Блатечки се изправя срещу Врачански в „Моцарт и Салиери”
„Много страшно е да играеш драматичен театър по музика на Моцарт, защото тя е достатъчно силна и е самодостатъчна. Всички ще трябва да надскочим себе си”, каза Асен Блатечки по повод една от най-големите авантюри в своя живот – участието в музикално-драматичния спектакъл „Моцарт и Салиери”.
Екшън героят ще играе ролята на Салиери, а Калин Врачански - на жизнерадостния гений. В момента вървят усилени репетиции, защото премиерата е в петък, 15 август, на сцената под открито по време на музикалния фестивал “Моцартови празници Правец”. Това е най-атрактивното заглавие в десетото юбилейно издание на феста, замислено от неговия артистичен директор - оперната прима Христина Ангелакова, а диригентът Иван Ангелов е автор на идеята и цялостната концепция на спектакъла. Върху режисьорката Бина Харалампиева е паднала нелеката задача да постави вечната тема за дуела Моцарт и Салиери, при това в малко правен у нас жанр. Преди повече от десет години известната режисьорка направи нещо подобно – постави един драматичен „Дон Жуан” от Моцарт на сцената на Софийската опера.<br /> <br /> Асен Блатечки има по-леката задача – той няма да пее в спектакъла, а само ще трябва да бъде убедителен като мрачния Салиери. За разлика от него Калин Враченски ще извие глас и затова отдавна взима уроци по солфеж. Ще му патнират три оперни диви (Симона Кодева, Диана Василева, Мариана Панова) и младите попълнения на Малък градски театър „Зад канала” - Христо Пъдев и Владимир Зомбори. Владимир вече има опит в пеенето, защото от миналия сезон го гледаме като саксофониста Джо в хитовия мюзикъл „Някои го предпочитат” (Младежки театър). В постановката участва още хора „Дунавски звуци” и оркестъра на Държавна опера – Русе, диригент е Иван Ангелов. Спектакълът е копродукция с Русенската опера.<br /> <br /> Музикално-театралният спектакъл „Моцарт и Салиери” се базира на идеята и драматургичния текст на една от четирите „Малки трагедии” на А. Пушкин „Моцарт и Салиери”. Темата за конфликта между посредствеността и гения е дала основа на различни литературни произведения и е била преразказвана в различни форми и жанрове, както е например пиесата „Амадеус” на Питър Шафер и респективно - <br /> филмът „Амадеус” на Милош Форма. Спектакълът е изграден в стила на моцартовия „Зингшпил”, т.е. немските опери на Моцарт („Отвличане от Сарая”, „Вълшебната флейта”) с говорим текст и музикални номера. Музиката е от различни оркестрови произведения на Моцарт. Музикалните фрагменти – ариите, дуетите и ансамблите са от разни части на симфонии, клавирни, цигулкови концерти и ноктюрни, превърнати в певчески номера, с текст, специално написан според драматургията на спектакъла и мелодична линия, придържайки се строго към моцартовия оригинал. Любопитно е, че ще чуем оригинална ария от Салиери.<br /> <br /> Сюжетът разказва различни моменти от пребиваването на Моцарт във Виена през последните десет години от живота му (1781-1791), придържайки се относително към историческите факти. Отделено е специално внимание на конфликта, който се е породил в двора на Кайзер Йосиф II с появата на Моцарт във Виена и по-специално - с придворния композитор Антонио Салиери.<br /> <br /> Повечето от действащите лица са автентични – Моцарт, съпругата му Констанца, нейната сестра Алойзия, Салиери, Кайзер Йосиф II, Катарина Кавалиери, ученикът и приятел на Моцарт - Ксавер Зюсмайр, който завършва Реквиема... но също така има и измислени персонажи, като директора на операта и съветникът на Кайзера. В спектакъла е цитиран цялостният текст на пушкиновата трагедия „Моцарт и Салиери”, включени са и цитати от „Амадеус” на П. Шафер.<br /> <br /> „Моцарт и Салиери” в Правец ще бъде генерална репетиция за Калин Врачански и Асен Блатечки, който има идея да постави през зимата пиесата на Питър Шафър.<br /> <strong><br /> Източник: в. "Монитор"</strong><br /> <br />