Шефът на Съюза на инвалидите: Движение в центъра на София е опасна за хората с увреждания

Вече има случай на велосипедист, който се е скарал на човек с инвалидна количка, защото „се мотае на велоалеята“

Организацията на движение в центъра на София е опасна за хората с увреждания. Това заяви пред БГНЕС председателят на Съюза на инвалидите в България Георги Колев.

С него разговаряме относно причините за недоволството на хората с увреждания във връзка с промените, които бяха направени в центъра на София.

„Специално по бул. „Патриарх Евтимий“ организацията на движение така е направена, че са сформирани две велоалеи от двата тротоара. Но тази, която е в посока от „Патриарх Евтимий“ към „Витоша“, в лявата част велоалеята, там, където са маркирани новите паркоместа, могат да се случат конфликтни точки“, каза Колев.

Председателят на Съюза на инвалидите в България подчерта, че паркоместата при предишната организация на движение, които бяха диагонално разположени на бордюрите на тротоарите, можеха да се разширят до 360 см за хора с инвалидни колички, така че човек с количка свободно да излезе от вратата.

При сегашната организация на движение паркоместата са успоредни на бордюра на велоалеята. „Успоредните паркоместа водят до това, че ако човек от дясната страна на колата, от дясната врата излезе с количката, той става конфликтна точка на идващите зад него автобуси, автомобили и други, защото той навлиза в платното на движение, което граничи с паркоместата“, обясни той, като отбеляза, че ако хората с инвалидни колички слизат от лявата страна там пък стават конфликтна точка заради велоалеята.

Колев сподели, че вече има случай на велосипедист, който се е скарал на човек с инвалидна количка, защото „се мотае на велоалеята“.

„Ако се върне старата организация на диагоналните места, съответно велоалеята да се премахне, да си остане само дясната, която е в посока към „Витошка“, би било най-добре за всички участници в движението“, смята той.

Председателят на Съюза на инвалидите в България разказа, че доколкото е запознат Павел Савов от Българската асоциация за рекреация, интеграция и спорт е търсил среща със Столична община.

„Лично се е чул с кмета и оттам са се разбрали в скоро време да има среща между експертите от общината от инженерна инфраструктура и нашите организации и да работим за такъв механизъм, който да е добре обслужващ и двете групи хора – и велосипедисти, и хора с увреждания“, каза той.

По думите му, ако се махне лявата велоалея, от една страна, ще бъде ощетяващо за велосипедистите, но, от друга страна, те могат в дясната велоалея да се движат и в двете посоки, или дясната велоалея да се разшири по някакъв начин.

„Но тази организация на движение е опасна за хората, които слизат. Дори здрави хора, които слизат от дясната страна на движението, стават потенциална опасност на движещите се зад тях автомобили, защото те граничат с пътното платно“, категоричен е той.

Колев поясни, че в чл. 8 от Закона за хората с увреждания е казано, че държавните и местни органи си сътрудничат с национално представителните организации по различните политики за хората с увреждания.

„В наредбата, която е за достъпната среда, е казано в сегашния ѝ вид от 2021 г., че всички екипи, които извършват проектната дейност и след това оценяването на проектите за изграждането на различни инфраструктурни обекти, могат да канят за участие в тези комисии експерти от национално представителните организации“, отбеляза той.

Председателят на Съюза на инвалидите в България припомни, че старата наредба от 2003 г. имаше императивен характер – задължително се канят експерти от национално представителните организации. „След като 2021 г. я промениха в МРРБ, стана „могат“ като правна възможност и понеже от общината не са ни поканили нито нас, нито тях, нито други организации, ето какво се случва.

Идеята е да ни канят в бъдеще при такива инфраструктурни проекти и да се съобразяват с наредбата, която те са създали“, заключи Колев.