Столична община „роди“ абсурд с решението да освежи лифт на 64 г.
Столична община в лицето на кмета Йорданка Фандъкова и главния архитект Здравко Здравков се забавиха с цели 9 месеца, докато за съжаление стигнаха до най-ненарционалното решение по казуса с възстановяването на Драгалефския лифт.
Заключението на общинското дружество "Софинвест" е да бъде освежен лифтът при положение, че имаше алтернатива да бъде сменен с нов и модерен такъв. Компанията извърши конструктивното обследване на съоръжението, за което общината плати 60 000 лв. Това са най-грешно изхарчените пари на софиянци, защото препоръчват ремонт на 64-годишен лифт, а не изграждането на нов.
Драгалевският лифт е построен през 1956 г. и е най-старият на Витоша, а вероятно и в цяла Европа. Той е българско производство, дело на конструкторите на тогавашното Трамвайно депо, което е зад сградата на район "Сердика" на бул. "Мария Луиза".
Вече 64 години на лифта не е правен основен ремонт. При предложение от страна на собственика да смени изцяло реконструкция с нова и модерна – за негова сметка, Столична община иска от „Витоша ски“ да ремонтира пуснатото в експлоатация през 1956 г. съоръжение.
На това начинание ще се смее цяла Европа и цял свят. Кметът на София Йорданка Фандъкова иска „модерна и европейска столица“, но реално не я пуска да се развива, дори когато от нея не се изисква нищо, освен позволение.
Общината настоява да се възстановят старите стълбове и дървените двуместни седалки. Както и машините произведени през 1955 година, за които обаче отдавна не се произвеждат поддържащи части. От фирмата собственик – „Витоша ски“ обявиха, че са притеснени за сигурността на хората.
Много от стълбовете са изгнили и е опасно да се възстановяват. Затова те са изготвили проект за пълна реконструкция на лифта, а не възстановяването на стария. Проектът се разработва заедно с лидерите в строителството на въжени линии - "Лайтнер" и "Допелмайер". Всичко това се случва на фона на забавеното вече 10 месеца искане на „Витоша ски“ да подмени изцяло Княжевския лифт, по сегашното трасе.
Искането за подмяна на съоръжението е при главния архитект на Столична община Здравко Здравков още от февруари тази година. Все още няма решение по тях, а законовият срок за това е 30 дни.
Вече стана ясно, че световните лидери за производство на лифтове "Допелмайер" и "Лайтнер" са изготвили проекти, които изискват поставянето на най-малко един нов стълб, за да се осигури безопасността на пътуващите. Това обаче няма как да стане без промяна в Плана за управление на Витоша. Още повече от "Допелмайер" заявиха, че абсолютно отказват да осъществят подмяната, ако трябва да се строи върху старите основи на стълбовете:
“Ако искате да построим ново съоръжение на старите основи, това е невъзможно. Старите фундаменти са неподходящо оразмерени. Няма как е да се строи на стари основи по нова технология, съгласно настоящите изисквания за безопасност. Това е невъзможно!
При всички случаи, дори и ако използвате старите места на фундаментите, вие трябва първо да премахнете старите и да изградите нови, съгласно новите разпоредби, подходящи за новата въжена линия. И ако строите съоръжението на старите стъпки, разбира се, това със сигурност носи риск за хората, що се отнася до вятъра” коментира преди време Гернот Фишер, мениджър в “Допелмайер въжени лифтове”.
Най-важното за извършването на реконструкция на лифт е да бъдат спазени всички европейки изисквания за безопасност, на които съоръжения на по 50-70 години няма как да отговорят. Лифтовете са сложни инженерни съоръжения, които превозват хора и отговарят на стриктни стандарти и изисквания за безопасност, които са крайно различни от тези от средата на миналия век.
Старият План за управление на Витоша, който забранява модернизацията на лифтовете е изтекъл още през 2014 година. Новият е готов от 2015 година, но администрацията от страх от зелени протести, не го приема. Нищо не се прави и по екологичната му оценка . Той ще изтече преди да е влязъл в сила, като за изработване му са дадени почти 700 000 лв. от нашите данъци. От недоразуменията на общината – единствените потърпевши са гражданите на София.
Валентин Иванов