Предложение: Без лихви за просрочените сметки за парно
Столичния кмет внася мярката за обсъждане в СОС
Длъжниците на „Топлофикация-София“ няма да плащат лихви върху просрочените си фактури. Облекчението ще е възможно, ако те сключат с компанията споразумение за разсрочено плащане на старите сметки. Мярката е заложена в новите Общи условия за работата с клиенти на „Топлофикация-София“, които бяха поискани от кмета Йорданка Фандъкова и Столичния общински съвет.
Обновеният документ вече е внесен за разглеждане в СОС и се очаква да бъде одобрен до края на юни. В момента недобросъвестните клиенти на компанията плащат лихва върху дълговете си дори и да имат споразумение за разсрочването им. С новите условия това ще се промени, съобщава „Стандарт“. Лихва може да има само, ако клиентът не спазва графика за плащане. <br /> <br /> От „Топлофикация“ са разработили 8 типа споразумения за разсрочено плащане на стари задължения с давност до 3 години. Те зависят от размера на натрупания дълг, периода, през който абонатът не си е плащал сметките, както и дали доброволно е отишъл в „Топлофикация“ да разсрочи борчовете си, или това е станало след решение на съда. В новите Общи условия на „Топлофикация“ е записано, че дори осъдените длъжници могат да разсрочат дълга си. В момента, ако има влязло в сила решение на съда, длъжникът трябваше да погаси цялата присъдена сума наведнъж. <br /> <br /> Задълженията за неплатено парно на абонатите с дългове за повече от 3 години ще бъдат заличени заради давност в съда. От „Топлофикация“ уточняват, че „погасителната давност не опростява автоматично задължението и не се прилага служебно от съда. Право на длъжника е да реши дали да се възползва от давността или коректно да признае задължението си“. Едва ли обаче някой би се отказал от заличаване на част от борча.<br /> <br /> Според изчисления на „Топлофикация“, опрощаването на дълговете над 3 години ще струва на дружеството 80-90 млн. лв. Компанията ще създаде и нови звена, които да работят специално с абонатите със забавени плащания. При поява дори на няколко забавени плащания компанията изпраща уведомителни писма. Следващата стъпка е среща или разговор по телефона, за да се предложат различните варианти за разплащане. Завеждането на дело в съда е крайна мярка. Дори и при започнало дело обаче абонатът може да сключи доброволно споразумение за разсрочено плащане. По принцип практиката е той да внесе 30% от дължимата сума, а останалата да плаща на вноски. <br /> <br /> В новите Общи условия е записано, че при установяване на тежко финансово или здравословно състояние е възможно прилагане на индивидуална схема според месечните доходи на длъжника.