Защо "То" го няма с хубаво качество по тракерите или войната на Холивуд с пиратите

Начало Filmcafe Кино Войната на Холивуд с пиратите... или защо "То" го няма с хубаво качество по тракерите Войната на Холивуд с пиратите... или защо "То" го няма с хубаво качество по тракерите Webcafe 28.09.2017, 13:45 (обновена 01.10.2017, 09:18) "To" Снимка: © YouTube Ключът, който замени традиционните ленти Коментари (19)| Вашият коментар Холивуд има проблем и това не е пиратството 32556456465 Лесно е за спадащия интерес към киното да се обвинят интернет пиратите, но дори и най-големите апологети на Холивуд признават, че индустрията има сериозни проблеми, които водят до отлив на публика. Но къде може би бърка Холивуд? Пиратството в гейминга: от копирането на дискети до торентите gamingpiracy С други думи, откакто има игри, има и техни пиратски копия. От презаписването на касетки до торент сайтовете, последните три десетилетия показаха как винаги може да се открие алтернативен начин за разпространение на игри. "Не ми се дават пари за кино. Ще го чакам по торентите" Повечето от нас имат приятели, които използват тази реплика, когато стане дума да се гледа някой нов филм, размазващ боксофиса отвъд Океана. Нека не се лъжем - много от нас вероятно са казвали същото за една или друга лента.

Свежият пример - "То" изяжда всеки рекорд за хорър филм, който намери. Въпреки това може да се окаже трудно с този аргумент и с балон в ръка да примамите приятели да отидат с вас до киносалоните и да платят билет.

Плащането за потреблението на интелектуална собственост не е на особена почит у нас. Особено сред хора, според които това, че си плащат интернета всеки месец, им дава правото да консумират всичко без пари. От нови филми, през музика, игри и дори порно. Може би най-вече порно.

Пиратството продължава да бъде сериозен бич за киноиндустрията, но това не означава, че тя стои със скръстени ръце. Чудили сте се защо вече е рядкост да откриете пиратско копие с добро качество на филм, появил се наскоро по кината?

Вълшебното съкращение е DCP. Т.нар. digital cinema package е нещото, което смени традиционните филмови ленти, и не само, че спести разходи на разпространителите, но и ударно защити филмите от ловките пръсти на пиратите. Всеки един такъв пакет събира в себе си колекция от дигитални файлове в MXF формат, в които поотделно се съхраняват картината и звука на филма. DCP-тата се кодират и съдържанието им не може да бъде отключено без специален "ключ".

Именно такъв ключ разпространителят дава на кината. Чрез него се контролира достъпът до съдържанието. За всяка нова система за прожектиране на дигитално кино се изисква уникално генериран "ключ". Чрез него могат да се определят и предварително зададени времеви прозорци, т.е. в дадено кино филмът X може да се излъчва от 20:00 ч. на 1 октомври до 22:00 ч. на 7 октомври. След това ключът вече е невалиден и DCP-то ще е неизползваемо без нов.

Друга част от битката на киноиндустрията с пиратите е CAP (Coded anti-piracy).

Става дума за технология, която маркира всяко копие на даден филм с определена схема от точки. Те се използват, за да може в случай на кражба на съдържанието, да се определи чрез точно кои копия на филма е "изпиратстван" той.

Подобна система за маркиране е създадената от Phillips CineFence, която е незабележима за зрителя, но е перманентна част от филма при неговото копиране. И, разбира се, ако филмът изтече в Мрежата, може да покаже къде точно трябва да се търсят виновниците за теча.
Оставяме за финал охранителните мерки във всяко едно кино. Като се започне от охранителните камери, следящи за смелчаци с камери в ръце, мине се през леко абсурдното явление служители на киното да дебнат зрителите с очила за нощно виждане, и се стигне до сериозния контрол над самите служители.

Това са само част от причините филмите, които могат да се открият с прилично качество по торент тракерите дни след премиерата си, вече да са изключение.

Потребителите, които не искат да плащат за кинобилет, са принудени да се задоволят с т.нар. CAM-ове - запис от киносалона, при който някой смел, пишман-пират с личната си камера и най-често треперещи ръце заснема екрана с качество на изображението, което да те отврати на втората минута. Няма нищо общо с истинското, магическо изживяване, което съвременните кина предлагат.

Торенти на филми с "хубаво качество" вече изтичат месеци след премиерата, когато дойде време филмът да се появи на форматите за домашно гледане - DVD и Blu-Ray.

Дотогава обаче лентата отдавна е приключила своето "плаване" по киносалоните, изкарала е каквито пари е можела да изкара, а вече, вероятно, е преминала и през няколко платени канала за гледане по заявка.

Изключение са т.нар. Web rip-ове, които са изпиратствани именно от услугите за стрийминг, но не в Щатите или Европа, а в Азия. Така че който предпочита да гледа пиратски копия на някой що-годе нов филм, трябва да преглътне масивните китайски или корейски субтитри, скриващи половината картина.

Пиратството обаче не винаги е явление, при което даден филм вече е имал своята официална премиера и е станал част от безбрежния кино океан. През май хакери откраднаха изцяло завършено копие на последната част на "Карибски пирати", прониквайки в сървърите на компанията, занимаваща се с пост-продукция. По подобен начин беше откраднат и епизод от седми сезон на Game of Thrones. Записът беше пуснат във Vid.me, с надписи върху картината "For internal viewing only" (за гледане само от вътрешни лица) и Star India - подизпълнител на 21st Century Fox в Индия, който управлява над 40 телевизионни канала на 8 езика.

И в двата случая, хакерите бяха поискали откуп от продуцентите от "Дисни" и HBO, за да не пуснат продукцията преди премиерата.
Подобни случаи на незаконно ровене из сървъри е имало и преди. Такъв беше случаят с "X-Men Origins: Wolverine" - първият spin-off от X-Men филмовата вселена. Негово незавършено копие се появи в интернет месеци преди премиерата. В този си вариант филмът все още не беше минал през трудоемкия процес на добавяне на финалните CGI ефекти.

Актьорите висяха на кабели, а зад тях зелени екрани показваха къде после ще бъдат добавени всички фонове, пейзажи и задължителните за всеки блокбъстър експлозии и разруха. Въпреки това се намериха хора, които да гледат филма и в този полусуров вид. Дали от нетърпение, дали защото им е попаднал в ръцете за без пари.

Борбата с "интернет пиратите", атакуващи самите сървъри, вече е нещо, което е изцяло в ръцете на специалистите по IT сигурност.
Киноиндустрията винаги се е изправяла пред предизвикателства от подобен род. Пиратството съществува и на ниво "домашно гледане". Като се започне от доста по-лесното копиране на съдържание на DVD-та и BluRay дискове в днешно време, и се върнем години назад до масовото презаписване на едни и същи видокасети, в които филмът е дублиран от един-единствен актьор, озвучаващ главния герой, любимата, най-добрия му приятел, майка му и, разбира се, злодея.

Голямата задача обаче остава филмът да бъде опазен от ръцете на пиратите през първите седмици на неговото въртене по киносалоните. Това е периодът, в който продукцията изкарва по-голямата част от приходите си и става ясно дали този филм ще излезе на печалба, или ще е загуба за студиото.

А ако филмът е добър и около него се вдигне достатъчно шум, зрителите ще платят прилежно своите 10-15 лева и ще отидат да го гледат на няколкометровия екран. Особено ако любимият им торент тракер не им предлага алтернатива за домашно гледане на 19-инчовия им монитор.




Източник: webcafe.bg