Секира: Столичани от крайните квартали купуват винетки, за да отидат на работа

Санкциите предизвикаха недоволство в социалните мрежи, тъй като на пътя между столицата и Банкя, който е един от 24-те административни района на Столична община, няма поставени знаци, които да указват нуждата от винетки

Винетка трябва да купят близо 20 хил. софиянци, за да отидат на работа. Причината за това е, че в момента е платено преминаването по целия околовръстен път на София, който разделя столицата от крайните квартали, както и по третокласните шосета към Банкя, Бистрица, Панчарево и Железница, пише "Труд".

След включването на камерите на Националното тол управление само през последните дни над 800 души в цялата страна бяха глобени заради липса на валидна електронна винетка, като част от санкциите са за преминаване по пътищата край София.

Платените за леките коли пътища са определени с решение на Министерски съвет от 31 декември 2018 г. Според него близо 20 хил. км автомагистрали и пътища първи, втори и трети клас са платени.

Знаци няма, глоби има

Санкциите предизвикаха недоволство в социалните мрежи, тъй като на пътя между столицата и Банкя, който е един от 24-те административни района на Столична община, няма поставени знаци, които да указват нуждата от винетки.

Въпреки че задължението е още от януари миналата година, досега проверяващите органи масово си затваряха очите за нарушения. Водеха се и разговори между Столична община и пътната агенция за премахване на трасетата до софийските квартали от обхвата на пътната мрежа.

От пътната агенция заявиха, че няма проблем това да се случи, стига общината да поеме отговорността за поддържане на тези шосета. Дори беше създадена работна група, но така и не се стигна до решение за промяна.

От Столична община са категорични, че скоро промяната ще бъде факт и шосетата край столицата ще станат безплатни.

В момента обаче, след засилените проверки през последните дни, мнозина софиянци изпищяха от солени глоби.

На тези отсечки, които са от третокласната пътна мрежа и не влизат в обхвата на тол системата, контролът се извършва само от мобилни екипи и няма инсталирани камери, обясни доц. Георги Балабанов от Националното тол управление.

Според жителите от столичните квартали е абсолютно недопустимо да си купуват винетка, за да ходят на работа, като в същото време по тези шосета безплатно след 1-ви март ще се движат камиони и автобуси.

Тогава влиза в сила новата тол система, а след преговори между превозвачи и кабинета обхватът на платената за тежкотоварни автомобили и автобуси пътна мрежа беше намалена на малко над 3000 км.

В същото време шофьорите на леките коли, които рушат по-малко пътищата, ще плащат за всичките 20 хил. км републиканска пътна мрежа, включително и за третокласни шосета и за транспортни връзки между градовете и крайните им квартали.

Паркирането в Банкя става платено?

През следващите дни жителите и гостите на Банкя ги очаква и още една неприятна изненада освен факта, че трябва да си купят винетка, за да отидат на работа в София.

В Банкя обмислят да въведат платено паркиране заради туристическия поток. То ще бъде валидно само за почивните дни, с гратисен период от 30 минути, заради местните жители, които слизат от кварталите в центъра, за да пазаруват.

Жителите на София обаче ще трябва да плащат, ако искат да се разходят до Банкя. Решението дали ще има платено паркиране в Банкя ще стане ясно на 26 февруари, когато ще бъде общественото обсъждане на предложението в Информационния център в града.

Проект на столична община

Предстои подписване на споразумение между Столична община и Агенция “Пътна инфраструктура”, с което Околовръстният път на София и шосетата към кварталите ще станат безплатни и ще могат да бъдат ползвани без винетка.

Това обяви зам.-председателят на постоянната комисия по транспорта в Столична Община Зафир Зарков. В момента се изготвя карта с маршрутите, които ще са безплатни, заяви той пред БНТ.

Споразумението включва всички пътища около София към Нови Искър, Симеоновско шосе, Банкя, Владая.

Тези пътища, които осигуряват ежедневно придвижването на хората от тези населени места от урбанизирания град, обясни Зарков.