7 любопитни факта за новия най-голям самолет в света
Stratolaunch напредва с разработката и скоро ще е готов за първи полет
Преди дни новият най-голям самолет в света за пръв път излезе от хангара за горивни тестове. Stratolaunch е уникален не само със своите размери, но и с конструкцията и възможностите си.
Самолетът е дело на едноименната компания, зад която стои един от съоснователите на Microsoft - Пол Алън. Stratolaunch ще бъде използван за изстрелване на космически ракети, но от голяма височина. Това ще намали необходимото гориво и тегло за изстрелване на ракета от площадка, което значително ще понижи и разходите. Stratolaunch се надява, че по този начин ще направи космоса по-достъпен за бизнеса и учените. За да реализира всичко това обаче, са необходими доста усилия и разработки. Ето някои от любопитните факти около Stratolaunch.
Доколко е най-големият самолет в света ще остане спор между феновете на авиацията. В момента титлата се държи от Антонов Ан-225 Мрия, който е най-тежкият и дългият самолет в света и с най-голям размах на крилете - 88.4 метра. Размахът на крилете на Stratolaunch е впечатляващите 117 м. Неговият товар ще се очаква на средното крило между двата фюзелажа и ще може да тежи до 250 тона - почти колкото може да носи и Мрия (253 тона), но заради използваните композитни материали на крилото е по-лек. Всеки от фюзелажите е 72 метра дълъг.
И макар да изглежда, че Stratolaunch има две пилотски кабини, всъщност се използва само дясната за екипаж от трима души - двама пилоти и навигатор. Лявата е празна. Кабината на практика е взета от Boeing 747. Stratolaunch са купили два такива самолета, за да вземат множество части от тях. Освен това са поръчани и използвани 6 двигателя на 747, има и два допълнителни за резерва. Stratolaunch има 8 комплекта колесници, също от 747, с общо 28 колела.
В самолета са използвани над 160 километра жици.
Прякорът на Stratolaunch сред служителите на компанията е Roc - на името на гигантска хищна птица от персийско време, за която се носят легенди за големите ѝ размери и сила.
Stratolaunch ще се издига на малко над 10600 метра заедно с ракетата. Тогава тя ще се отделя, ще активира собствените си двигатели и ще излиза в космоса. Stratolaunch пък ще прави обратен завой и ще се върне обратно на летището. Общо самолетът може да носи до 3 ракети едновременно, което допълнително ще намали разходите.
Самолетът се нуждае от специална писта. Тя трябва да е достатъчно широка и здрава, за да издържи голямото тегло, но и също така да е поне 3.6 км. дълга.
Компанията пази цената на Stratolaunch в тайна. По непотвърдени данни общата инвестиция за компанията е около 250 млн. долара, като в това влиза и екип от над 300 души.
Stratolaunch планира да направи първото изстрелване на ракета през 2019 г., а първият тестов полет се очаква още тази година. Ако всичко е наред, самолетът ще може да извършва между 6 и 10 мисии годишно.