Трима графити артисти обвиняват режисьора и член на комедийната трупа „Монти Пайтън” Тери Гилиъм в откровено присвояване на тяхно психеделично произведение на стена в Буенос Айрес за новия му филм, съобщава „Ройтерс”. В „Нулевата теорема”, която трябва да излезе по кината в Щатите след месец, главният герой Коен – компютърен гений и отшелник, живее в изоставена църква до сексшоп, и двете покрити с графити, които според художниците са копие на работата им.
Аржентинците Франко Фазоли (с псевдоним Jaz) и Николас Ромеро (Ever) и канадецът, живеещ в Сан Франциско Дерек Мехафий (other), които създават рисунката &quot;Кастильо&quot; (&quot;Замък&quot;) през 2010 г. в известната zona de grafitti на аржентинската столица и я регистрират пред законите за интелектуална собственост на страната миналата година, наричат Гилиъм &quot;рецидивист&quot;.<br /> <br /> Режисьорът беше подсъдим в подобно дело веднъж за филма &bdquo;Дванайсет маймуни&rdquo; (1995), където според художника Лебеус Уудс един стол за мъчение бил откровено базиран на негово произведение. То приключи с извънсъдебно споразумение. Гилиам и компаниите зад &quot;Нулевата теорема&quot; засега не са коментирали случая.<br /> <br /> В иска си художниците показват снимки на &bdquo;Кастильо&rdquo; до материал от филма, включващи едни и същи елементи &ndash; мъж с тюрбан, плъх, приличен на човек и лице, което се &bdquo;разгражда&rdquo; в плетеница от цветни панделки. Според тях Гилиъм и сътрудници не могат сериозно да претендират, че не са получили вдъхновение от творбата, защото копието повтаря оригинала в изумителни детайли. <br /> <br /> Според художниците творбата им е международно разпознаваема в художествения свят. От съда зависи дали те ще получат заповед за спиране на филма, както стана в случая с &bdquo;12 маймуни&rdquo;.<br /> <br />