Абрамович плаща колосална сума за яхтите си в Мармарис СНИМКИ
Много плавателни съдове се пренасочват към яхтени пристанища в близки страни поради високите такси за акостиране в Турция
Стана ясно, че руснакът Абрамович, световноизвестният милионер бивш собственик на отбора от Висшата лига Челси, е платил цяло състояние за престоя на яхтите си в частни пристанища до Марамрис и Гьочек, в Югозападна Турция.
Луксозните яхти на руския милиардер Роман Абрамович стоят на котва в Мармарис и Гьочек от 2 години. Разбра се, че Абрамович е плащал над 200 хиляди евро годишно за своите яхти с дължина 164 и 139 метра.
Частните яхтени пристанища в Мармарис, окръг Мугла предизвикват световните стандарти с цените за акостиране на лодки и яхти.
Годишната такса за акостиране на 28-метрова яхта започва от 30 хиляди евро. От марината в Мармарис уточняват, че цените се прилагат според тарифите, определени от Министерството на културата и туризма в Анкара.
Мурат Бекироглу, председател на Управителния съвет на Асоциацията на индустрията за яхти и лодки (YATED), заяви, че много плавателни съдове се пренасочват към яхтени пристанища в близки страни поради високите такси за акостиране в Турция.
Бекироглу продължи: „Има много яхти, но нямаме достатъчно пристанища“ и подчерта, че най-големите проблеми в сектора са липсата на капацитет и увеличението на цените. Той заяви, че общо 83 крайбрежни съоръжения в Турция имат капацитет за акостиране от 19 191 места.
Бекироглу продължи, че редица заливи в Турция са се превърнали в безплатни „марини за луксозни яхти“, тъй като общият капацитет за акостиране на големи плавателни съдове в съществуващите 25-30 яхтени пристанища е едва около 6500.
Той заяви, че капацитетът трябва да бъде увеличен с поне 50 процента, и то много бързо, защото високите цени затрудняват тези, които искат да си купят морски правателни съдове.
Например, докато дневната такса за акостиране на 42-метрова яхта в Монако е 650 евро в разгара на сезона, за същата лодка се плаща 1200 евро в Гьочек, 700 евро в Бодрум и само 35 евро в някои марини на съседна Гърция.
Тази ситуация кара много яхти да отиват в чужбина вместо в Турция.
Според решението, взето от Общинския съвет на Мармарис, 7-месечната такса за зоната за докинг на яхти в крайбрежното село Бозбурун привлича вниманието на собственици на луксозни яхти.
Дневната такса за акостиране на 28-метрова лодка с чужд флаг е определена на 2750 TL (148 лв).
Ако дължината на плавателния съд е по-голяма от 28 метра, се таксуват допълнително 250 TL за всеки метър. Таксата за докинг на яхта през 7-месечния туристически сезон е 26 208 TL (1418 лв).
Внимание привличат и цените в яхтените пристанища в Истанбул. Докато годишната такса за акостиране на 10-метрова яхта в Марина Тарабия варира между 400-500 хиляди лири (около 27 000 лв), годишната такса за 9-метрова лодка в марина Атакьой, в Европейската част е между 4000-5000 евро.
В Марина Тюрк и в Тузла годишната такса за акостиране на 10-метрова яхта варира между 200-250 хиляди лири (до 13 500 лв).