Нови възможности за тарифна политика при пътуване с обществения транспорт на територията на Столичната община (СО) се предлагат в проектоизменение и допълнение на Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт.

Документът е обявен за едномесечно обществено обсъждане, съобщава БНР.

Основните мотиви в документа за въвеждане на промените са: справедлив начин за таксуване в зависимост от необходимостта и честотата на ползване на услугите на градския транспорт; разширяване на мрежата на продажби и начини на зареждане на превозни документи и създаване на възможности за оптимизация, реорганизация и ускорение на градския транспорт в зависимост от натовареността на превозните средства, съобщиха от Столичния общински съвет (СОС). 

Проектът предвижда запазване на сегашните и въвеждането на нови видове превозни документи.

Въвеждат се билет 30 плюс и билет 60 плюс, които са с право на неограничен брой прекачвания в рамките на времето. Стойността на билета се запазва на 1,60 лв., като се дава се възможност на пътниците да пътуват за време и да сменят превозните средства само с един превозен документ в рамките на 30 минути.

Ако през първите 30 минути пътникът се прекачи безплатно на друго превозно средство, той ще завърши пътуването си, независимо от неговата продължителност.

Билетът 60 плюс е с цена от 2,20 лв. и също дава възможност за неопределен брой прекачвания в рамките на един час. При тази опция пътникът също може да довърши маршрута си с последното превозно средство, на което се е прекачил, независимо от времетраенето на пътуването до края на маршрута.

Създава се младежка карта до 26 години, 24-часова карта, както и 72 часова и седмична карта от понеделник до неделя, както и възможности за използването на буферните паркинги от пътниците в наземния транспорт.

24 -часовата карта, с включен нощен транспорт, е с предложена цена от 6 лева, а тази за 72-часа е 15 лева.

За учениците и студентите, наред с месечната карта от 20 лева, се въвежда и годишна карта за всички линии с цена от 200 лева.

Отстъпката за тях от цената на редовната тарифа е 60 на сто. Младите хора до 26 години ще могат да използват Младежка карта на цена от 25 лева на месец за всички линии или 250 лева за цялата година.

Годишната абонаментна персонализирана карта, която е един от най-търсените продукти на ЦГМ, остава на цена от 365 лева, и ще може да се плаща на три вноски.

Билетът за нередовен пътник, който се продава от контрольорите (глобата), е с цена от 40 лева, а при невалидиран документ санкцията е 3 лева.

Вносителите отчитат, че въпреки множеството подобрения в обществения градски транспорт на СО през последните няколко години, той често се възприема като недобра алтернатива на личния автомобил.

В резултат на проведена анкета сред жители на София се показва, че новите превозни средства са на второ място (след прилаганата тарифа), които биха подтикнали обичайно придвижващите се с автомобил да използват градски транспорт.

Тези резултати дават основание да бъдат предприети мерки, свързани с промяна на действащия модел на тарифиране, която да доведе до повишаване на потенциала за използване на обществения градски транспорт в СО от страна на жителите и гостите на града, пише още в мотивите на вносителите.

Днес след едночасов дебат с 32 гласа "за", 19 "против" и 1 "въздържал се" Столичният общински съвет прие Икономическата рамка на обществения градски транспорт в София. 

Тя се прие с с дефицит от 148 милиона лева, което означава, че нормалния обществен транспорт в София до края на годината не е гарантиран заради липса на финансиране от страна на държавата. Много вероятно е градският транспорт да се движи по празнично разписание. 

Председателят на комисията по транспорт в Столичния общински съвет Карлос Контрера коментира преди днешното заседание, че закъснението в разглеждането на рамката се дължи на късното приемане на държавния бюджет: 

"Дефицитът означава, че нормалният обществен транспорт в София до края на годината не е гарантиран поради липса на финансиране, като затова факторите са съвсем обективни.

На първо място, все още пътникопотокът не се е възстановил до нивата от 2019-та година, което означава по-малко приходи от билети и карти за системата. 

На второ място ние имаме сливане на икономическа и енергийна криза, тъй като от една страна цените на горивата - природен газ, електроенергия, растат. 

Вече тенденцията е възходяща и при дизела и разходите, които прогнозираме, може да се окажат дори повече към края на годината" , обясни Контрера.