Нели от Стражица пее “Ке сара, ке сара” вместо Катето Евро, пази тайна 30 години
Борис Карадимчев ѝ издействал 60 лв. хонорар за “Оркестър без име”
60 лв. хонорар и десетилетия пълна анонимност въпреки фурора на “Оркестър без име” - това е съдбата на певицата от Стражица Нели Цонева. Тя е гласът на героинята на Катето Евро - Рени Ковачева, в култовия филм. Името ѝ обаче не се появява даже и във финалните надписи.
Десетилетия зрителите мислят, че самата Евро пее “Ке сара”. Само че песента е записана от студентката в консерваторията Нели с оркестъра на Петър Пармаков, пише "24 часа".
Годината е 1980-а, а синеоката красавица от провинцията вече е забелязана и пее в програмата на Софийския държавен цирк.
Казва, че във вените ѝ тече джаз и суинг, а колежка на манежа ѝ е Йълдъз Ибрахимова. “Живеех в общежитие - 5-и блок в “Дървеница”. Прибирам се веднъж от цирка, чука се на вратата, влиза моя колежка и ми казва: “Ти ще участваш във филм.” Аз не приех това на сериозно, но тя настоя да се обадя на нашата преподавателка Цветанка Възвъзова - Цеци. Отивам долу, тогава имаше едни монетни автомати, и звъня. “Да, Нели, приготви се, в 19 ч идва Борис Карадимчев да те вземе”, чувам отсреща.”
Оказва се, че са правили прослушвания, пробвали много певици, но тъй като търсели нисък женски глас, някой препоръчал Нели. Тя и досега смята, че това е нейната преподавателка, защото била състудентка с Борис Карадимчев.
“Приготвих се с една басмена рокличка. Излизам и гледам една страхотна кола, а той излязъл и чака. Всички колеги бяха по прозорците, разбрали, че става нещо. Бях изключително притеснена, но Борето Карадимчев с чувство за хумор пуска майтапи. Взехме преподавателката ми, режисьора Людмил Кирков и отидохме у Карадимчев, където има пиано, за да ме чуят”, разказва Нели.
Тя си спомня, че тогава запяла песен на Шърли Беси. И режисьорът казал, че са намерили точния изпълнител. Но не ѝ разкрили сценария.
Започват репетиции в столичен хотел. Щом разбрала, че искат италиански песни, Нели намерила суинг на любимата си певица Лара Семпъл, но и обяснили, че не е подходяща за героинята. Тя все още не знаела дали ще играе, или само ще ползват гласа ѝ. В ужас е, че ако я карат да бъде с някаква по-специална рокля, няма откъде да я намери. “В цирка имах такъв случай - на премиера на нов спектакъл с Йълдъз Ибрахимова се оказахме с еднакви рокли. По магазините пуснали едно тъмносиньо кадифе и всички си бяха купили. И разбира се, какво да ушият - дълга рокля с две презрамки”, смее се певицата. Наредили на другия ден едната да не е с тази рокля. Йълдъз като звезда останала със своята, а на Нели приятелка подарила друга, за да се спаси положението.
Седмица репетират с оркестъра на Петър Пармаков, преди да отидат на записи в “Балкантон”. Актьорите идват всеки ден и изучават кой как свири, защото всеки ще играе музикант. “Те тогава не бяха толкова популярни, виждаш познати лица, гледал си ги в някой филм, но всъщност с “Оркестър без име” станаха звезди”, казва Нели. Велко Кънев, Георги Мамалев, Павел Поппандов се държат мило с младото момиче, пускат майтапи. Нели ги черпи за рождения си ден на 4 юли с бонбони. “Всички благодарят, единствено Филип Трифонов ми каза: “Жената рак – вътрешно вълшебство”, помня тя до днес.
Людмил Кирков присъства на всяка репетиция, Катето Евро обаче не се появява. “Вече ми бяха казали, че има актриса, която ще играе, но аз не я познавах, беше от манекенските среди. Влезе само за секунда с приятеля си, за когото се омъжи, нещо да каже на режисьора. Кирков излезе с тях да ги изпрати и това беше. После във филма видях, че тя играе”, разказва Нели.
След като записва италианските песни на Рени Ковачева, Нели се прибира в Стражица. Съпругът ѝ, щом му съобщава, че е направила записи в “Балкантон”, тича в книжарницата и купува справочник за хонорарите на артисти, изпълнители, художници.