БДЖ само може да си мечтае да стигне Китай, ето какво става в азиатската страна

Страната управлява най-дългата в света високоскоростна железопътна (HSR) мрежа

Китай управлява най-дългата в света високоскоростна железопътна (HSR) мрежа от около 38 000 километра, която представлява почти 70% от всички високоскоростни линии в света и е повече от три пъти от тази в целия Европейски съюз.

Китай оперира с над 2500 високоскоростни влака, повече от целия останал свят, взети заедно, и има и най-бързите влакове в света, като няколко поколения сега работят със скорости между 350 км/ч и 400 км/ч. Маглевите влакове в Шанхай все още са най-бързите влакове в света, с постоянна скорост от 430 км/ч. Железопътната система на Китай превозва около 3,5 милиарда пътници годишно, почти 70% от тях във високоскоростни влакове.

Например по маршрута Шанхай-Нанкин всеки ден се движат 38 влака, превозващи около 150 000 пътници, което освобождава огромно количество време за товарен трафик. Високоскоростните влакове в Китай значително намалиха времето за пътуване между повечето големи центрове. Шанхай-Пекин е намален от 12 на 4 часа; Шанхай-Нанкин - от 4 часа до 1 час.

Китай експлоатира три поколения високоскоростни влакове: G, D и C. G влаковете са най-бързите търговски високоскоростни влакове в света със скорости от 350 км/ч до 400 км/ч. Влаковете D работят със скорост 250 км/ч, а влаковете от първо поколение C - 200 км/ч. Още по-ниски са скоростите на „редовните“ влакове с маркировка Z, T, K, N и т. н. Влаковете Z, T и K се движат съответно със 160 км/ч, 140 и 120 км/ч. По-бавните влакове се използват за кратки пътувания през провинцията, където времето не е от съществено значение.

Тръпката е навсякъде с efbet.com
 

Точността е отличителен белег на китайския транспорт като цяло, това със сигурност важи за мрежата HSR. Ако разписанието показва часа на тръгване 11:02, тогава в 11:02 вратите се затварят безшумно и влакът се движи.

Тези високоскоростни влакове обикновено имат първа, втора и бизнес класа, а влаковете, които не са на къси разстояния, имат спални вагони, които са много чисти и идеално удобни дори в по-старите влакове, а по-късните поколения предлагат прекрасни завивки, отделен телевизор за всяко легло, електрически контакти, осветление, Wi-Fi. Обикновените спални вагони са с четири легла в купе, а по-високият клас е с две спални места, подходящ е за двойки и е оборудван с диван, гардероб и самостоятелен санитарен възел.

Спалните места обикновено имат 25% или 30% доплащане в сравнение с обикновените места. Те предлагат приятна алтернатива на пътуването със самолет за обикновено бързи и натоварени еднодневни пътувания от Шанхай до Гуанджоу или Хонконг, например. Взимаме влака вечер след вечеря, работим малко или гледаме телевизия и се събуждаме в 7:00 в центъра на града на нашата дестинация, с достатъчно време за закуска преди уговорената ни среща. На връщане вечеряме спокойно с приятели, качваме се на влака и се събуждаме в 7 сутринта в Шанхай. След две пълни нощи със спокоен сън няма да имате джет лаг и остатъчна умора.

Първият влак в Китай с магнитна възглавница е разработен от Siemens (немски мултинационален конгломерат и най-голямата индустриална производствена компания) и стартира в Шанхай, а обслужването му започва през 2004 г. Доскоро това беше единственият редовен маглев влак в света (скорост 430 км/ч), но сега те се превръщат в обичайна гледка в Китай.

Технологията на магнитната възглавница е проста по принцип при ниски скорости, но гладкостта и стабилността при високи скорости са изключително трудни. Магнитните подложки имат по-високо ниво на безопасност, тъй като не могат да дерайлират, тъй като „навиват“ релсите, а разходите за поддръжка са по-ниски в сравнение с железопътните влакове, тъй като няма износване на релсовото легло и има малко движещи се части, които могат да се износят или изискват сервиз и подмяна.

Първоначално китайските инженери произвеждат доста успешни нискоскоростни магнитни възглавници (200 км/ч) изцяло на място за използване в цял Китай като градски влакове, за да придобият опит и да разработят свои собствени патентовани конструкции и технологии. Тези влакове сега се движат в Пекин, Чанша и други градове по кратки местни маршрути.

В допълнение към милиардите, инвестирани в научноизследователска и развойна дейност за конвенционалните влакове HSR, китайските инженери бързо продължиха своите изследвания и разработване на технология за магнитни възглавници до степен, че Китай сега започва търговско производство на влакове с невероятните 600 км/ч.

Китайските инженери са успели, отново благодарение на собствената си интелектуална собственост, да намалят цената на този много бърз влак само с две трети в сравнение с конвенционалните високоскоростни влакове.

Едно от големите предимства на пътуването с високоскоростен влак в сравнение с летенето е спестяването на време. Полетът в повечето страни обикновено включва едночасово пътуване до летището с изискване да пристигнете поне 1,5 часа преди излитане, често има закъснения. В края на полета обикновено има дълго чакане за слизане от самолета, дълго чакане за багаж и излизане и след това един час или повече път с кола до центъра на града. Друго предимство на пътуването с влак е значителното удобство и комфорт.

Влаковете премахват най-неприятните елементи от въздушното пътуване, а привлекателността им се крие във възможността да се види провинцията. В самолета сме принудени да се придържаме към твърд график: време за кафе или храна, време за затваряне на завесите на прозорците и затъмняване на кабината, за да може персоналът да си почине. Ако се сервира с количка за храна, не можете да станете, за да ходите или да отидете до тоалетната.

Напротив, във влака си свободен да правиш каквото си поискаш. Вашият багаж е наличен по всяко време, количките за храна пристигат редовно, вагонът-ресторант е винаги там, пространството за краката е два пъти по-голямо, пътеките са достатъчно широки, за да поемат пътници; всичко е много по-спокойно, приятно и удобно. И имате предимството на постоянните Wi-Fi и GPS сигнали, като AC и USB контактите обикновено са налични на вашето местоположение.

Вече се превърна в легенда фактът, че китайското правителство си поставя цел и не губи време. Всичко, което прочетохте по-горе, се е случило само през последните 16 години. В началото на 21-ви век в Китай нямаше високоскоростни железници.

Бавните и често неудобни влакове се движеха през тази огромна страна, а средните скорости при ниска скорост направиха пътувания като Шанхай-Пекин изпитание за издръжливост. Днес картината е съвсем различна. Китай има най-голямата в света високоскоростна железопътна мрежа, всички от които са изградени от 2008 г.