата между спешна и неотложна помощ. А това от своя страна провокира агресия между лекувани и лекари, както в случая - без причинна.<br /> <br />