Трите най-големи американски автомобилни концерна - Дженерал Мотърс, Форд и Крайслер, поискаха от държавата помощ от 34 милиарда долара, защото ги заплашвал фалит. Това е доста повече от ноемврийската им молба за 25 милиарда, отбелязва Дойче веле.
Не с реактивния фирмен самолет, а с хибридни фирмени коли изминаха шефовете на Форд и Дженеръл Мотърс 800-те км от Детройт до Вашингтон и обратно. Демонстративната пестеливост е повелята на деня. Босът на Крайслер също предпочете едно политически коректно транспортно средство, като пристигна във Вашингтон с редовен самолетен полет.
Автомобилната криза в Америка е в разгара си. Отчаяни продавачи на коли предлагат дори 50 долара на потенциални клиенти, само за да склонят на пробно шофиране. А един представител на Дженеръл Мотърс край Вашингтон дава гратис на всеки купувач 100 акции на фирмата - един подарък със съмнителна стойност.
Но въпреки всички тези и други отстъпки, колите не се продават - дори и хибридните модели на японската конкуренция. Сенаторът демократ Карл Левин подчертава, че кризата не е чисто американска, а глобална: "В тази ситуация всяка страна е длъжна да подпомогне националната автомобилна индустрия, и ние трябва да сторим това без никакво бавене."
Но сенаторът е пристрастен, тъй като представлява автомобилния щат Мичиган. Неговите колеги в Конгреса възнамеряват обаче още тази седмица да проучат много внимателно дали плановете за реформи, представени от трите големи фирми, наистина са нещо повече от чиста козметика. Най-драматично е положението на Крайслер. Концернът няма европейски партньори, които с икономични компактни модели биха могли да му помогнат да се измъкне от кризата:
"На Крайслер им липсва технологическата подкрепа от Европа", обяснява автомобилният експерт Марк Фелън. Благодарение на германските инженери Форд и Дженеръл Мотърс са в по-добро положение. От малките коли като Фиеста и Фокус, Астра или Вектра се очаква да подсилят детройтските динозаври в тяхната борба за оцеляване.
Предвижда се и съкращаване на производствената листа. Същевременно се налага свиване на производствените разходи и социалните помощи; днес се състои кризисното заседание на автомобилния профсъюз.
Това са сигналите, които искат да чуят политиците във Вашингтон. Дженеръл Мотърс, Форд и Крайслер имат добър шанс да получат спасителните пари още преди Коледа. Още повече, че натежалите от милиони фирмени босове изведнъж също демонстрират смирение: те заявиха, че са готови да работят за символична годишна заплата от 1 долар. /БЛИЦ