Американското списание “Форбс” посочи първата десетка на автомобилите, променили света – от сръбската “Застава” до “Форд Мустанг”.
&ldquo;Тези автомобили промениха както навиците и стила на живот на хората, но и дългосрочната стратегия на автопроизводителите. Понякога дори сменяха правителства&rdquo;, пише изданието. <br /> <br /> Сръбското миньонче &ldquo;Застава&rdquo; преобърна американския пазар в средата на 80-те години с невероятната цена на дребно от 3 990 долара. Суперкомпактният автомобил се харчеше като топъл хляб, защото качеството очевидно превъзхождаше цената. Санкциите на ООН, въведени срещу Сърбия през 1992 г., поставиха кръст върху развитието на &ldquo;Застава&rdquo; на световните пазари, за които това беше не по-малко наказание, отколкото и за режима на тогавашния сръбски лидер Слободан Милошевич. <br /> <br /> Автомобилът, представящ възможностите на новото хилядолетие, става според &ldquo;Форбс&rdquo; Toyota Prius, покорила американския пазар през миналата година с продажби от над 155 000 автомобила. Prius е първият отговор на автомобилната индустрия на новия зелен екологичен и политически дневен ред през новия век. &ldquo;Без каквито и да било притеснения може да се каже, че Prius стана автомобилът, променил автоиндустрията такава, каквато я познавахме&rdquo;, смятат във &ldquo;Форбс&rdquo;. <br /> <br /> Всяко време е имало своите автомобили-икони като Porsche 911 или Volkswagen Beetle, оформили стилистиката в индустрията в продължение на десетилетия. <br /> <br /> Създаването на Beetle, народния автомобил, започва с непосредственото покровителство на Адолф Хитлер през 1938 г., но съдбата му е много по-продължителна. Автомобилът бе свален от конвейера едва през 2003 г. <br /> <br /> Съвсем друга е съдбата на източногерманският &ldquo;народен автомобил&rdquo; Трабант, който във всички отношения отстъпваше на капиталистическите си братя. <br /> <br /> Според &ldquo;Форбс&rdquo; загубената конкуренция на автомобилния пазар, както и на потребителския пазар като цяло, е била главната причина за падането на Берлинската стена и целия социалистически лагер. <br /> <br /> Американският &ldquo;Форд Мустанг&rdquo; не е свалял правителства, но буквално зашемети купувачите, когато бе представен за първи път на Световното изложение в Ню Йорк през 1964 г. Само за една година в САЩ бяха продадени половин милион от тези мощни джипове. Съвременната му модификация остава търсена на американския автомобилен пазар в депресия &ndash; само през май бяха продадени 8 812 броя. <br /> <br /> Своята следа в историята оставиха и Jeep Cherokee и Dodge Caravan, макар да се очаква да бъдат изместени от по-дребни конкуренти като индийската Tata Nano или електрохибрида Fisker Karma, смятат от &ldquo;Форбс&rdquo;. /БЛИЦ<br />